Goedemiddag allemaal,
Naar aanleiding van e.e.a. wat bij ons in de familie plaats heeft gevonden enige tijd geleden van mijn kant toch een vraag aan het ambulancepersoneel wat hier meeleest.
Mijn vader heeft vorig jaar na een jaar ernstig ziek geweest te zijn besloten tot euthanasie. Ik ben die dag van begin tot eind bij mijn vader geweest. Een paar uur voor de euthanasie kwam er een motorambulance bij ons langs om de infuusnaald bij ons vader aan te prikken.
De verpleegkundige zei dat dit standaard is bij euthanasie, omdat de huisarts veel minder ervaring heeft om aan te prikken, en op zo'n dag toch al onder enorme druk staat. De verpleegkundige gaf ook in een redelijk "opluchtend" gesprek aan dat zij (lees: Gelderland-Midden) mogen aangeven of ze dit wel of niet willen doen bij euthanasie, in verband met mogelijke persoonlijke bezwaren tegen euthanasie.
Verder gaf hij ook aan dat hij bij aanvang van de dienst al wist dat hij die dag bij ons langs zou moeten komen om de infuusnaald aan te prikken.
Nu ben ik wel benieuwd of dit een landelijke "afspraak" is, dat het personeel mag aangeven of ze dit wel of niet willen.
Bedankt voor de antwoorden