Dit geeft dus aan dat er 80 procent van jullie slachtoffers onnodig geimmobilsieerd en geplankt worden en hierdoor blootgesteld worden aan neveneffecten van immobilisatie zoals decubitus die ontstaat door liggen op een harde plank (en ja dat kan al binnen 30 minuten ontstaan) Ik vraag me zeer af of deze slahtoffers wel blootgesteld moeten worden aan deze vormen van onnodige en beschadigende hulpverlening, misschien chargeer ik maar zo is het mijns inziens wel. Do no further harm, geldt nog steeds. En als er geen deskundigen zijn die een en ander goed kunnen beoordelen en inschatten dan ontaardt dat dus in onnodige handelingen. Met dat soort zaken hoeven wij als ambulanceverpleegkundigen echt niet bij onze MMA's aan te komen....
Je chargeert inderdaad..
, Debicubitis binnen 30 minuten ?, non-argument, natuurlijk.. Elk slachtoffer met een mogelijk hoog energetisch letsel heeft recht op adequate zorg, en moet niet op de EHBO manier, maar midden in blubber, in de stabiele zijligging gelegd worden, voor dat er na 30 minuten een eindelijk een ambulance is...
"Do no further harm.. betekend dat je moet voorkomen dat er ongewenste actie's worden gedaan..
Helm afnemen, en LEAT-braces laten zitten en dan in stabiele zijligging laten liggen, is een standaard basis ehbo handeling.. Lever je dan goede zorg ? In onze ogen niet..
Als een evenementen hulpverlenings organisatie zijn zaakjes op orde heeft is er niets aan de hand..
Er heeft niemand het monopolie om mensen te redden, dus we hebben alleen over de kwaliteit van zorg, door gehele zorgketen heen.. De zorgketen is alleen langer dan de reguliere meldingen van het openbare domein..
Daar moeten domweg goede afspraken gemaakt worden.. Dat kost tijd... maar dat werkt ook...
En onze ervaring is dat MMA's daar graag over in gesprek gaan, goede ketenafspraken over wil maken.
dit hoeft een ambu dienst niet te weten, alle EHBO verenigingen moeten zich gewoon aan de EHBO regels houden en niet denken dat ze ambu werk kunen doen.door de patiënt niet te planken, ik wil als bemanning zelf mijn onderzoek doen en beslissen of de plank geindiceerd is of niet.
Dat kan je wel willen.. maar dat is al erorm achterhaald.. Zeker in de regio's waar jij als ambu-chauffeur werkt..
In drie regio's hebben zeer nauwkeurige ketenafspraken, waar de MMA's aan meegewerkt hebben, en waar van de ruim 400 incidenten, er 4 incidenten aanvullend zijn geevalueerd door de MMA en teamleiders, en onze organisatie..
Bij twee incidenten zijn er aan beide zijde, organitorische maatregelen genomen, om de samenwerking te verbeteren.
Bij 0 incidenten is de patientveiligheid een issue geweest..
Wanneer ik een patiënt geplank aangeboden krijg wordt ik belemmerd in mijn diagnose stellen.dat is dus de discussie, ambu wordt er in het ZHop aangesproken als er iets niet goed is, en bewijs maar wie het gedaan heeft.
Daarom moeten de EHBO verenigingen dit soort dingen niet doen en het overlate aan professionalsdoor duidelijk te maken wat de grenzen van EHBO zijn, dat is nu iet het geval.
Uit geen van de evaluaties blijkt dat een ambu-team door het ziekenhuis is aangesproken op inadequate zorg, die door evenementen hulpverlenings organsiatie is verleend..
Iedereen kan nu met diverse papiertjes zeggen ik ben bekwaam maar of dat zo is??? ?? ?? ?? ??door duidelijke grensen te stellen tot hoever de EHBO kan/mag gaan
Hier sla je inderdaad de spijker op kop.. Een papiertje, kan nooit zeggen of iemand in die omstandigheden bekwaam is op de interventies. 90% van de interventies zijn geen individuele vaardigheden, maar team vaardigheden..
In je eentje kan zelfs een ambulanceverpleegkundige, of MMT of welke andere super hero, iemand adequaat een nekkraag of welke interventie dan ook uitvoeren..
Maar hey! Laten we eerlijk zijn. Do no further harm klinkt natuurlijk prachtig, maar het zekere voor het onzekere nemen is ook een optie.
Bovendien worden er ook op straat genoeg mensen geïmmobiliseerd die later geen CWK letsel blijken te hebben (of chargeer ik nu?).
Je chargeert niet.. echter er komen ook mensen op de SEH met daadwerkelijk cervicaal wervelletsel, die door evenementen organisaties en ambulance teams gemist zijn... Ook dat is niet nieuw, dat zijn bekende statistieken..
We hebben dus over een verschijnsel over wat al meer dan 15 jaar bestaat, en in de laatste 5 jaar enorm geprofessionaliseerd is..
En ja, dat er ook evenementenhulpverleningsorgansiaties zijn die een wervelplank aanschaffen en nekkragen en niet investeren in effectieve training en oefening, kwaliteitsafspraken etc..
Op management niveau, kunnen Ambulancediensten, MMA's daar op ingrijpen, en dat soort zaken corrigeren, desnoods in samenwerking met IGZ.
Op werkvloer niveau heb je een probleem als er vooraf geen goede afspraken zijn gemaakt.. Als er afspraken zijn gemaakt door de MMA met de evementenhulpverlenings organisatie, dan heb je ook op de werkvloer domweg aan die afspraken te houden..
Mijn inziens, kan je ook alleen de kwaliteit van zorg op dit soort evenementen, alleen verhogen als je met elkaar op samenwerkt aan adequate zorg..