Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 60938 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #130 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:52:46
Welke functionele meerwaarde, behoudens de examinering, biedt Nedcert t.a.v. het niveau van eerstehulpverleners?
Hoelang denk je dat er nodig is om jouw certificerings systeem te ontwikkelen om bovenstaande vraagstelling op te lossen?

Bedoel je waarin de exameneisen voor SEHSO verschillen van eerste hulp van het OK?
Ik heb geen idee wat ze bij het OK leren. Wat leren ze daar dan? Dan kan ik het vergelijken.
Je kan even op de site van NedCert kijken, wellicht vind je daar al de info die je zoekt.
http://www.nedcert.nl

Om een certificaat te ontwikkelen voor bijvoorbeeld evenementen hulpverlener, moet je rekenen op 2 a 3 jaar.
Het ligt er een beetje aan hoeveel mensen er tegelijkertijd aan werken, maar een accreditatie proces neemt al minimaal 1,5 jaar in beslag.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #131 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:53:38
Planken, log-roll, nekkraag wordt door het ambulancepersoneel conform protocol aangeleerd.

En wat betreft de rest van de risicovolle en voorbehoudenhandelingen:
Ik ben bang dat er erg weinig ambulancepersoneel beschikbaar is om aan het front hun handelingen te doen.
Dus zegt defensie: Leer de handelingen, doe het zelf en zorg dat die vent asap afgevoerd kan worden.
Oja, in uitzendgebieden zijn de aanrij/aanvlieg-tijden iets anders dan in Nederland, dus asap is relatief....

Ahhhh, kijk daar had ik even overheen gelezen... Aangeleerd bij defensie en ALLEEN toepasbaar "aan het front".... Nee, okay, ik dacht dat je het aangeleerd kreeg en toepaste hier "op straat".... Excuus, even niet goed gelezen....
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #132 Gepost op: 6 augustus 2011, 00:12:33
Waarom verzorgt ambulancepersoneel dagelijks EHBO opleidingen aan leken met deze zogenaamde risicovolle handelingen?
Het zijn individuele leden van de professionele beroepsgroep die wat bij willen verdienen, maar aan de andere kant willen zij de leken eerstehulpverlener "dom" houden met basis handelingen met liefst zo veilig mogelijke handelingen.
Veronderstel dat een LEEK iets doet om een slachtoffer te helpen wat boven het maaiveld uitsteekt!
Dat is behoorlijk tegenstrijdig en niet goed voor de behandeling slachtoffers en de uitkomst daarvan.
Met deze mentaliteit handhaaf je namelijk het gat in het opleidingsniveau van leken EHBO-ers waarbij ik tevens constateer dat door de continuerende afnemende kwaliteit van de huidige EHBO opleidingen dit gat steeds groter gaat worden.

Discussies over wat wel of niet mag en over de BIG-wet zijn eigenlijk helemaal niet relevant.
Met een goed onderbouwde leken EHBO opleiding op een hoger niveau waar medische deskundigen garant voor staan is veel meer waard dan de huidige zelfontwikkelde en/of LPA afgeleide cursussen van individuele ambulanceverpleegkundigen.
Het zijn de individuele personen uit de ambulance sector zelf die voor een zeer grote verscheidenheid zorgen aan leken EHBO cursussen en opleidingen met dito niveau's.
Als je wilt dat er echt iemand "doorslaat" dan moet je als ambulanceverpleegkundige vooral voorbehouden en/of risicovolle handelingen blijven demonstreren bij de traditioneel opgeleide BHV-er en EHBO-er.
Kopieer gedrag is het gevolg, zonder enige achtergrondinformatie en gedegen oefeningen is dit een potentieel drama.

Ik ben van mening dat met name de ambulancesector eens flink intern moet gaan bekvechten wat zij nu echt willen op leken EHBO gebied.
Ombuigen van een negatieve naar een positieve denkbeeld door de ambulancesector ten aanzien van eerstehulpverleners welke bovengemiddeld dan standaard zijn opgeleid zal alle partijen en daarmee ook de hulp aan slachtoffers goed doen.

Hokjes mentaliteit is slecht en is jammer genoeg gemeengoed in de EHBO wereld.
Blijf vooral denken aan je eigen hokje en eigen belang, dan komen we er wel.  :'(

Dit heeft niks met hokjes mentaliteit te maken en de BIG-wet is wel relevant. Hij is er tenslotte niet voor niets. Die voorbehouden handelingen zijn voorbehouden aan de professionals (lees: artsen, ambu-pleeg etc.) omdat zij er veel beter in getraind zijn en er veel meer ervaring in hebben. Er is een landelijk standaard van wat bij welke functie hoort. Dat is iets heel anders dan "ik heb het een keer bij een demonstratie gezien dus ik kan het." Er is geen eenheid in EHBO en iedereen kan (gelukkig) zijn EHBO diploma halen. Dat houdt dus ook in dat er niet wordt gekeken naar de prestaties onder hoge druk, stress en ervaring. Er wordt geselecteerd op dergelijke functies bij de ambulance etc. omdat de zorg aanbieder dan de zekerheid heeft dat de patiënt de beste zorg krijgt. Ook al moet dat soms even wachten. En als het nou echt levensreddende handelingen zijn die goed zijn uitgevoerd zal niemand er wat van zeggen. Maar planken, infusen prikken e.d. zijn geen levensreddende handelingen. Je kan in dat hooguit kwartiertje vele andere dingen doen zoals de AMPLE na vragen, MIST voorbereiden. Tegen die tijd is er een ambulance en kun je als EHBO-er het slachtoffer netjes overdragen en eventueel het personeel nog ondersteunen. Extra handen zullen immers altijd welkom zijn. Wederom weer, schoenmaker blijf bij je leest!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #133 Gepost op: 6 augustus 2011, 00:42:31
Ik denk ook niet dat het hele wet BIG ter discussie staat.
Dat ambu personeel andere handelingen mag en moet uitvoeren staat wat mij betreft buiten kijf, maar het punt gaan mijnsinziens meer om hoe er over de lekenhulpverlening gepraat wordt.

Zoals overal heb je poppetjes erbij die er meer kaas van gegeten hebben dan een ander.
Voor het gemak dan maar de hele lekenhulpverlening op een hoop schuiven gaat mij veel te ver.
Dit bedoelde ik meer met kleinerend.

En ik haalde mijn voorbeelden erbij om aan te geven dat er ook binnen de lekenhulpverlening heel veel niveauverschil zit.

Maar als we terug gaan naar de topic, evenementen hulpverlening,
De gemiddelde Jan Kaas die bij een evenement zijn dienst draait als lekenhulpverlener weet drommels goed wanneer hij/zij een ambu moet laten komen.
De EHV-ers zijn gewoon een goedkope publieksoppas voor de organisatie.
Ik betwijfel ook of er genoeg ambupersoneel vrij gemaakt kan worden om de evementen te gaan bemannen als eerste hulp post.
Voor zover dit al te betalen is door een organisatie.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #134 Gepost op: 6 augustus 2011, 00:44:56
Ahhhh, kijk daar had ik even overheen gelezen... Aangeleerd bij defensie en ALLEEN toepasbaar "aan het front".... Nee, okay, ik dacht dat je het aangeleerd kreeg en toepaste hier "op straat".... Excuus, even niet goed gelezen....

Herstel, binnen defensie, en tijdens uitzendingen in mijn functie als militair. En dan ook alleen in geval van calamiteiten.
Het mag duidelijk en logisch zijn dat je liever een medivac laat komen dan dat je zelf aan de gang gaat. (Indien de toestand het toelaat)


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #135 Gepost op: 6 augustus 2011, 00:49:44
Even voor de duidelijkheid Stammie. Over welke opleiding heb je het dan?

CLS, SPEIGH en EHAF

Over welke protocollen heb je het dan?

Helm af, nekkraag en planken. Protocollen zijn opgesteld door deskundigen vanuit het ambupersoneel.



stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #136 Gepost op: 6 augustus 2011, 00:51:48
Het slachtoffer heeft recht op bescherming en goede -verantwoorde- zorg. Iets is beter dan niets, maar dat 'iets' dan bij voorkeur wel op het best mogelijke en veilige niveau.


