Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 60852 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #70 Gepost op: 3 augustus 2011, 13:12:20
Waarom? Eerste hulp is basale hulp tot een professionele hulpverlener ter plaatse is. Ook een motorcrosser die onderuit gaat kan best tien minuten op die ambu wachten voor hij geplankt wordt. Als het risico wél te groot is hoort er professionele hulp aanwezig te zijn. Dat is dus een ambu-team of een arts.
Als een wedstrijd niet kan wachten tot een patiënt gestabiliseerd is door professionals en van 'het veld' is en er daarom 'super-ehbo'ers' moeten zijn zodat de wedstrijd zo snel mogelijk weer kan doorgaan, dan wordt het tijd voor de organisatie om zijn prioriteiten te herzien.
"Basaal" betekent in mijn ogen "iets" van EHBO, zo iets als op het niveau van BLS.
Niveau verschillen is niet erg, je moet er alleen open voor staan en accepteren dat het er al is.

Net als in de zorg heb je : helpenden, verzorgenden, verpleging en arts, allen op hun eigen niveau en werkzaamheden.
Vertaal dit naar de EHBO en je hebt : BLS / EHBO, gevorderde EHBO, verpleegkundigen en artsen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #71 Gepost op: 3 augustus 2011, 13:23:12
"Basaal" betekent in mijn ogen "iets" van EHBO, zo iets als op het niveau van BLS.
Niveau verschillen is niet erg, je moet er alleen open voor staan en accepteren dat het er al is.

Net als in de zorg heb je : helpenden, verzorgenden, verpleging en arts, allen op hun eigen niveau en werkzaamheden.
Vertaal dit naar de EHBO en je hebt : BLS / EHBO, gevorderde EHBO, verpleegkundigen en artsen.

Inderdaad. En net zoals een verzorgende geen infuus zal prikken, zal een EHBO-er niet gaan planken of zuurstof toedienen. Wil je die kwaliteiten op je evenement hebben, dan zul je op zoek moeten naar ALS-getrainde, gecertificeerde, bevoegde en bekwame mensen. Niet naar EHBO-ers met een extra cursus.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #72 Gepost op: 3 augustus 2011, 15:03:08
Inderdaad. En net zoals een verzorgende geen infuus zal prikken, zal een EHBO-er niet gaan planken of zuurstof toedienen.  ...
Opleidingstraject volgen. Of een andere EHBO organisatie kiezen!
Eerste de basis en dan verder ontwikkelen en ervaring opdoen.

.... Wil je die kwaliteiten op je evenement hebben, dan zul je op zoek moeten naar ALS-getrainde, gecertificeerde, bevoegde en bekwame mensen. Niet naar EHBO-ers met een extra cursus.
Kwaliteit haal je niet alleen in huis met uitsluitend verpleegkundigen. Het is en blijft altijd een samenspel tussen vele spelers van hoog tot laag.

"ALS-getrainde, gecertificeerde, bevoegde en bekwame mensen" ? Volgens de BIG-wet bedoel je dan natuurlijk.
Dit geldt voor de handelingen die ze uitvoeren gedurende hun eigen werk onder directe verantwoording van een arts.
Het moment dat je je laat inhuren als ALS-hulpverlener praat je dus over een andere werkgever; betaald of vrijwillig maakt hierbij niets uit.
Die werkgever zal dus OOK een medisch eindverantwoordelijke arts moeten hebben om jouw voorbehouden ALS handelingen te kunnen verantwoorden.
Bij het zelfstandig zonder toezicht van een arts buiten noodzaak medische handelingen verrichten als verpleegkundige binnen een andere dan je eigen vaste werk kan juridische gevolgen hebben.
Aangezien de evenementen organisatie verwacht dat er iets kan gebeuren is jouw aanwezigheid als verpleegkundige niet gedekt zonder verantwoordelijk arts.
Je gaat er immers heen in de wetenschap dat je op voorhand medische handelingen moet verrichten bij stoornissen en letsels en zonder verantwoordelijk arts .....  
Het is een juridisch hellend vlak.

