Zou je mij kunnen verduidelijken hoe dit in jou kliniek (ongeveer) omschreven is?
Ik ken namelijk alleen BLS en ALS, ILS zegt me helemaal niets. Ik vind via google wel o.a. dat het om een vrij recente ontwikkeling gaat op de site van het radboud? Maar het verschil tussen ALS en ILS wordt me niet duidelijk.
Ze bedoelen bij het radboud, de
Immedate Life Support cursus en certificering van de
Europese Reanimatie Raad (ERC).
Cursus Immediate Life Support (ERC)
Doelgroep
Artsen en verpleegkundigen die in voorkomende gevallen bij patiënten in het ziekenhuis of in de thuisituatie de reanimatie moeten opstarten. De nadruk ligt binnen deze cursus op het teamsgewijs benaderen van die situatie.
Doel cursus
In teamverband beginnen van een reanimatie met gebruikmaking van de middelen die doorgaans daartoe op een verpleegafdeling of zorginstelling voorhanden zijn.
Toelatingseisen : Arts of verpleegkundige.
Cursusduur : 1 dag (8 uur).
Inhoud cursus
Aanleren van reanimatie van volwassenen in teamverband aan de hand van lezingen, skill-stations en scenario-onderwijs.
Leerdoelen
Na het doorlopen van de cursus is de cursist in staat om: Oorzaken en preventie van een adem- en/of circulatiestilstand te benoemen;
De essentie van reanimatiehandelingen aan te geven;
Deelvaardigheden als basale zorg voor de ademweg, beademing en defibrillatie uit te voeren;
Te participeren in een reanimatieteam met uitvoering van de daarbij behorende taken en handelingen.
Certificering Als de cursist slaagt, ontvangt hij of zij een internationaal erkend certificaat van de European Resuscitation Council. Het certificaat wordt ook erkend door de Nederlandse Reanimatie Raad.
Accreditatie : Deze cursus is geaccrediteerd bij de V&VN voor 6 uur.
Tijdens deze cursus is de instructeur-cursistenratio: 2 op 8
Deze cursus is een officiële Life Support cursus van de European Resuscitation Council (ERC). Deze cursus wordt volledig onderschreven door de Nederlandse Reanimatie Raad. Het betreft hier een internationaal gestandaardiseerde cursus. De cursus wordt in het Nederlands gegeven, het cursusboek is nog in het Engels.
Immediate Life Support is bedoeld voor in het ziekenhuis, zorginstellingen, en betreft uitsluitend reanimatie..
Niet te verwarren met :
Intermediate Life Support : Dit is bedoeld voor "First Responder-achtige functie" of medics in reddingsteams, buiten zorg instellingen, waarbij geavanceerdere BLS technieken in meestal in team verband worden opgelost tot dat een ALS team het slachtoffer kan bereiken.
Doelstelling, de tijd bekorten dat er adequate zorg word geleverd, voor dat een ALS team het kan overnemen.
Dit gaat dus onder anderen over :
"Redden en stabiliseren en indien nodig vervoeren van slachtoffers, incl. spalken, wervelletsels etc.."
"Reanimatie, met AED, Zuurstof en ballonbeademing, in teamverband met tools..."
"Omgaan met acute ziektebeelden".
Er is nog geen landelijke certificering, wel lesmateriaal van o.a. het Oranje Kruis, LPEV en nog wat andere organisaties, zoals First Responder.NL... en interne lesmaterialen.
Europees zijn er wat certificeringen, die specifieke vaardigheden certificeren...
Kortom nog geen echte standaard, op diverse fronten zijn wel mensen zeer actief met ontwikkelen van nieuwe lesmateriaal, en mogelijk certificeringen..
Sommige organisaties kiezen er voor om competentie logboeken per cursist/medewerker bij te houden..
Dus wanneer, heb je per vaardigheid, getraind, geoefend, in de praktijk uitgevoerd.., Handtekening van de instructeur van die dag..
Bij Intermediate Life Support zijn veel van de vaardigheden een teamsport en niet zo zeer een individuele vaardigheden.