Inderdaad. En net zoals een verzorgende geen infuus zal prikken, zal een EHBO-er niet gaan planken of zuurstof toedienen. ...
Opleidingstraject volgen. Of een andere EHBO organisatie kiezen!
Eerste de basis en dan verder ontwikkelen en ervaring opdoen.
.... Wil je die kwaliteiten op je evenement hebben, dan zul je op zoek moeten naar ALS-getrainde, gecertificeerde, bevoegde en bekwame mensen. Niet naar EHBO-ers met een extra cursus.
Kwaliteit haal je niet alleen in huis met uitsluitend verpleegkundigen. Het is en blijft altijd een samenspel tussen vele spelers van hoog tot laag.
"ALS-getrainde, gecertificeerde, bevoegde en bekwame mensen" ? Volgens de BIG-wet bedoel je dan natuurlijk.
Dit geldt voor de handelingen die ze uitvoeren gedurende hun eigen werk onder directe verantwoording van een arts.
Het moment dat je je laat inhuren als ALS-hulpverlener praat je dus over een andere werkgever; betaald of vrijwillig maakt hierbij niets uit.
Die werkgever zal dus OOK een medisch eindverantwoordelijke arts moeten hebben om jouw voorbehouden ALS handelingen te kunnen verantwoorden.
Bij het zelfstandig zonder toezicht van een arts buiten noodzaak medische handelingen verrichten als verpleegkundige binnen een andere dan je eigen vaste werk kan juridische gevolgen hebben.
Aangezien de evenementen organisatie verwacht dat er iets kan gebeuren is jouw aanwezigheid als verpleegkundige niet gedekt zonder verantwoordelijk arts.
Je gaat er immers heen in de wetenschap dat je op voorhand medische handelingen moet verrichten bij stoornissen en letsels en zonder verantwoordelijk arts .....
Het is een juridisch hellend vlak.
"Niet naar EHBO-ers met een extra cursus" vind ik persoonlijk te ver gaan.
Ik kan me voorstellen dat professionals het leken EHBO niveau in algemeenheid niet hoog inschatten en in mijn ogen ergens wel terecht.
Het niveau van de gemiddelde EHBO-er is niet erg hoog in te schatten en in Nederland wil men blijven denken in eenheidsworst. Jammer.
De OK EHBO opleiding is een algemene standaard opleiding voor iedereen die iets van EHBO wil weten en kan door zowel laag als hoog opgeleiden worden gevolgd.
Dat wil niet zeggen dat het denk- en werkniveau van
alle EHBO-ers altijd laag is.
Voor de meeste mensen is dat ook voldoende, voor (grote) evenementen hulpverlening voldoet de OK opleiding niet (meer).
Er zijn andere EHBO opleidingen die wel een hoger opleidings niveau bieden en die gezien de inhoud van de opleiding wel geschikt zijn om te voldoen aan de huidige eisen op leken EHBO bij evenementen.
Generaliseren is dus niet de juiste weg.