Mening t.a.v. event hulpverlening

Auteur Topic: Mening t.a.v. event hulpverlening  (gelezen 60996 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #170 Gepost op: 9 augustus 2011, 12:47:53
...
Maar dan heb je natuurlijk je mogelijkheden als organisatie meteen erg beperkt.
Daarom denk ik ook dat juist tussen die twee grenzen in het voor iedere organisatie weer anders in te vullen is.
Dat is waar. Ik zou in dat geval wel graag zien dat er één duidelijke richtlijn en opleiding komt om dat gat te vullen, met voldoende toezicht om aan de zorgvuldigheidseisen te voldoen. Er ontstaat een wildgroei aan cursussen die allemaal net iets anders tussen die twee grenzen opleiden. Dan blijft er veel onduidelijkheid in de ketenzorg en dat is gevaarlijk.

Overigens kan je ook zonder risicovolle handelingen erg goede EHBO-zorg leveren boven het niveau van het boekje. Puur door beter onderwijs, goede trainingen en meer achtergrondkennis. Maar, het blijft zaak je grenzen te kennen :).


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #171 Gepost op: 9 augustus 2011, 14:33:20
ik heb het over verantwoordelijkheid, niet direct over aansprakelijkheid, al hangt dat wel samen natuurlijk.

Als ik in welke functie dan ook, wel of niet BIG-geregistreerd, een bepaalde risicovolle handeling uitvoer dan ben ik verantwoordelijk voor de indicatiestelling, de uitvoering en de gevolgen. Ik ben iets begonnen en ik ben dus verantwoordelijk. Ook morele verantwoordelijkheid is een verantwoordelijkheid.

Loopt het goed af, mooi, ben ik de held. Loopt het verkeerd af omdat ik de handeling onbekwaam uitvoerde dan ben ik de zak. Misschien dat je voor het civiel recht nog kunt terugvallen op de genoemde afspraken, voor strafrecht ben ik persoonlijk verantwoordelijk te stellen als het niet goed afloopt met de patiënt. Daarbij maakt het volgens mij niet zo veel uit of het nu een risicovolle of voorbehouden handeling is.

Je kan je verantwoordelijk voelen, maar verantwoordelijk zijn is nog iets anders, laat staan aansprakelijk..

De strafrecht is alleen van toepassing in de context van dit topic.
  • Als je uitgeeft als Arts, en je bent dat niet..
  • Als je onbevoegd Wettelijk Voorbehouden Handelingen uitvoert, terwijl dit niet zeer strikt noodzakelijk is, (dus om de dood te voorkomen)
  • Als je ongewenste intimiteiten hebt,
  • Als je iemand reanimeert, met het puntje van je mes, dan komt ze wel even nader onderzoek doen om te kijken of het wel een natuurlijke dood was, maar daar gaat dit topic niet over....)

Strafrecht doet helemaal niets, als je als je bij wijze van spreke iemand ondeskundig iemand logrollt,  en iemand blijft daarbij vanaf ze middenrif verlamt.   Schade ook letselschade is een civiel rechtelijk procedure.

Sprookjes zijn soms hardnekkig..

Risicovolle handelingen is een zeer ruim begrip..  Ook in de gezondheidszorg...  Het is zeer organisatie afhankelijk wat welke handelingen daar onder verstaan worden..  logroll, stabiele zijligging, en nog veel meer relatief eenvoudige handelingen, kunnen risico met zich mee dragen..

Het uitzuigen met een V-VAC van de mond en keel holte is vrij simpele handeling, in ieder geval geen raket technologie.. en toch noemen sommige organisaties dat een risico-volle handeling..
De enige zeer duidelijk omschreven begrip zijn Wettelijk Voorbehouden Handelingen.. De rest is een enorm vraagteken..

Iedere hulpverleners moet dus kunnen risico-inschatten, weten waar zijn grenzen liggen, maar hulpverleningsorganisaties moeten daarop wel toezicht houden..

Daar waar serieus word gewerkt worden fouten gemaakt, dat kan je nergens voorkomen.. Ook niet bij MMT's ook niet in  ziekenhuizen, ook niet in de ambulancezorg..

De ene hulpverleningsorganisatie is de andere niet.. En de enige manier om zaken goed en simpel te regelen, is praten over een effectieve ketenhulpverlening, en een kwaliteitsysteem, waarbij er feedback gegeven worden door ambulancediensten, ziekenhuizen en patienten zelf, en dit weer in te training van medewerkers wordt verwerkt..
Door organisaties af te rekenen op de kwaliteit van zorg, dwing je de organisties om een kwaliteit systeem en kwaliteit te laten leveren door hun medewerkers.. Het niet voldoen aan competentiecriterea, betekend gewoon dat je alleen assisteert of alleen bij wijze van spreke brancard drager bent..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #172 Gepost op: 9 augustus 2011, 16:46:46
Binnen onze club hebben we een protocollenboek ontwikkeld:
Intermediate trauma life support, en daarnaast hebben we een boek met handelingenschema's ontwikkeld.
Handelingenschema's in een boek met de volgende inhoud:

Handelingenschema’s:
Handeling: Ademweg vrij maken/houden d.m.v. manuele technieken         
Handeling: Aanmeten en inbrengen van een mayotube               
Handeling: Assisteren bij endotracheale intubatie               
Handeling: Observeren ademhaling en saturatie meten               
Handeling: Geven van zuurstoftherapie               
Handeling: Beademen met behulp van het beademingsmasker         
Handeling: Meten van de polsslag en bloeddruk manueel            
Handeling: Meten van de polsslag en bloeddruk d.m.v. automaat            
Handeling: Aansluiten aan de monitor, maken van een hartritmestrook         
Handeling: Verbinden van een open thoraxwond               
Handeling: Stelpen van uitwendige bloeding door uitwendige druk         
Handeling: Assisterende vaardigheid, voorbereiden voor inbrengen infuusnaald      
Handeling: Assisterende vaardigheid, klaarmaken van spuiten met medicatie      
Handeling: Assisterende vaardigheid, vullen van een infuussysteem         
Handeling: Reanimeren en toepassen/bedienen AED               
Handeling: Meten van de lichaamstemperatuur               
Handeling: Beschermen tegen hypothermie                  
Handeling: Koelen bij hyperthermie                     
Handeling: Gebruik van burnshields/hydrogel bij brandwonden            
Handeling: Meten van de bloedsuikerwaarde                  
Handeling: Bepalen van bewustzijnsniveau                  
Handeling: Top-teen onderzoek                     
Handeling: Trendelenburg houding toepassen                  
Handeling: Beoordelen perifere circulatie                  

Handelingen bij Traumaslachtoffers:
Handeling bij trauma: Manueel fixeren cervicale wervelkolom (CWK)         
Handeling bij trauma: Aanmeten en aanbrengen nekkraag (Stiffneck®)         
Handeling bij trauma: Uitvoeren van de log-roll               
Handeling bij trauma: Slachtoffer fixeren op de wervelplank         
Handeling bij trauma: Helm afnemen d.m.v. Roger-methode         
Handeling bij trauma: Aanleggen van een sluitlaken bij bekkenfractuur         
Handeling bij trauma: Immobiliseren van fracturen d.m.v. vacuümspalken         
Handeling bij trauma: Slachtoffer verplaatsen m.b.v. schepbrancard         
Handeling bij trauma: Verzorgen van geamputeerde lichaamsdelen en tanden   

Zoals je ziet ook heel veel EHBO handelingen uitgewerkt.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #173 Gepost op: 9 augustus 2011, 17:53:53
Peter, het valt me iedere keer op dat je verantwoordelijkheid externaliseert. Het zijn altijd de stichtingen, ketenpartners of de IGZ waar je de verantwoordelijheid van de individuele hulpverlener neerlegt. Zo werkt het mijns inziens niet. Juridisch kan het volgens jou dan wel niet zo zijn, maar als je als hulpverlener de verantwoordelijkheid niet kan of wil dragen, voer de handeling dan niet uit.
Wil je serieus genomen worden door de professionals dan hoort het dragen van verantwoordelijkheid voor je handelen er ook bij.

Wel de lusten, niet de lasten.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #174 Gepost op: 9 augustus 2011, 18:02:23
Peter, het valt me iedere keer op dat je verantwoordelijkheid externaliseert. Het zijn altijd de stichtingen, ketenpartners of de IGZ waar je de verantwoordelijheid van de individuele hulpverlener neerlegt. Zo werkt het mijns inziens niet. Juridisch kan het volgens jou dan wel niet zo zijn, maar als je als hulpverlener de verantwoordelijkheid niet kan of wil dragen, voer de handeling dan niet uit.
Wil je serieus genomen worden door de professionals dan hoort het dragen van verantwoordelijkheid voor je handelen er ook bij.

Wel de lusten, niet de lasten.

Allerlei ketenpartners en stichtingen en regelingen zijn natuurlijk nodig om een en ander in goede banen te leiden maar het grijze gebied blijft bestaan. Niet alleen omdat de eerder genoemde instanties en regelingen tekortschieten maar ook omdat niet iedere ongeleide hulpverlener onder een stichting oid valt.
Eigen verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en regulering door de overheid is van belang. Zoals dat geldt voor andere handelingen in de maatschappij.
Iemand kan nog zo mooi euros ontwerpen en drukken met zn eigen drukkerij, hij mag dat officieel niet eens doen laat staan die euros in circulatie brengen. Hiervoor is een goed controle apparaat bedacht, dat kan makkelijk ook voor ale gezondheidszorg/hulp of hoe men zijn zorgende handelingen ook wil noemen. De IGZ zou hierin het voortouw moeten nemen met betrokken ketenpartners zoals Ambulancezorg nederland, oranje kruis, Rode Kruis, reddingsbrigades Nederland etc
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #175 Gepost op: 9 augustus 2011, 18:47:12
Binnen onze club hebben we een protocollenboek ontwikkeld:
Intermediate trauma life support, en daarnaast hebben we een boek met handelingenschema's ontwikkeld.
Handelingenschema's in een boek met de volgende inhoud:


welke club is dit?
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #176 Gepost op: 9 augustus 2011, 19:34:22
Peter, het valt me iedere keer op dat je verantwoordelijkheid externaliseert.

ik neem mijn verantwoordelijkheid, daarom wil ik dat zeer goed geregeld wordt, en probeer ik dat in ieder geval in de clubs waar ik mede verantwoordelijk voor ben, ook erg goed te regelen..  (De wereld verbeteren heb ik even achter me gelaten..)

Misschien moet je de site van de vereniging voor kwakzalverij eens lezen..
artikel zelfreinigend vermogen
Artikel Inspectie doe wat

Het van de politiek, 2e kamer, regering en VWS en IGZ hoef je geen snelle verandering te verwachten.
Er zijn veel grotere problemathieken rond de patient veiligheid, die de beleidsmakers bezig houden..  In 2005 heb we al een verzoek gedaan aan VWS, om hier een beleidspunt van te maken.. En dat word niet eerder verwacht dan dat er doden vallen... (En dat is inmiddels ook gebeurd..) echter nog steeds NULL prioriteit..

Men hoopt op de oprichting van een branche vereniging die normen op zet, echter de markt partijen werken nog niet zo mee..


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #177 Gepost op: 9 augustus 2011, 22:56:11
ik neem mijn verantwoordelijkheid, daarom wil ik dat zeer goed geregeld wordt, en probeer ik dat in ieder geval in de clubs waar ik mede verantwoordelijk voor ben, ook erg goed te regelen..  (De wereld verbeteren heb ik even achter me gelaten..)
...
Dat bedoel ik niet. Ik spreek hier de hulpverlener zelf aan, niet de stichting waar hij al dan niet onder valt. Dat binnen jouw stichting veel zaken geregeld zijn is mij duidelijk, en ik ben blij te zien dat er -ondanks dat we het misschien niet eens zijn over wat je wel en niet uitvoert qua handelingen- er wel veel aandacht is voor de juiste randvoorwaarden.

Het gaat er mij -nogmaals- om dat iedere hulpverlener, professioneel of niet, aangesloten bij een stichting of niet, een eigen verantwoordelijkheid heeft voor de handelingen die hij uitvoert. Als de hulpverlener er voor kiest om een bepaalde handeling uit te voeren, dan hoort hij ook verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit en de gevolgen van die handeling. Dat er in stichtingen vanalles qua verzekering en protocollen geregeld is vind ik prachtig.

Jij roept iedere keer dat de verantwoordelijkheid bij de vereniging of stichting ligt. Dat er geen of weinig mogelijkheden zijn om de hulpverlener zelf aan te pakken is in zekere zin jammer. Bij professionals is dat wel mogelijk, dus waarom niet voor de lekenhulpverlener als hij onbekwaam handelingen uitvoert?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #178 Gepost op: 10 augustus 2011, 00:03:19
Dat kan wel, dat moet de werkgever / de hulpverleningsorganisatie dan ook doen..., Die heeft diverse maatregelen, van Evaluatie, reprimande, functioneren, functieverandering tot ontslag..  Daarom is het belangrijk dat elke incident geregistreerd en geevalueerd wordt, en ketenpartners daar inspraak op geven..

Ik denk dat ambulancediensten, en MMA vaker moeten proberen om afspraken te maken met dit soort instellingen, en dat ze ook inzicht krijgen in de patienten die vooraf krijgen..
Dat kost de MMA's misschien wat tijd, (en de ambulancedienst dus geld), Echter zo kan de ambulance sector een beetje grip krijgen op dit soort organisaties..  

Wij nodigen MMA's en andere managers van ambulancediensten graag uit bij trainingen, en grote evenementen.. Echter vaak is daar geen tijd/geld of prioriteit voor... MMA's en managers uit de ambulancezorg, kunnen zo een beetje bijdragen aan de kwaliteit van dit soort organisaties..

De lone wolf, zonder toezicht is het gevaarlijkst.   En daar lopen er wel hellaas wel een paar van rond..

Wat ambulance medewerkers kunnen doen, is als zij een patient overnemen van een club, waar ze vragen bij hebben..  Een V.I.M. melding doen bij de MMA..  Meestal zal deze dan wel contact opnemen met de betrokken hulpverleningsorganisatie.. of indien er niet meegewerkt wordt, een IGZ melding doen..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #179 Gepost op: 10 augustus 2011, 12:01:30
welke club is dit?

Er bestaat al jarenlang een goed boek over deze materie, het Handelingenschema van SOSA Ambulance Academie. tekst met fotos ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod