Assistentie bij euthanasie > hoe is dit geregeld (persoonlijke bezwaren etc.)?

Auteur Topic: Assistentie bij euthanasie > hoe is dit geregeld (persoonlijke bezwaren etc.)?  (gelezen 8918 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geïnteresseerde
Goedemiddag allemaal,

Naar aanleiding van e.e.a. wat bij ons in de familie plaats heeft gevonden enige tijd geleden van mijn kant toch een vraag aan het ambulancepersoneel wat hier meeleest.

Mijn vader heeft vorig jaar na een jaar ernstig ziek geweest te zijn besloten tot euthanasie. Ik ben die dag van begin tot eind bij mijn vader geweest. Een paar uur voor de euthanasie kwam er een motorambulance bij ons langs om de infuusnaald bij ons vader aan te prikken.

De verpleegkundige zei dat dit standaard is bij euthanasie, omdat de huisarts veel minder ervaring heeft om aan te prikken, en op zo'n dag toch al onder enorme druk staat. De verpleegkundige gaf ook in een redelijk "opluchtend" gesprek aan dat zij (lees: Gelderland-Midden) mogen aangeven of ze dit wel of niet willen doen bij euthanasie, in verband met mogelijke persoonlijke bezwaren tegen euthanasie.

Verder gaf hij ook aan dat hij bij aanvang van de dienst al wist dat hij die dag bij ons langs zou moeten komen om de infuusnaald aan te prikken.

Nu ben ik wel benieuwd of dit een landelijke "afspraak" is, dat het personeel mag aangeven of ze dit wel of niet willen.

Bedankt voor de antwoorden :)

Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Er zijn bij mijn weten geen landelijke afspraken. Wel wordt het gevraagd, dit soort zaken liggen gevoelig en je kunt mensen niet dwingen.

Ik werk toevallig ook bij GM, ben blij dat we konden helpen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
In Nederland worden in sommige RAV-en de ambulanceverpleegkundigen gevraagd om een infuus te plaatsen m.b.t. te verrichten euthanasie, dit kan je aanmerken als een voorbereidingsmaatregel. Iedere AVP kan hier ja of nee tegen zeggen alhoewel er behoorlijk wat RAV-en zijn die niet willen meewerken omdat er tegenstand is vanuit het personeel, directie MMA of gewoon vanwege de continuiteit omdat de RAV die service niet kan garanderen in geval dat er geen AVP-en die dag werkzaam zijn die geen bezwaar maken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Loekie

• Forum gebruiker
Ik ben er nog niet mee geconfronteerd maar ze mogen het mij altijd vragen. Ik weet evenwel niet wat het beleid van de RAV is. Ik kan het eens opwerpen bij een werkoverleg.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Overigens is er in de USA al lange tijd heel wat discussie over de rol van paramedics bij het uitvoeren van intraveneuze executie bij ter doodveroordeelden, natuurlijk is dat heel wat anders dan hulp bij zelfdoding en /euthanasie maar er zijn wel wat raakvlakken te zien voor wat betreft de medische en verpleegkundige pratkijk en ethiek. lees voor meer info www.jems.com:

http://www.jems.com/article/legal-ethical/ohio-emt-board-ducks-death-pen
http://www.jems.com/article/industry-news/lethal-injection
http://www.jems.com/article/leadership-professionalism/ohio-ems-board-reviews-executi
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

ambukampen

• Forum gebruiker
In Nederland worden in sommige RAV-en de ambulanceverpleegkundigen gevraagd om een infuus te plaatsen m.b.t. te verrichten euthanasie, dit kan je aanmerken als een voorbereidingsmaatregel. Iedere AVP kan hier ja of nee tegen zeggen alhoewel er behoorlijk wat RAV-en zijn die niet willen meewerken omdat er tegenstand is vanuit het personeel, directie MMA of gewoon vanwege de continuiteit omdat de RAV die service niet kan garanderen in geval dat er geen AVP-en die dag werkzaam zijn die geen bezwaar maken.
Persoonlijk vind ik niet dat alleen de AVP hier iets over te zeggen heeft, maar ook de ACH.
Ik kan mij voorstelen dat de AVP hier geen probleem mee heeft, maar de ACH wel zegt ik breng je niet naar het adres toe om deze handeling uit te voeren. De ach kan het gevoel krijgen dat hij indirect meewerkt aan de handeling.
Ik vind dat de ach en de avp beiden achter de handleing moeten staan.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Persoonlijk vind ik niet dat alleen de AVP hier iets over te zeggen heeft, maar ook de ACH.
Ik kan mij voorstelen dat de AVP hier geen probleem mee heeft, maar de ACH wel zegt ik breng je niet naar het adres toe om deze handeling uit te voeren. De ach kan het gevoel krijgen dat hij indirect meewerkt aan de handeling.

Daar heb je een punt, en het knelpunt begint eigenlijk al nog eerder nog eerder, namelijk bij de MKA centralist die wel of niet wil meewerken aan afhandeling van deze zorgvraag...

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Mmm... Dit vind ik een lastige. Ik vind namelijk niet dat de pt. zorg moet worden onthouden op basis van de bezwaren van een centralist. Hoe moet een patient toegang krijgen (letterlijk en figuurlijk) als de poort al dichtgaat bij de meldkamer? Een centralist voert de handeling ook niet uit, maar faciliteert slechts. Idem dito mijn collega chauffeur. Kijk, hij/zij is het niet altijd mij eens over een behandeling, maar de verantwoordelijkheid ligt bij mij, zo ook hier.
Het zal niemand verbazen dat ik pro-euthanasie ben. Ik probeer hier niet arrogant over te komen, dat is het laatste wat ik wil. Ik vind alleen dat als allerlei barrieres oproept dan krijgt de pt. niet waar hij recht op heeft. Wie zijn wij om dat te dwarsbomen?
CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker

Dit is een heel interessante opmerking. Eigenlijk is het heel vreemd dat in dit soort situaties ambulancehulpverleners worden betrokken. Zij worden eigenlijk zonder enige vorm van overleg in zo'n beladen situatie geplaatst. Ik kan me heel goed voorstellen dat hier een vorm van "moreel beraad" aan vooraf gaat.

Eigenlijk vind ik dat een huisarts, die deze vorm van bijstand geeft aan patienten, heel de procedure behoort te beheersen. Daar hoort ook het plaatsen van een perifeer infuus bij. Ben je nou arts of niet!

Expert.

RuudF

• Senior gebruiker
Helaas zijn er veel huisartsen niet bekwaam in het inbrengen van een venflon.
Dan is al snel (lees makkelijk) de keuze gemaakt voor een AVP.
Dat je hiervoor als ambuteam wordt "misbruikt" kan wel je tegen de borst stuiten maar ook had je dit aan kunnen zien komen nietwaar?
Er zijn per slot van rekening de nodige ambuteams die ongezouten commentaar hebben op huisartsen en hun gebrekkige bekwaamheden.

Ruud