Ik begrijp de meeste argumenten wel die er gezegd zijn. In meeste argumenten kan ik mij best vinden.
Waar ik mij echter niet in kan vinden is het volgende:
Er wordt alleen gesproken over de professionele hulpverlener en de leken hulpverlener.
leek (persoon), een persoon die weinig of geen verstand heeft van een bepaald vakgebied (Wikipedia)
Op mijn vraag of er een tussenvorm is, wordt er een antwoord nee gegeven...
Dus, als ik kort door de bocht mag samenvatten:
Iedereen die geen professionele hulpverlener is, heeft geen of weinig verstand van dit vakgebied.
Als ik dit op mijzelf betrek dan kom ik tot de conclusie dat ik, voor iemand die weinig verstand van zaken heeft, behoorlijk veel werkzaamehden kan, mag en soms moet verrichten. (Wat de professionals niet leuk vinden zoals ik deze topic lees...)
Wanneer ik actief ben op het TT circuit tijdens de motorwegraces, dan schrijft het protocol voor dat een coureur geplankt moet worden en een nekkraag om moet wanneer hij blijft liggen. Alvorens hij vervoerd mag worden.
Volgens google zou dit een risicovolle handeling zijn, waarvan de professionals op dit forum liever niet hebben dat ik die als leek uit ga voeren.
In dat geval is het jammer dat de collega's van deze professionals ons deze handelingen hebben aangeleerd.
Volgens mijn opleiding mag ik bij een slachtoffer een infuus aanleggen, en injecties toedienen (Pijnbestrijding) en een mayotube plaatsen.
Volgens google vallen deze handelingen onder voorbehouden en risicovolle handelingen.
Ik heb dus GEEN big registratie.
Ga ik tenslotte bij een plaatselijk evenement als EHV-er aan de gang. Dan mag, kan en weet ik ineens helemaal niks meer.
Want dan ben ik maar de huis, tuin en keuken leek.
Dat ik sommige handelingen mag en kan uitvoeren, wil niet zeggen dat ik dit daadwerkelijk ga doen. Dit zal ik door de ambu pleeg laten doen.
Hoewel ik net lees op google dat die de handelingen ook alleen mag doen als een zelfstandige beroepsuitoefenaar hier opdracht toe geeft.
En ja dat er af en toe cowboys tussen lopen tussen de OK EHV-ers dat weet ik, maar het is nog steeds de schone kunst van weten waar je beperkingen liggen. Zowel juridisch als vaktechnisch.
En aangezien ik heel goed weet van mezelf waar deze grenzen liggen, zal ik volgens de verschillende protocollen gewoon mijn handelingen verrichten.
Want of je nu EHV-er, Medical of CLS-er bent... je bent er om een slachtoffer te helpen en indien nodig over te dragen aan de professionele hulpverleners.
Dus acht ik mij geen professional, maar zeker geen leek. Zoals wij kleinerend genoemen worden door de professionals.
Er is dus wel degelijk een tussenweg.