"Niet naar EHBO-ers met een extra cursus" vind ik persoonlijk te ver gaan.
Ik kan me voorstellen dat professionals het leken EHBO niveau in algemeenheid niet hoog inschatten en in mijn ogen ergens wel terecht.
Het niveau van de gemiddelde EHBO-er is niet erg hoog in te schatten en in Nederland wil men blijven denken in eenheidsworst. Jammer.
De OK EHBO opleiding is een algemene standaard opleiding voor iedereen die iets van EHBO wil weten en kan door zowel laag als hoog opgeleiden worden gevolgd.
Dat wil niet zeggen dat het denk- en werkniveau van alle EHBO-ers altijd laag is.
Voor de meeste mensen is dat ook voldoende, voor (grote) evenementen hulpverlening voldoet de OK opleiding niet (meer).
Er zijn andere EHBO opleidingen die wel een hoger opleidings niveau bieden en die gezien de inhoud van de opleiding wel geschikt zijn om te voldoen aan de huidige eisen op leken EHBO bij evenementen.
Generaliseren is dus niet de juiste weg.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #73 Gepost op: 3 augustus 2011, 15:14:44
Overigens, Expert, er wordt daar inderdaad wel gesproken over 'risicovolle handelingen' waarbij 'zorgvuldigheidseisen in acht moeten worden genomen', maar wordt er niet gesproken over het al dan niet strafbaar zijn als je die handelingen uitvoert. Dat je verwijtbaar bent als je daarmee (extra) letsel toebrengt lijkt me logisch, maar dat heeft niets met de wet BIG te maken.

Ik beweer ook helemaal niet dat het strafbaar is. Ga je Goddelijke gang, zou ik zeggen. Ik beweer alleen dat het uitvoeren van een risicovolle handeling, hoe goed bedoeld die handeling ook kan zijn, ook een keerzijde kan hebben en dat die handeling de patiënt uiteindelijk ook zeer ernstige schade kan berokkenen. Overigens kun je daarvoor zowel civiel- als strafrechtelijk aansprakelijk voor worden gesteld.

Een risicovolle handeling is dus een handeling die onaanvaardbare risico's met zich meebrengt voor de gezondheid van de patiënt als zij door ondeskundigen wordt uitgevoerd maar die niet aangemerkt wordt als voorbehouden handeling in het kader van de wet BIG. Voorbeeld; het toedienen van zuurstof is geen voorbehouden handeling. Het bepalen van de nodige dosering is echter een handeling die medische kennis vereist. Aan het toedienen van een verkeerde dosering zuurstof en aan het nemen van beslissingen die op onvoldoende kennis gebaseerd zijn, zijn risico’s verbonden.

En juist omdat dit soort handelingen vallen onder de zogenaamde 'niet-voorbehouden handelingen' zoals omschreven in de Wet BIG meent Jan & Alleman maar zijn gang te mogen gaan, zonder zich af te vragen welke aan welke risico's ze een patiënt nu eigenlijk blootstellen.  

De Raad BIG heeft daarom geadviseerd om voor risicovolle handelingen eenzelfde zorgvuldigheid te betrachten dan voor voorbehouden handelingen. Dus ook hiervoor geldt dat de handeling in opdracht van een arts (of andere zelfstandig bevoegde) uitgevoerd wordt.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #74 Gepost op: 3 augustus 2011, 15:55:32
...Ik beweer alleen dat het uitvoeren van een risicovolle handeling, hoe goed bedoeld die handeling ook kan zijn, ook een keerzijde kan hebben en dat die handeling de patiënt uiteindelijk ook zeer ernstige schade kan berokkenen. Overigens kun je daarvoor zowel civiel- als strafrechtelijk aansprakelijk voor worden gesteld.
...
En juist omdat dit soort handelingen vallen onder de zogenaamde 'niet-voorbehouden handelingen' zoals omschreven in de Wet BIG meent Jan & Alleman maar zijn gang te mogen gaan, zonder zich af te vragen welke aan welke risico's ze een patiënt nu eigenlijk blootstellen.  
...
En dat is ook een deel van het probleem: veel enthousiaste EHBO'ers realiseren zich niet dat met het uitvoeren van risicovolle handelingen ook de verantwoordelijkheid toeneemt. Een verantwoordelijkheid op juridisch/strafrechtelijk vlak, maar ook in ethisch opzicht.
Om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen moet men degelijk zijn opgeleid en goed op de hoogte zijn van alle ins en outs van die handeling(en). Dat is bij de meeste EHBO'ers niet het geval.