Ik denk dat we hiermee eigenlijk het hele topic in 2 zinnen hebben samengevat.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #137 Gepost op: 6 augustus 2011, 09:00:19
Waarom verzorgt ambulancepersoneel dagelijks EHBO opleidingen aan leken met deze zogenaamde risicovolle handelingen?
Het zijn individuele leden van de professionele beroepsgroep die wat bij willen verdienen, maar aan de andere kant willen zij de leken eerstehulpverlener "dom" houden met basis handelingen met liefst zo veilig mogelijke handelingen.
...
Ik ben het met je eens dat hetgeen je schrijft niet consequent is met de discussie hier. Ook daar zit een onderdeel van het probleem en dat zal aangepakt moeten worden.

...
Met deze mentaliteit handhaaf je namelijk het gat in het opleidingsniveau van leken EHBO-ers waarbij ik tevens constateer dat door de continuerende afnemende kwaliteit van de huidige EHBO opleidingen dit gat steeds groter gaat worden.
...
Ombuigen van een negatieve naar een positieve denkbeeld door de ambulancesector ten aanzien van eerstehulpverleners welke bovengemiddeld dan standaard zijn opgeleid zal alle partijen en daarmee ook de hulp aan slachtoffers goed doen.
...
EHBO'ers meer leren is niet het probleem, er is veel meer te leren dan de basiscursus van het OK. Gelukkig maar, anders blijft het niveau erg laag. Maar het niveau hoef je niet te verhogen met het aanleren en uitvoeren van risicovolle handelingen. Er is meer dan genoeg te leren op theoretisch vlak, op vlak van benadering en uitvoering van de controles en samenwerking.

Het slachtoffer is er niet bij gebaat om halfslachtig geholpen te worden door EHBO'ers die riscovolle handelingen niet voldoende beheersen omdat zij het ofwel half aangeleerd hebben gekregen ofwel deze handelingen niet voldoende uitvoeren (onder medisch toezicht) om ze op het juiste ('professionele') niveau te beheersen. Niet wenselijk.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #138 Gepost op: 6 augustus 2011, 09:02:27
...
Als je wilt dat er echt iemand "doorslaat" dan moet je als ambulanceverpleegkundige vooral voorbehouden en/of risicovolle handelingen blijven demonstreren bij de traditioneel opgeleide BHV-er en EHBO-er.
Kopieer gedrag is het gevolg, zonder enige achtergrondinformatie en gedegen oefeningen is dit een potentieel drama.
...
Juist, en dat ligt zowel aan het ambulancepersoneel (en ander medisch personeel) dat zich moet realiseren dat je risicovolle handelingen beter niet kan aanleren aan 'leken. Maar net zo goed aan de EHBO'er die denkt dat hij het wel allemaal even kan uitvoeren en zijn eigen kennen en kunnen overschat. Het is tenslotte machtig stoer om een kraag aan te leggen, te planken, er nog ff snel een mayo in te draaien en vervolgens met de kap aan de slag te gaan!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #139 Gepost op: 6 augustus 2011, 11:17:26
(...)
Het gaat dus inderdaad over de vraag of de kwalificaties en bevoegdheden correct zijn. Als u stelt dat er vervolgens gekeken moet worden of deze in de praktijk goed worden toegepast, sla je een belangrijke stap over. Eerst moet je namelijk kijken of ze in de praktijk mogen worden toegepast. Daarna vindt toetsing plaats.
Terecht punt; ik heb/had dat gemakshalve geschaard onder de bevoegdheden. Voor mij geldt geen bevoegdheden = geen inzet en daarmee wordt eigenlijk voorkomen dat men zich nog moet afvragen of iets wel of niet mag, en of men het dan nog goed toepast. Ik begrijp dat dit in de praktijk wat genuanceerder ligt en dat onbevoegden toch worden ingezet (al of niet onbewust). Dank voor de aanvulling; verder zijn wij het denk ik wel met elkaar eens.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill