Ik denk dat het hoog tijd wordt om suggestieve kreten als medical, medic, paramedic, medisch, medisch assistent, medisch docent enz. enz., die nu door iedereen gebruikt mogen worden, Wettelijk aan banden te leggen.
Dat gebeurd toch al.. tja er blijven nog 1000 termen over..
Ik zie meer heil in om een betaalbare certificatie (zoals NEN\HKZ lite) te hebben voor dienstverlening die men verleent,
en een heldere betaalbare certficatietrajecten voor firstresponder of EMT, of achtige zaken voor persoonlijke vaardigheden..
Opdrachtgevers kunnen nu niet overal de prijzen betalen van ambu-teams, artsen, en de kwaliteit van passantenhulpverlening EHBO is te laag voor de medische zorg die vaak geboden word..
Dus het is goed dat in de laatste 5 jaar, er iets tussen is gekomen.. echter mijn bezwaar op dienstverlening niveau, dat mensen ambulancediensten willen kopieeren, terwijl je andere kunstjes doet, in een andere setting, veel sneller ter plaatse bent, veel sneller interventies kan doen, en daarom iets andere procedures nodigd hebt..
Wij werken niet met LPA, maar wel met PHTLS protocollen, die aangepast worden naar elke type event, interventie die je moet doen.. Je kan een multi-trauma patient die in het water ligt, wel redelijk en zeer snel immobiliseren, maar niet tijd verspillen aan alle ademhalingsteugen te tellen of een volledige top tot teen onderzoek.. Zodra de patient in de boot ligt, moet je kijken welke interventies nu wel noodzakelijk zijn, of misschien nog even kunnen wachten..
Event Hulpverlening, ongeacht het niveau, is echt een ander kunstje. Soms is het slimmer een andere volgorde te gebruiken dan in LPA, omdat de situatie echt andere dingen van je vraagt..