Daarnaast zijn er geen/weinig erkende opleidingen die EHBO'ers op vastgestelde wijze opleidt om deze handelingen uit te voeren. Het wordt aangeleerd door andere (niet specifiek) opgeleide EHBO'ers, of door een ambulancepleeg die een keer 1 of 2 lesavonden verzorgd zonder te toetsen of de handeling beheerst wordt. De handelingen in de SIGMA opleiding zijn hier een uitzondering op. (Er komen nu vast mensen aanzetten met DAN cursussen voor zuurstof e.d.).


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #75 Gepost op: 3 augustus 2011, 16:18:10
En dat is ook een deel van het probleem: veel enthousiaste EHBO'ers realiseren zich niet dat met het uitvoeren van risicovolle handelingen ook de verantwoordelijkheid toeneemt. Een verantwoordelijkheid op juridisch/strafrechtelijk vlak, maar ook in ethisch opzicht.
Om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen moet men degelijk zijn opgeleid en goed op de hoogte zijn van alle ins en outs van die handeling(en). Dat is bij de meeste EHBO'ers niet het geval.

Daarnaast zijn er geen/weinig erkende opleidingen die EHBO'ers op vastgestelde wijze opleidt om deze handelingen uit te voeren. Het wordt aangeleerd door andere (niet specifiek) opgeleide EHBO'ers, of door een ambulancepleeg die een keer 1 of 2 lesavonden verzorgd zonder te toetsen of de handeling beheerst wordt. De handelingen in de SIGMA opleiding zijn hier een uitzondering op. (Er komen nu vast mensen aanzetten met DAN cursussen voor zuurstof e.d.).

Ik pleit al sinds 2004 voor een kwaliteitslag onder eerstehulp aanbieders organisaties, veel opdrachtgevers willen dat ook, en daar zelfs meer voor betalen.. Echter geen opdrachtgever kan elke week een arts en een ambulanceteam betalen, die daadwerkelijk aanwezig zijn.  En we willen denk ik ook niet terug naar de tijd, waarbij elke traumaslachtoffer door een basis opgeleide ehbo-er eerst gerauteked word en daarna in stabiele zijligging word gelegd, en dat er verder niets geregeld wordt.. (lees anders nog eens het topic "Eerste Hulp gekte op evenementen" nog eens door..)

Er zijn genoeg geavanceerde eerste hulp opleidingen, die een compontentje aanbieden.. Ook het Oranje Kruis heeft lesmateriaal daarvoor "Eerste Hulp bij waterongevallen".. Hier word door een doelgroep Reddingsbrigades, mensen geleerd te planken, o2 te geven en nog veel meer geavanceerdere technieken...  Het Nederlandse Rode Kruis geeft een boekwerk uit met geavanceerde eerste hulp technieken waaronder Nekkragen aanleggen.. (helaas vol foute technieken)..

Dus hoe gaan we die kwaliteit nu beter krijgen...


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #76 Gepost op: 3 augustus 2011, 17:40:06
Opleidingstraject volgen. Of een andere EHBO organisatie kiezen!
Eerste de basis en dan verder ontwikkelen en ervaring opdoen.
Ho, ik zeg niet dat ik die handelingen wil gaan doen. Ik zeg dat naar mijn mening het simpelweg geen taak is voor EHBO'ers.

Citaat
Kwaliteit haal je niet alleen in huis met uitsluitend verpleegkundigen. Het is en blijft altijd een samenspel tussen vele spelers van hoog tot laag.
Tuurlijk. Maar bevoegd- en bekwaamheid voor bepaalde handelingen haal je wél in huis met bepaalde professionals ;)

Citaat
"ALS-getrainde, gecertificeerde, bevoegde en bekwame mensen" ? Volgens de BIG-wet bedoel je dan natuurlijk.
Dit geldt voor de handelingen die ze uitvoeren gedurende hun eigen werk onder directe verantwoording van een arts.
Het moment dat je je laat inhuren als ALS-hulpverlener praat je dus over een andere werkgever; betaald of vrijwillig maakt hierbij niets uit.
Die werkgever zal dus OOK een medisch eindverantwoordelijke arts moeten hebben om jouw voorbehouden ALS handelingen te kunnen verantwoorden.
Bij het zelfstandig zonder toezicht van een arts buiten noodzaak medische handelingen verrichten als verpleegkundige binnen een andere dan je eigen vaste werk kan juridische gevolgen hebben.
Aangezien de evenementen organisatie verwacht dat er iets kan gebeuren is jouw aanwezigheid als verpleegkundige niet gedekt zonder verantwoordelijk arts.
Je gaat er immers heen in de wetenschap dat je op voorhand medische handelingen moet verrichten bij stoornissen en letsels en zonder verantwoordelijk arts .....  
Het is een juridisch hellend vlak.
Inderdaad. Echter kan -zoals bij ambulancediensten gebruikelijk- er volgens protocol gewerkt worden. Protocollen waar een arts naar gekeken heeft, die duidelijk afgebakend zijn en waar een arts dus medisch eindverantwoordelijk voor is. En die arts hoeft dan niet op het evenement aanwezig te zijn. Bij EMS (hier al eerder genoemd) wordt (voor de ALS-zorg) gewerkt volgens LMA-protocol. Dat wil niet zeggen dat er ook een ambulancedienst eindverantwoordelijk is, daar is een eigen arts voor.
Voorbeeld: aanstaand weekend is Welcome to the Future in Oostzaan. EMS is daar met 15 man: één ambupleeg die als medisch coördinator fungeert (en dus o.a. regelmatig overleg voert met organisatie / OvD-G / etc. en de sturend is voor de andere hulpverleners) één ambuteam (chauffeur en pleeg) en één arts. De rest zijn 'gewone' hulpverleners.


helm

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 3 augustus 2011, 19:03:32
http://www.bigregister.nl/doc/pdf/Onder%20voorbehoud_20436.pdf

Pagina 15.

Wij komen dus tot de conclusie dat de term risicovolle handelingen niet in de Wet staat.
Daar kunnen we van vinden wat we willen maar zo liggen de feiten.

Helaas hebben wij dit bijna 20 jaar geleden laten gebeuren en zo de weg gelegaliseerd voor kwakzalvers. Ik vond die verlengde arm constructie zo gek nog niet.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #78 Gepost op: 3 augustus 2011, 19:16:13
... LMA-protocol...
LMA? Bedoel je LPA?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #79 Gepost op: 3 augustus 2011, 19:19:44
Even een voorbeeldje:
Ik ben zo'n hoger opgeleide ehbo-er. Ik ehbo nu 6 jaar en heb in die tijd de nodige incidenten meegemaakt, meestal op grotere evenementen.
In mijn universitaire studie heb ik geleerd on bloeddruk en pols te meten, glucose te me ten, onderzoek aan het bewegingsapparaat te verrichten, temperatuur te meten.
Ik heb inzicht in de werking van het menselijk lichaam en (patho)fysiologie.
Door zelfstudie heb ik feel geleerd over mechanismen van verwondingen en emergency medicine voor de achtergrond.

Ik weet van mezelf wat ik wel en niet kan, en waarom ik iets wel of niet moet doen.

ALS een evenementen hulpverleningsorganisatie min vraagt om deze extra vaardigheden in te zetten ter assistentie van een ambuverpleegkundige of arts dan zal ik dat doen om de patient zo adequaat mogelijk te helpen.

Keyword hier is de toestemming van de organisatie en dat ik me bekwaam voel op dat moment.

Er zijn meer ehbo-ers zoals ik die ook theoretisch verder door hebben geleerd, en dat is mijns inziens zeker een vereiste voor evenementen hulpverleners, weten waarom je iets wel of niet doet. ALS dat geregeld is mag je pas eens gaan nadenken over aanvullende vaardigheden.

Ik Ben trouwens van mening dat een goed getrainde ehbo er of een verpleegkundige (niet ambu) geen verschil maakt, immers mag de vpk niet meer bij afwezigheid van een arts, en heeft vaak minder ervaring met ehbo.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis