Je vergelijking klopt niet. Bedrijfsbrandweer heeft dezelfde opleidingen als de gewone brandweer gedaan en hebben dezelfde rangen en functies. Als de EHBO op evenementen louter zou bestaan uit personen met dezelfde opleiding als seh- of ambulanceverpleegkundigen zou deze discussie er niet zijn.
Ik ben blij dat u dit opmerkt, want dit is inderdaad precies waar het om gaat: ALS men dezelfde opleiding, kennis, ervaring en bevoegdheden heeft, dan is deze discussie er niet. Zo gaat dat in de beveiliging, de verkeersregeling en bij de brandweer, en in willekeurig welke sector. Kennelijk zijn er in Nederland bedrijven (of stichtingen, geen idee) die op professioneel niveau hulpverlening bieden voor evenementen compleet met bijbehorende kennis, kunde en bevoegdheden. Zolang de medewerker van dat bedrijf niet op een officiële ambulance rijdt is het een leek, maar op het moment dat deze persoon bij een ambulancedienst aan de slag gaat is ie weer "één van hen". Beetje hypocriet, lijkt me.
Om deze reactie dan maar als sprekend voorbeeld te nemen:
Best Lt Coll, een leek is geen professional, de deskundigheid EN het dagelijks bezig zijn met de materie onderscheidt namelijk die twee van elkaar.
Juist die nuance daar gaat het om in deze discussie maar helaas blijken een aantal leken dat niet te willen inzien en zich te willen begeven op het terrein van de zorgprofessional, dat kan natuurlijk wel maar dan wel nadat zij exact dezelfde opleiding hebben gevolgd en ervaring hebben opgedaan. Dat klinkt nogal cru maar het is in de belang van de patient. Ik zou als patient namelijk ook geen hobby/lekenanesthesist aan mijn OK tafel willen krijgen!
Beste Joffry, u hebt dus duidelijk mijn stelling en mijn bericht niet begrepen. Het spijt me verschrikkelijk, maar de wijze waarop u Willem en mijzelf aan de kant schrijft is een typisch voorbeeld van het wij-zij-denken. De ambulancedienst is professioneel, en alle anderen zijn leek. Het komt kennelijk niet in u op dat er mensen zijn die net zo goed gekwalificeerd en ervaren zijn als u, maar dat zij niet bij een ambulancedienst werken maar bij een particuliere organisatie. Maakt dat hen minder competent? Nee. Maakt dat hen minder professioneel? Nee.
En nogmaals, dan heb ik het niet over een willekeurige pleister plakkende EHBO'er, want zodra die zich met iets ingewikkelds moeten bezig houden ben ik het direct met u (en met o.a. Expert) eens. Wij hebben het over hulpverlening op een bepaald niveau, ook naar aanleiding van het eerste bericht met EHV'ers bij een (nep-?) ongeval. En als een wat u noemt "leek" dezelfde kwalificaties heeft als u zijnde een professional zal het mij als slachtoffer geen zak uitmaken of deze leek of u mij komt helpen. Wat ik wel belangrijk vind, is dat mijn hulpverlener op tijd een beter gekwalificeerde hulpverlener inschakelt als hij het zelf niet meer weet. Ofwel, dat die pleisterplakker u gaat bellen als hij er niet meer uitkomt, en dat u Expert en zijn collega gaat bellen als ú er niet meer uitkomt.
Dat dit bij evenementen niet altijd goed gaat, geloof ik meteen. Dat er een lange weg te gaan is voordat het overal goed gaat, geloof ik ook meteen. Maar scheert u alstublieft niet alle EHV'ers over één kam.
De grote vraag is naar mijn idee vooral: waaorm?
We hebben het vaak daadwerkelijk over 'eerste hulp' en geen definitieve hulp. Er gaat alsnog vervoerd worden naar een ziekenhuis. Waarom kun je wel op die ambu wachten als je op de snelweg met je motor onderuit gaat, maar niet als dat op een crossbaan gebeurt? Wat is dan de meerwaarde van de hulpverlener ter plaatse?
(...)
In geval van bijvoorbeeld een motorcross (of andere hoog-energetische trauma's) gaat dat hele verhaal niet op; er zal toch vervoer naar het ziekenhuis moeten plaatsvinden.
Het antwoord is simpel. Het gaat om het risico (kans x gevolg). Onder normale omstandigheden is zowel de kans op als het gevolg van een motorongeluk op de snelweg veel lager dan bij een motorcross. De aard van de "sport" maakt dat het rijgedrag heel anders is dan op de snelweg, met een grotere kans op een ongeval met ernstiger letsel. Ofwel: het is zonder meer gerechtvaardigd om adequate medische hulp op een kortere aanrijdtijd beschikbaar te hebben. Om maar weer een vergelijk met de bedrijfsbrandweer te maken: het risico is zodanig groot dat het gerechtvaardigd is om brandweer op heel korte afstand beschikbaar te hebben.
Punt is natuurlijk dat het "adequate" hulp moet zijn. Aan een pleisterplakker heb je bij een motorcross ook niets... en dan komen we weer terecht in de discussie over kwalificaties, kennis, kunde en bevoegdheden.
@Expert, tot slot:
Ik begrijp heel goed waarom de gekwalificeerde forumleden zo fel reageren, en dat is terecht voor zover het gaat om mensen die inderdaad minder gekwalificeerd zijn. In mijn vakgebied gaat het in dat opzicht net zo. Waar ik wel een probleem mee heb, is dat er een wij-zij-discussie ontstaat waarbij inhoudelijk goede bijdragen (van o.a. Willem en Rescue) bijna rücksichtlos terzijde worden geschoven omdat het "leken" betreft. Zoals gezegd: er zijn verschillende situaties van pleistertje plakken waar ik me nog mee bezig kan houden tot het ter plaatse levensreddend handelen waar u zich mee bezig houdt, en zolang iedere hulpverlener op het juiste moment een beter gekwalificeerd persoon inschakelt is er geen vuiltje aan de lucht.