Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 61010 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 13 juli 2011, 22:29:31
Waarschijnlijke scenario, dit is een open dag waarbij de RAV te duur werd gevonden om in te schakelen. En dus,

`You pay peanuts, you get monkeys`.

CM

Tja, bijna kort door de bocht CM, maar die gedachte kwam ook wel bij mij op zonder die hier zo direct te formuleren  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2011, 22:31:02
De ambu.dienst was op die dag helaas niet aanwezig. Dus is ervoor gekozen om de MES de demo te laten uitvoeren. Echter de MES voert geen zorg op ALS-niveau uit terwijl men wel pretendeert volgens de LPA 7.1 te werken. Dit wordt ondervangen door Medic Responders heeft men verteld. Echter mijn ervaringen met deze Medic Responders zijn, net als bij veel andere organisaties, niet of nauwelijks opgeleid om met de LPA 7/ABCD te werken. Helaas wordt dit door de diverse organisaties anders voorgespiegeld (zowel intern als extern).

M.a.w. de theoretische basis ontbreekt qua scholing in de ABCD en in de praktijkervaring (en oefeningen zijn wezenlijk anders dan de "echte" praktijk).

Als die medic first responders inderdaad geen adequate ALS zorg neer kunnen zetten maar dat wel pretenderen te leveren dan lijkt mij dat een kwalijke zaak, en voor voor de IGZ.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2011, 08:52:19
Tja, bijna kort door de bocht CM, maar die gedachte kwam ook wel bij mij op zonder die hier zo direct te formuleren  ;)
En ik maar denken dat de Nederlanders anders zo direct waren, ik ben erg ingeburgerd, hoor! ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2011, 10:01:36
Als die medic first responders inderdaad geen adequate ALS zorg neer kunnen zetten maar dat wel pretenderen te leveren dan lijkt mij dat een kwalijke zaak, en voor voor de IGZ.

Direct melden bij IGZ.. Zij maken daar weldegelijk actie van..

Echter zij komen direct in een defenitie discussie, wat is precies ALS zorg..  in VWS en wet en regelgeving termen praten we alleen over risicovolle handelingen (Dat is ongeveer alles), en wettelijke voorbehouden handelingen..  

Ook over EHBO, BLS, (ILSx2), ALS zijn de definities discussies enorm.. Als je met NRR/ERC praat, is dat weer wat anders dan als je praat met IGZ, of praat met vertegenwoordigers uit de Ambulancezorg..  

Ik denk dat er behoefte is aan duidelijkheid over alle branches heen..


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2011, 11:02:34
En ik maar denken dat de Nederlanders anders zo direct waren, ik ben erg ingeburgerd, hoor! ;D
Direct? Dat pretenderen ze wel ja...  ;D
Ik krijg ook wel eens de opmerking directer te zijn dan de gemiddelde Nederlander (genre Amsterdammer), en dat voor een Belg...  998765


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #25 Gepost op: 23 juli 2011, 10:27:44
Allen,

Zowel ambulancediensten als H-MMT's worden met enige regelmaat ingeroepen wanneer zich een incident voordoet tijdens een evenement. Het is mij vaak volstrekt onduidelijk "wie wie" is. Ik kom allerlei vage lieden tegen met de mooiste benamingen. "Medic First Aid", "First Responder", "EMT", noem het maar op.

Het probleem is dat deze mooie benamingen heel vaak de verpakking vormen van de meest wazige en vage kwalificaties en dit leidt heel vaak tot verwarring ter plaatse. Omdat deze lieden zich allemaal graag gekleed zien in gebruikelijke ambulance uniform kleding wordt het vaak nog meer onduidelijk met wie je nu eigenlijk te maken hebt. Het grote publiek ziet gewoon een ambulancehulpverlener en dit wordt geassocieerd met een zeker deskundigheidsniveau. En dit is wat mij betreft een ernstig affront tegenover ambulancepersoneel!

Als professional wil je gewoon graag weten met wie je zaken moet doen, want tijdens een kritieke situatie mag daar geen enkele onduidelijkheid over bestaan. Als die duidelijkheid er niet is dan zullen de ambulanceverpleegkundige en andere officiële ketenpartner, die uiteindelijk in de situatie worden betrokken, gewoon moeten handelen conform de vigerende richtlijnen. Zelfs als een patiënt tijdens een complexe redding wordt aangeleverd op de plank, compleet met zuurstof. Alle goede bedoelingen ten spijt is het op grond van een professionele zorgplicht en de daarmee samenhangende wettelijke verantwoordelijkheid aan de professional om een inschatting te maken van de actuele zorgbehoefte van het slachtoffer. Zeker als de kwalificaties van de zorgverlener in een mooi pak vaag en onduidelijk zijn.

Zo werd ik onlangs geconfronteerd met een zogenaamde "wedstrijdarts", die nog geen kaakkoekje uit de verpakking kon halen. Geen idee wat deze snuiter voor achtergrond had, behoudens het feit dat hij zichzelf "arts" mag noemen. Maar goed.., dat mag een kinderpsychiater ook doen.

Zelfs een ambulanceverpleegkundige mag zich niet zonder meer verhuren aan een organisatie. Binnen de contouren van de wet BIG zullen voorbehouden handelingen door niet zelfstandig bevoegden namelijk altijd plaatsvinden in opdracht van een arts. Deze wettelijk vereiste 'opdracht' van de arts aan de ambulanceverpleegkundige om te handelen en op welke wijze te handelen, ligt op voorhand verankerd in een protocol of de standaard. Binnen het kader van zijn beroepsuitoefening als ambulanceverpleegkundige in dienst van een RAV wordt de rol van verantwoordelijke arts vervuld door de Medisch Manager Ambulancedienst (MMA).

Indien je jezelf als ambulanceverpleegkundige freelance beschikbaar stelt voor diensten aan een organisatie
tijdens een evenement, is het zonder een verantwoordelijk arts, niet toegestaan om voorbehouden handelingen te verrichten. Daar kan natuurlijk iedereen wat van vinden, maar zo zit de wet nu eenmaal in elkaar.

Wil een organisatie dus kunnen beschikken over een ambulanceverpleegkundige, dan zal deze organisatie dus ook moeten beschikken over een verantwoordelijk arts voor juridisch geoorloofd handelen. En dat kost natuurlijk geld. Dus de conclusie van CM slaat de spijker op zijn kop.


`You pay peanuts, you get monkeys`.

CM


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #26 Gepost op: 23 juli 2011, 16:30:46
Helaas is er nog maar bar weinig beschermd in ons vak. De kleding is daar een mooi voorbeeld van. De plantsoenendienst van de gemeente Leiden mag dezelfde kleding dragen. Als ik ooit een spoedgeval met mijn hibiscus heb, dan is het wellicht handig. Anders niet..

Expert heeft gelijk als hij zegt dat we handelen onder een aantal wettelijke kaders. Net zoals mag worden verwacht van een professionele organisatie. Nu nog strakker regelgeving in de evenementenhulpverlening en dan zijn wij een heel eind op weg.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #27 Gepost op: 23 juli 2011, 17:39:26
... Nu nog strakker regelgeving in de evenementenhulpverlening en dan zijn wij een heel eind op weg.

CM
En helaas ook nog een lange weg te gaan...


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2011, 18:55:13
Ik heb tijdens de 4-daagse het genoegen mogen hebben om 112 te bellen in Groesbeek.
Van alle berichten van jullie die lees over "wannabee EH organisaties" kan ik wel zeggen dat ik een goede ervaring heb met het optreden van EMT.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #29 Gepost op: 23 juli 2011, 21:27:46
En helaas ook nog een lange weg te gaan...

Yep, maar ik heb vakantie. Vandaar de positieve benadering..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon