Zie het binnen de ziekenhuizen met NIAZ. Je kunt alle accreditaties krijgen, terwijl de patiënt wellicht de hele dag in de poep ligt.
(even off topic)
.....
Wat een duidelijke omschrijving, kwaliteit op papier (ehh....digitaal tegenwoordig) is hartstikke goed, maar de zorg rondom de patient lijkt(=is) minder geworden ( dat is iets om mooi te onderzoeken, hoe kan dit? (denkende dat de werkvloer hier zeker het antwoord wel op weet
)
Richtlijnen kun je ontwikkelen, maar wie doet dit, en welke maatstaaf gebruik je?
http://www.regieraad.nl/Een richtlijn hoeft, mede met het oog op de praktische hanteerbaarheid ervan, niet te vermelden wat artsen op grond van hun vakkennis al zouden moeten weten (Hoge Raad, 1 april 2005, LJN: AS6006).
De richtlijn moet zorgvuldig zijn opgesteld en medisch-wetenschappelijk houdbaar zijn. Civielrechtelijke aansprakelijkheid van de opstellers is niet uitgesloten, maar wordt niet snel aangenomen (Rechtbank Utrecht, 3 november 1994; TvGR 1995/39).bron:
http://www.hematologienederland.nl/juridischHier wordt duidelijk uitleg gegeven
dus om op het onderwerp terug komende:
Wanneer
bijvoorbeeld binnen een beroepsvereniging vereniging (Heelkunde, anesthesie, SEH, gespecialiseerde verpleegkundigen, anesthesie medewerker enz. enz)een richtlijn is gemaakt waarin staat dat het beademen op de kap alleen mag worden uitgevoerd door die medewerkers van die beroepsgroep, die een kap beademing uitvoert, in geval van schade, aansprakelijk worden gesteld op basis van die richtlijn.
Hier draait het dus om: de "leken" hulpverlener behoort niet tot die groep, is vaak niet op de hoogte van die richtlijn en om binnen een richtlijn werkzaam te zijn, behoor je kennis van zaken te hebben. M.a.w. het daar voor geldende diploma als bewijs.
De vraag is dan, zijn al die diploma's dan transparant voor de te geven kwaliteit van zorg?
Het antwoord voor de des betreffende beroepsgroep is duidelijk, daar
moet het antwoord ja zijn, omdat zij opgeleid zijn binnen de geldende richtlijnen.
PS: het betreft een voorbeeld