Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 60846 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #80 Gepost op: 3 augustus 2011, 19:33:16
...

Ik weet van mezelf wat ik wel en niet kan, en waarom ik iets wel of niet moet doen.
...
Het kennen van je grenzen is stap 1, ongeacht of je wel of niet bevoegd bent met de wet BIG. Dat is misschien wel een van de belangrijkste eigenschappen van een hulpverlener.

...
Er zijn meer ehbo-ers zoals ik die ook theoretisch verder door hebben geleerd, en dat is mijns inziens zeker een vereiste voor evenementen hulpverleners, weten waarom je iets wel of niet doet. ALS dat geregeld is mag je pas eens gaan nadenken over aanvullende vaardigheden.
...
Het lastige is dat zelfstudie en het niveau dat men bereikt voor iedereen anders is en dat iedereen zijn kunnen anders inschat. Dat iemand zelfstudie heeft gedaan zegt mij niets over of hij vaardigheden beheerst en daadwerkelijk bekwaam is.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #81 Gepost op: 3 augustus 2011, 20:14:35
Wij komen dus tot de conclusie dat de term risicovolle handelingen niet in de Wet staat.
Daar kunnen we van vinden wat we willen maar zo liggen de feiten.

Helaas hebben wij dit bijna 20 jaar geleden laten gebeuren en zo de weg gelegaliseerd voor kwakzalvers. Ik vond die verlengde arm constructie zo gek nog niet.

René,

Ik vrees dat je gelijk hebt.

Wel vreemd dat ik op veel websites van officiële instanties soms verwarrende teksten tegenkom.

http://www.amc.nl/?pid=6627

Dat neemt niet weg dat ik jouw observatie deel.

Expert


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #82 Gepost op: 3 augustus 2011, 21:39:26
René,

Ik vrees dat je gelijk hebt.

Wel vreemd dat ik op veel websites van officiële instanties soms verwarrende teksten tegenkom.

http://www.amc.nl/?pid=6627

Dat neemt niet weg dat ik jouw observatie deel.

Expert

De verwarring onstaat vaak, door dat instellings voorbehouden handelingen, en wettelijk voorbehouden handelingen, door elkaar worden gehaald.. Een instelling kan medewerkers verbieden om bepaalde risicovolle handelingen uit te voeren..
Dus binnen een ziekenhuis, kunnen andere spelregels gelden, dan buiten een ziekenhuis.
Zelfs binnen de verschillende ambulancediensten, kunnen er dus verschillen zijn..
Dus zuurstof verstrekken kan binnen een ziekenhuis aan andere spelregels zijn gehangen, dan bijvoorbeeld zuurstof eerste hulp bij Reddingsbrigades..


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #83 Gepost op: 3 augustus 2011, 21:40:52
LMA? Bedoel je LPA?

Berichtje snel getypt terwijl ik op het punt stond te vertrekken. I stand corrected :)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #84 Gepost op: 4 augustus 2011, 01:36:07
Opleidingstraject volgen. Of een andere EHBO organisatie kiezen!
Eerste de basis en dan verder ontwikkelen en ervaring opdoen.
Kwaliteit haal je niet alleen in huis met uitsluitend verpleegkundigen. Het is en blijft altijd een samenspel tussen vele spelers van hoog tot laag.

"ALS-getrainde, gecertificeerde, bevoegde en bekwame mensen" ? Volgens de BIG-wet bedoel je dan natuurlijk.
Dit geldt voor de handelingen die ze uitvoeren gedurende hun eigen werk onder directe verantwoording van een arts.
Het moment dat je je laat inhuren als ALS-hulpverlener praat je dus over een andere werkgever; betaald of vrijwillig maakt hierbij niets uit.
Die werkgever zal dus OOK een medisch eindverantwoordelijke arts moeten hebben om jouw voorbehouden ALS handelingen te kunnen verantwoorden.
Bij het zelfstandig zonder toezicht van een arts buiten noodzaak medische handelingen verrichten als verpleegkundige binnen een andere dan je eigen vaste werk kan juridische gevolgen hebben.
Aangezien de evenementen organisatie verwacht dat er iets kan gebeuren is jouw aanwezigheid als verpleegkundige niet gedekt zonder verantwoordelijk arts.
Je gaat er immers heen in de wetenschap dat je op voorhand medische handelingen moet verrichten bij stoornissen en letsels en zonder verantwoordelijk arts .....  
Het is een juridisch hellend vlak.

"Niet naar EHBO-ers met een extra cursus" vind ik persoonlijk te ver gaan.
Ik kan me voorstellen dat professionals het leken EHBO niveau in algemeenheid niet hoog inschatten en in mijn ogen ergens wel terecht.
Het niveau van de gemiddelde EHBO-er is niet erg hoog in te schatten en in Nederland wil men blijven denken in eenheidsworst. Jammer.
De OK EHBO opleiding is een algemene standaard opleiding voor iedereen die iets van EHBO wil weten en kan door zowel laag als hoog opgeleiden worden gevolgd.
Dat wil niet zeggen dat het denk- en werkniveau van alle EHBO-ers altijd laag is.
Voor de meeste mensen is dat ook voldoende, voor (grote) evenementen hulpverlening voldoet de OK opleiding niet (meer).
Er zijn andere EHBO opleidingen die wel een hoger opleidings niveau bieden en die gezien de inhoud van de opleiding wel geschikt zijn om te voldoen aan de huidige eisen op leken EHBO bij evenementen.
Generaliseren is dus niet de juiste weg.

Willem D   je blijkt erg hardleers te zijn en nogal te volharden in een verwrongen standpunt aangaande risicovolle handelingen die door een EHBO-er met extra opleiding gedaan zou kunnen worden.
Ik wist niet dat er EHBO-ers met zulke wannabee ideen nog rondliepen in de EHBO-wereld maar ik heb het nu toch echt mis...

Ik stel vast dat je geen inzicht hebt in de materie, de plank misslaat en ook geen inzicht wil verkrijgen. En en passant ook nog even de professionele zorgverlener een schop na geeft  met je loze opmerking dat de beroepsmatige ALS hulpverlener altijd onder een arts moet vallen of, die verpleegkundige nu bij zijn vaste werkgever werkt of iets vrijwillig doet etc. maar de EHBO-er met extra opleiding mag in jouw ogen gerust zijn gang gaan... Stuitend.  :'(

Overigens kan ik je mededelen dat ik iedere ALS handeling die ik beheers ook zal uitvoeren om het leven van een patient te redden, of er nu wel of geen MMA verbonden is aan een evenement of in mijn vrije tijd, die patient zal dat namelijk een worst zijn!
Mag ik oprecht hopen dat wij elkaar nooit tegen gaan komen tijdens een inzet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #85 Gepost op: 4 augustus 2011, 07:51:21

Ik ben wel van mening dat leken eerstehulpverleners wel degelijk aanvullende handelingen mogen uitvoeren die niet strijdig zijn met de BIG-wet. En hoe lullig dat ook mag zijn, uitzuiging, zuurstof geven, mayotube en nekkraag aanbrengen, ballonbeademing, planken, temperatuur meting, bloeddrukmeting en glucosemetingen zijn GEEN voorbehouden handelingen, dus mag iedereen deze handelingen uitvoeren. Waarom en op welke wettelijke basis zouden EHBO-ers bovengenoemde handelingen, los van de interpretatie van metingen, op een evenement niet mogen uitvoeren.


Kijk.., en daar zit h'm nou precies de kneep. Het feit dat risicovolle handelingen welliswaar niet bij wet als voorbehouden worden benoemd, wil nog niet zeggen dat je zomaar je gang kunt gaan.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #86 Gepost op: 4 augustus 2011, 08:23:23

Dat iemand in de rol van EHBO-er stapt doet niets af aan zijn kennis en vaardigheden om deze metingen uit te kunnen of mogen voeren. Er kunnen altijd meetfouten worden gemaakt, ook door de verpleegkundigen en artsen.
Verpleegkundige of arts van beroep zijn is geen 100% garantie dat alles goed gaat met betrekking tot metingen en bewaking. Zij zijn net als ieder ander mens ook maar mensen die altijd fouten kunnen maken.


Willem,

Om fysische metingen aan het menselijk lichaam correct uit te voeren en de uitkomsten te plaatsen in een de totale context van een patient ben je letterlijk  jaren verder. Dit nog los van de natuurkundige onderbouwing.

Binnen de anesthesiologie geldt er een zeer belangrijke stelregel; "Meten is weten, en goed meten is zeker weten!"

Dat artsen en verpleegkundigen meetfouten maken is correct. Dagelijks! Dat hetzelfde dan geldt voor EHBO'ers die metingen verrichten is daarmee zeer aannemlijk. Dat daarmee een zelfde waarde oordeel wordt gegeven aan het maken van meetfouten door een EHBO'er is een vreemde extrapolatie en staat los van iedere realiteit.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #87 Gepost op: 4 augustus 2011, 09:50:05
Willem D   je blijkt erg hardleers te zijn en nogal te volharden in een verwrongen standpunt aangaande risicovolle handelingen die door een EHBO-er met extra opleiding gedaan zou kunnen worden.
Ik wist niet dat er EHBO-ers met zulke wannabee ideen nog rondliepen in de EHBO-wereld maar ik heb het nu toch echt mis...

Ik stel vast dat je geen inzicht hebt in de materie, de plank misslaat en ook geen inzicht wil verkrijgen. En en passant ook nog even de professionele zorgverlener een schop na geeft  met je loze opmerking dat de beroepsmatige ALS hulpverlener altijd onder een arts moet vallen of, die verpleegkundige nu bij zijn vaste werkgever werkt of iets vrijwillig doet etc. maar de EHBO-er met extra opleiding mag in jouw ogen gerust zijn gang gaan... Stuitend.  :'(

Overigens kan ik je mededelen dat ik iedere ALS handeling die ik beheers ook zal uitvoeren om het leven van een patient te redden, of er nu wel of geen MMA verbonden is aan een evenement of in mijn vrije tijd, die patient zal dat namelijk een worst zijn!
Mag ik oprecht hopen dat wij elkaar nooit tegen gaan komen tijdens een inzet.
Iedereen heeft gelukkig het recht zijn of haar eigen mening te verkondigen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #88 Gepost op: 4 augustus 2011, 09:58:49
De kwaliteit van dienstverlening op een risicovol evenement, is afhankelijk van veel factoren...
En hellaas zijn er maar weinig artsen, en ambu verpleegkundigen die voor 100 euro per dag, nagenoeg elke weekend op een motorcross, autosport of andere risico-volle event komen doen..
Dat betekend dat veel wedstrijden in Nederland dus geen doorgang kunnen vinden, of dat we terug gaan naar de tijd., dat elke basis opgeleide ehbo-er ieder trauma slachtoffer in de stabiele zijligging legt...

Zelfs het Oranje Kruis en het Rode Kruis hebben lesmateriaal voor deze gevorderde eerste hulp handelingen.. Doen de reddingsbrigades in het land het dan zo slecht.. of doen zijn alle evenementen hulpverleningsorganisatie dan kwalitatief zo slecht, dat het verboden zou moeten worden ?

Ik mis heel erg de nuance in deze discussie..


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #89 Gepost op: 4 augustus 2011, 12:55:31
Zelfs het Oranje Kruis en het Rode Kruis hebben lesmateriaal voor deze gevorderde eerste hulp handelingen.. Doen de reddingsbrigades in het land het dan zo slecht.. of doen zijn alle evenementen hulpverleningsorganisatie dan kwalitatief zo slecht, dat het verboden zou moeten worden ?

Ik mis heel erg de nuance in deze discussie..
Wat ik al eerder aangaf, dergelijke opleidingen zijn er al. OK, NRK en LPEV en tal,van lokale initiatieven
Dus waarom zo moeilijk doen als de opleidingen van OK, NRK en LPEV medisch onderbouwd zijn.
Dat het nog niet optimaal is daar kunnen we over blijven babbelen.
Reddingsbrigade Nederland downgraden met slechts standaard EHBO-ers is absoluut geen optie.  >:(  :(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we