Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 60771 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #50 Gepost op: 1 augustus 2011, 11:47:07
Kortom, je weet dus wie er bij je op de stoep staat en waar je kunt reclameren.

Dat is meestal op zich niet zo moeilijk en relatief simpel te organiseren...  


Ieder ander heeft de plicht om naar behoren EHBO te verlenen, maar moet medisch-inhoudelijk gewoon met zijn handen van een patiënt afblijven! Zeer uitzonderlijke situaties daargelaten.

Medisch Inhoudelijk is geen term, die VWS, IGZ of de wetgever kent..  Die kennen alleen wettelijk voorbehouden handelingen en niet wettelijk voorbehouden handelingen..
VWS en IGZ kennen nog wel risicovolle handelingen, met een bekwaamheid en bevoegdheids eis..  
En dat is een scala aan handelingen..
Het naar behoren leveren van eerste hulp is ook een zeer ruim begrip.  Nu vraag ik me af, wat jij met de term: medisch inhoudelijk bedoeld..


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #51 Gepost op: 1 augustus 2011, 13:14:28
In het gehele land worden op den duur festivals  "zelfstandig" houdt in dat zij zelf voor de veiligheid moeten zorgen.
De vervuiler betaalt, en dat is logisch.

In samenspraak met  de politie, GHOR en gemeentes (bij b en c evenementen) worden veiligheidsplannen gemaakt.
De beveiliging zorgt voor de "veiligheid" binnen de hekken, politie doet in principe niks op het evenemententerrein.
Beveiliging houdt mensen aan en levert ze incl. papierwerk af aan de politie.
De medische hulpverlener zorgt voor de medische bijstand, regio ambu neemt eventuele slachtoffers op een rendezvous plaats over.
Indien het aantal hulpvragen de standaard overschrijdt  die is opgenomen in de draaiboeken wordt er een beroep gedaan op de MKA en dus op de OVDG. De OVDG is vanaf dat moment leading en kan dan wel regio ambulances etc inzetten op het festival terrein

Natuurlijk zullen er een paar rotte appels in de markt zijn. Die moeten ook zo vlug als het kan of de juiste koers varen of uit de markt.
De meeste RAV kunnen tijdens de zomerdagen niet eens een extra ambu bemannen dus moeten blij zijn met de extra handjes.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #52 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:43:17
...  Nu vraag ik me af, wat jij met de term: medisch inhoudelijk bedoeld..

...
Ieder ander heeft de plicht om naar behoren EHBO te verlenen, maar moet medisch-inhoudelijk gewoon met zijn handen van een patiënt afblijven! Zeer uitzonderlijke situaties daargelaten.
Simpel gezegd: Schoenmaker blijf bij je leest.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #53 Gepost op: 1 augustus 2011, 15:33:33
Gisteren toevallig een patient overgenomen van EMS. Volgens mij prima in orde, patient had reeds een naaldje en lag aan een monitor. Verpleegkundige van EMS had een mooi overdrachtsformulier voor ons. EMS werkte hier ook nauw samen met één van onze OVD-G's.

EMS werkt inderdaad met verschillend personeel. Het gros is EHBO-er of 'gewoon' verpleegkundige, maar ALS-niveau zorg wordt geleverd door ambuplegen, ic-verpleegkundigen of seh-verpleegkundigen. Vaak wordt hierbij ook een arts (op het evenement) ingezet (al is het maar voor iets als een hechtwond). Sowieso is er binnen de organisatie een verantwoordelijk arts, ook als hij niet op het evenemententerrein aanwezig is.
Voorbeeldje van EMS:
Event Medical Services in "Spuiten en Slikken"

Was je bij Dominator, of Armin Only? ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #54 Gepost op: 2 augustus 2011, 00:45:44
In het gehele land worden op den duur festivals  "zelfstandig" houdt in dat zij zelf voor de veiligheid moeten zorgen.
De vervuiler betaalt, en dat is logisch.

In samenspraak met  de politie, GHOR en gemeentes (bij b en c evenementen) worden veiligheidsplannen gemaakt.
De beveiliging zorgt voor de "veiligheid" binnen de hekken, politie doet in principe niks op het evenemententerrein.
Beveiliging houdt mensen aan en levert ze incl. papierwerk af aan de politie.
De medische hulpverlener zorgt voor de medische bijstand, regio ambu neemt eventuele slachtoffers op een rendezvous plaats over.
Indien het aantal hulpvragen de standaard overschrijdt  die is opgenomen in de draaiboeken wordt er een beroep gedaan op de MKA en dus op de OVDG. De OVDG is vanaf dat moment leading en kan dan wel regio ambulances etc inzetten op het festival terrein

Natuurlijk zullen er een paar rotte appels in de markt zijn. Die moeten ook zo vlug als het kan of de juiste koers varen of uit de markt.
De meeste RAV kunnen tijdens de zomerdagen niet eens een extra ambu bemannen dus moeten blij zijn met de extra handjes.

Jawel hoor er kunnen zat ambulances extra bemand worden als het moet, in noodgevallen maar ook als geplande inzet, maar dan orden wel de kosten van het ambuteam in rekening gebracht bij de organisator, dat is zeker wat duurder dan een EMS bedrijf inhuren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #55 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:30:30
Nu vraag ik me af, wat jij met de term: medisch inhoudelijk bedoeld..
`
Daarmee bedoel ik medische handelingen aan een patiënt door iedereen die beroepsmatig individuele gezondheidszorg verleent conform de de Wet BIG.

Overigens is de term medisch inhoudelijk handelen wel degelijk een term die voorkomt in het spraakgebruik van instanties zoals door jou benoemd.

Simpel gezegd: Schoenmaker blijf bij je leest.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 2 augustus 2011, 12:04:57
`
Daarmee bedoel ik medische handelingen aan een patiënt door iedereen die beroepsmatig individuele gezondheidszorg verleent conform de de Wet BIG.

Overigens is de term medisch inhoudelijk handelen wel degelijk een term die voorkomt in het spraakgebruik van instanties zoals door jou benoemd.

Wel in het spraakgebruik, maar of iedereen het zelfde bedoeld is maar de vraag..
Ik wil geen vliegen afvangen, maar als je dan doorvraagt welke handelingen daar onder worden verstaan, dan komen zelfs IGZ, en VWS en MMA’s er niet zo maar uit.., Een paar vragen die wij gesteld hebben in het verleden van de ruim 300 interventies)  
  • Behoort het handmatige immobiliseren van de wervelkolom en de logroll daar nu wel bij of niet...
  • Behoort "Suction" van de mond en keelholte (dus niet voorbij de stembanden) met behulp van een V-VAC daar nu wel bij of niet
  • Behoort "zuurstof geven" daar nu wel bij of niet..
  • Behoort "de Mayo-tube" ingeven nu wel of niet
  • Behoort "een nekkraag aanleggen, iemand fixeren op een plank daar nu wel of niet bij..
  • Behoort "het toedienen van de EPIPEN bij allergische reacties" daar nu wel bij of niet..
  • Behoort "Kap ballon beademing er nu wel bij of niet
Of zijn dat bijvoorbeeld geavanceerde eerste hulp handelingen..
Zo hebben wij een tabel met ruim 300 handelingen, die vallen tussen vrije eenvoudige basis EHBO, tot risicovolle handelingen, tot voorbehouden handelingen.  
En als je dat met elkaar bespreekt, blijkt dat IGZ, en VWS per handeling een statement kunnen geven..  De bovenstaande voorbeelden zijn al vele discussies over gevoerd met beleidsmakers, MMA's en vele anderen..

Als je weet wat de formele regelgeving is, kan je daarna een boom opzetten over de interventies welke regelgevingtechnisch mogen en of dat uberhaupt helemaal verstandig is  ?
Bij voorbeeld is een interventie : zinnig  ?
Citaat
Waarom zou je Mayo tube, inbrengen, als een trauma jawthrust, veiliger, eenvoudiger, en minder kans op complicaties heeft..

Als je dat gedaan hebt, komt de volgende organisatorische vragen  :
  • Hoe zorg je dat medewerkers per competentie voldoende competent zijn, (training niveau, oefen niveau, ervaring niveau en “zelfstandige beoordeling niveau”).  Als je uitsluitend met “parttimers” werkt, hoe weet je dan die betreffende medewerker echt competent is..
  • Heel veel interventies zijn geen individuele vaardigheden (De interventie kan niet verantwoord door 1 persoon worden uitgevoerd) maar team vaardigheden.. Hoe zorg je dat individuen een team worden..
  • Hoe zorg je dat er de interventies geen onnodige schade of vertraging verzorgen..
  • Hoe zorg je dat de vervolg keten, geen onnodig last krijgen van de interventies..
  • Hoe zorg je dat geleerde lessen uit de praktijk weer worden ingevoerd in de leercurve van de medewerkers..

Als je dat allemaal gedaan hebt, moet je als evenementen organisatie dus veel aan de slag met je parttimers, ketenpartners etc..
Het is niet moeilijk, het is wel veel werk, en er zijn genoeg mensen die je daarbij kunnen adviseren, en een soort medische adviesraad die dat beoordeeld is altijd verstandig..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #57 Gepost op: 2 augustus 2011, 16:11:25
Rescue,

Wat is punt nu eigenlijk?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #58 Gepost op: 2 augustus 2011, 17:38:58
En als je dat met elkaar bespreekt, blijkt dat IGZ, en VWS per handeling een statement kunnen geven..  De bovenstaande voorbeelden zijn al vele discussies over gevoerd met beleidsmakers, MMA's en vele anderen..
Dan ben ik wel eens benieuwd naar die lijst :).

...
Het is niet moeilijk, het is wel veel werk, en er zijn genoeg mensen die je daarbij kunnen adviseren, en een soort medische adviesraad die dat beoordeeld is altijd verstandig..
Waarom is dat niet verstandig? Noem eens een paar steekhoudende argumenten, zonder een heel verhaal er omheen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #59 Gepost op: 2 augustus 2011, 18:05:23

  • Behoort het handmatige immobiliseren van de wervelkolom en de logroll daar nu wel bij of niet...
  • Behoort "Suction" van de mond en keelholte (dus niet voorbij de stembanden) met behulp van een V-VAC daar nu wel bij of niet
  • Behoort "zuurstof geven" daar nu wel bij of niet..
  • Behoort "de Mayo-tube" ingeven nu wel of niet
  • Behoort "een nekkraag aanleggen, iemand fixeren op een plank daar nu wel of niet bij..
  • Behoort "Kap ballon beademing er nu wel bij of niet


Rescue,

Mag ik uit deze opsomming concluderen dat jij jouw vrijwilligers deze handelingen laat verrichten, bijvoorbeeld tijdens een evenement?

Dit zijn namelijk nogal risicovolle handelingen. Wat welke instantie daar, nu wel of niet, formeel iets van meent te moeten vinden interesseert mij helemaal geen snars. Ik kan je vanuit mijn beroepsinhoudelijke achtergrond als anesthesioloog meedelen dat dit niets meer met standaard EHBO te maken heeft. Dus nogmaals, wat is je punt?