Kijk. doe je als evenementenorganisatie maar 1 motorcrossje per jaar, dan zet ik ook vraagtekens bij de bekwaamheid van hulpverleners als dit de enige praktijkervaring is in een jaar tijd. Maar doe je zoals ons 18 motorcross- en brommercrossdagen per jaar, en oefen je daarnaast een aantal keren op handelingen als helm afnemen, stiffneck aanbrengen, logrollen, enz, en zorg je voor goede randvoorwaarden (protocollen, handelingenschema's, bekwame instructeurs (bij ons ambulancemedewerkers) en de juiste materialen, dan kan er in mijn ogen weinig misgaan en doe je alles om verantwoorde eerste hulp te bieden.
CM, Prutswerk ben ik ook tegen.
Wel ben ik ervan overtuigd dat de tussenvorm (in ons geval ITLS, bij een andere club mag dit anders heten) langzaamaan onmisbaar is op de evenemententerreinen.
Het is simpelweg onmogelijk en onbetaalbaar om bij iedere cross een complete ambulance neer te zetten. En de vraag naar een hogere level van eerste hulp is er gewoon.
Deze vraag neemt met het steeds strenger worden van de eisen alleen maar toe!!!
En het is überhaupt een drama om voldoende ambulancepersoneel te vinden die hier naast het werk zin aan hebben... (ik spreek uit ervaring)
Dus, even op een andere boeg gooiend: Hoeveel keus hebben we in evenementenland? Geen!