Verplicht zelfverdediging op scholen.

Auteur Topic: Verplicht zelfverdediging op scholen.  (gelezen 6560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 29 november 2004, 17:10:51
dat het zelfs verplicht is op sommige scholen.

op alle VMBO - T scholen is het verplicht, veel docenten slaan het over en of geven gewoon een voldoende
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Martijn de Vries

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 29 november 2004, 17:33:08
ik heb het op de lagere school gehad ;)

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 29 november 2004, 17:48:05
Ik wou toch nog even zeggen dat ik zelfverdediging niet als oplossing zie tegen het toenemende geweld omdat daar momenteel geen oplossing voor is.

Wel is het zo dat je dmv zelfverdediging wel iets kan doen als het nodig mocht zijn. Ik ken inmiddels 4 verschillende houtgrepen en ik moet zeggen, die werken echt goed, als je hem goed aangelegd heb kom je er nooit uit. ook is het wel leuk om iemand die staat binnen 1 seconden op z'n rug op de grond te leggen door zijn arm te pakken en deze op een bepaalde manier te draaien.

Je kan er dus zeker wat mee en ik zal het op mijn stage ook zeker gaan geven.

Gr.Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 29 november 2004, 18:52:06
zolang er nog steeds mensen zomaar in elkaar worden gerost op straat,is de samenleving helmaal niet toe aan dit soort fratsen.Afgelopen vrijdag in Amersfoort een jongen van 10 zomaar in elkaar geslagen.

En dan ook nog een cursus op school krijgen hoe je een pak slaag kan voorkomen????

En die zaken als dat je in een vechtsport dingen leert als respect hebben voor elkaar,dat is misschien voor een paar figuren van toepassing.Maar vaak wordt er gedacht"zo krijgen ze voor mij respect"en rammen ze zomaar iemand in elkaar.Want ze hebben zelf verdediging geleerd,laat me niet lachen

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 29 november 2004, 18:55:39
Ikheb ja gestemd, maar wel als dat op de goede manier gebeurd. Veel vechtsporten hebben namelijk niets met vechten en alles met balans en evenwicht te maken.

Als deze sporten alleen gedaan worden met het doel om vechten, dan krijg je te maken met ongeleide projectielen die onder de wapenwet moeten vallen.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 29 november 2004, 21:38:17
Zelf ben ik sinds kort bezig met "Taekwondo". Een oude Koreaanse vechtsport. Mijn hoofdreden om hier op te gaan was het toenemende geweld en bedreigingen. Ik ben zelf meerdere malen zomaar bedreigd en had niets achter de hand. Nu wel!!!

En het brengt meer voordelen met zich mee.
-Je conditie word beter en hebt voldoende lichaamsbeweging.
-Je hebt een leuke tijdsbesteding.
-Je voelt je een stuk zekerder.

Toevallig, ik heb ook 3 jaar taekwondo gedaan! Nu zit ik weer op jiu-jitsu. En de drie dingen die Gerard noemt zijn zeker waar. Je kan wat, en dat geeft veel zekerheid. Als je je zeker opstelt, zal je, denk ik, minder snel zomaar gepakt worden.

Christian

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #16 Gepost op: 29 november 2004, 22:00:38
Ik heb de laatste optie gekozen.

Ik vind dat het  niet verplicht gesteld moet worden.
Misschien dat je wel een introductielesje zou kunnen geven als school. Zodat de leerlingen weten wat het inhoudt. Maar niet meer dan dat. Ik denk dat de mensen zelf te rade moeten gaan of zij er behoefte aan hebben. Het kan mogelijk ook een uitwerking hebben dat het leerlingen angstig maakt op straat.

Ook vind ik het niet nodig dat je gepushed wordt om deze lessen buiten schooltijd te volgen. Dan kan je levensreddende handelingen ook wel verplicht stellen etc etc.

Ik heb  op de lagere school ook langere tijd judo beoefend. Ik denk wel dat het een goed onderdeel is van je opvoeding. Leert vallen, stoeien etc.

Maar ik blijf van mening dat iedereen zelf moet bedenken of hij/zij zelfverdediging nodig vindt.
Brandwacht 1e klas + WVD

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #17 Gepost op: 29 november 2004, 22:25:38
Het zou niet verplicht moeten zijn, maar wel op een leuke manier geintroduceerd moeten worden...
De basis van "vechtsporten" is het respect hebben voor een tegenstander....Evander Holyfield zal mij vast flink raken in de ring...maar niet voluit gaan, omdat hij het verschil in kwaliteit weet....zo zou eenieder met zijn kracht/zwakheden om moeten gaan...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Gast48368

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 29 november 2004, 23:11:40
Het is milder dan je denkt, kinderen worden zich er alleen bewust van gemaakt wat geweld inhoudt, en wat je er tegen kunt doen als je dat meemaakt.

Bij ons op de lagere school heette dit het Marietje Kessels project, en Martijn heeft hier, net als alle andere kinderen heel veel van geleerd.

Ze zijn er zich bewust van geworden hoe het bv voelt om geintimideerd te worden. m.a.w. denk er bij na wat je doet in een groep.

Er moest bijv. 1 kind buiten een kring staan, dus buitengesloten worden van een groep. Vooral de "pesters" zijn zich er terdege bewust van geworden hoe dit daadwerkelijk voelt.

Het was bij ons dus een hele kindvriendelijke cursus, waar de kinderen allemaal meer zelfvertrouwen van hebben gekregen, en bewust zijn geworden van hun eigen gedrag. Alleen een bepaalde houding kan al wonderen doen, werd er verteld: Dus rechtop staan, en duidelijk en luid roepen: Ik wil dit niet wat jij doet of wilt.
Een zelfverzekerde houding aannemen in een bedreigende situatie doet al wonderen.............

Al met al heb ik zelfs (tijdens de info avond voor ouders) hier heel veel van geleerd, en ben er zeker voor om dit bij alle scholen in te voeren.

Om dit alles leuk af te sluiten mochten alle kinderen een plankje met de hand doormidden "hakken" en het is ze allemaal gelukt. ;)

Roandala

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 30 november 2004, 16:02:39
Ik vind het geen slecht idee hoor, zelfverdedeging op school. Ik heb het zelf ook gehad toen ik nog op de middelbare school zat in de 3e klas ofzow....weet niet meer precies. Ik vond het wel prettig om wat van die dingetjes te weten....al moet ik zeggen dat ik er nu nog weinig van weet  :-[