Voor oefening 112 bellen

Auteur Topic: Voor oefening 112 bellen  (gelezen 12136 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2011, 05:04:49
Je moet eens weten hoe vaak een BHV-er 112 belt voor een oefening. Hier is de afspraak dat de oefenleiding altijd eerst de GMK informeert over de aanvang van de oefening en de soort van oefening en geschatte eindtijd oefening. Hier wordt altijd een multidisciplinaire melding van gemaakt, zodat mocht de BHV-er bellen, bewust of onbewust, men op de hoogte is van de oefening. Hierdoor voorkom je onnodige inzetten. Maar de BHV-er weet wel hoe het in z'n werk gaat indien hij/ zij daadwerkelijk 112 nodig heeft.
Elke hulpverlening start met communicatie.

broeder1986

• verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 8 oktober 2011, 02:21:01
Kan misschien zijn dat het hier al eens langsgekomen is maar ik kon hem niet vinden  8)

Zijn er meldkamers die meewerken aan bedrijven die hun bhv organisatie willen oefenen en dus ook daadwerkelijk 112 bellen bij een oefening. Waarbij vaak als argument wordt aangegeven "ja men weet als men een ander nummer moet bellen dan 112 dat het om een oefening gaat en reageert men anders"

Ik ben van mening dat dit niet hoort en of kan, 112 is bedoeld voor acute hulp en niet voor oefenen van een bhv organisatie. Maar goed ik ben 1 van de 16miljoen inwoners die een mening heeft en benieuwd of die gedeeld wordt of niet  :)

ik werk gelukkig bij 1 van de instellingen met een intern alarmnummer (333) en de portier weer altijd waar er oefeningen zijn, dus die belt dan niks door. Zo kunnen wij wel realistisch BHV oefeningen doen. Helaas zijn er dan managers die niet mee willen werken, omdat zij juist weten dat het wel een oefening is. Maar dat is weer een ander verhaal ;)
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 8 oktober 2011, 09:50:51
Even los van het feit of er dan wel of geen 112 gebeld wordt: bij een oefening hoort altijd duidelijk te zijn dat het om een oefening gaat. Dat een oefening onverwacht gestart wordt is prima. Maar voor de veiligheid van de deelnemers en LOTUS moet duidelijk zijn dat het niet echt is. Dat zal inderdaad de reacties van de deelnemers wat veranderen, maar veiligheid staat voorop.

Niet alleen voor de veiligheid maar er is ook een kans dat iemand dan bij een echte situatie denkt  "weer een oefening, eerst me werk ff afmaken"
Indien er geoefend wordt zonder dat men op de hoogte van een oefening.  

Nadeel is van een ontruimingsoefening is dat bijv. mensen die je moet "ontruimen" op kantoor blijven zitten.  
Mijn BHV docent zag daar altijd een goed oefen moment is want deze kan je ook krijgen bij een echte ontruiming.  

(zijn antwoord was: nog 1 á 2 x verzoeken, daarna melden aan de centrale:  1 persoon (het liefst met naam) op kamer ... weigert om te vertrekken en daarna door na de volgende kamer en niet verder in discussie gaan.
Betrokkene mocht zich daarna melden bij de directeur  maar niet dat was hét doel maar dat je dit ook in het echie kan overkomen en dat je als BHV-er verder moet voor je eigen en andermans veiligheid.)

broeder1986

• verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 8 oktober 2011, 23:34:50
Niet alleen voor de veiligheid maar er is ook een kans dat iemand dan bij een echte situatie denkt  "weer een oefening, eerst me werk ff afmaken"
Indien er geoefend wordt zonder dat men op de hoogte van een oefening.  

Nadeel is van een ontruimingsoefening is dat bijv. mensen die je moet "ontruimen" op kantoor blijven zitten.  
Mijn BHV docent zag daar altijd een goed oefen moment is want deze kan je ook krijgen bij een echte ontruiming.  

(zijn antwoord was: nog 1 á 2 x verzoeken, daarna melden aan de centrale:  1 persoon (het liefst met naam) op kamer ... weigert om te vertrekken en daarna door na de volgende kamer en niet verder in discussie gaan.
Betrokkene mocht zich daarna melden bij de directeur  maar niet dat was hét doel maar dat je dit ook in het echie kan overkomen en dat je als BHV-er verder moet voor je eigen en andermans veiligheid.)

Ik heb begrepen dat een persoon die weigerd te vertrekken, zelf een boete kan krijgen wegens het in gevaar brengen van de mede mens.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer

helm

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 november 2013, 11:30:01
Bij NedCert zijn wij bezig met het maken van een smartphone app. waarmee je kan oefenen om 1-1-2 te bellen.
Hiervoor ben ik op zoek naar mp3 bestanden van een gesprek, als je werkelijk 1-1-2 zou bellen.
Wie kan mij daar aan helpen?

helm

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 4 november 2013, 08:01:22
Met gesprek bedoel ik, hoe wordt er de telefoon, opgenomen en welke vragen worden er gesteld door de centralist. Het mag ook op schrift zijn, dan kan iemand de teksten inspreken.

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #16 Gepost op: 27 april 2014, 09:25:35
Er is maar éé'n vraag: 112 wie wilt u spreken, politie, brandweer of ambulance?
(De volgorde kan verschillend zijn.)

In de toekomst: 112 alarmcentrale, hoe kan ik u helpen?
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 29 april 2014, 21:36:42
Citaat van: vuurvlieg link=msg=1262739 date=1398583535
Er is maar éé'n vraag:

112 wie wilt u spreken, politie, brandweer of ambulance? (De volgorde kan verschillend zijn.)
In welke woonplaats?
Blijft u aan de lijn ik verbind u door met de politie, brandweer, ambulance in ........ (genoemde plaats)

In de toekomst: 112 alarmcentrale, hoe kan ik u helpen?

Om het even compleet te maken  ;)

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #18 Gepost op: 1 mei 2014, 01:04:59
De vraag van welke woonplaats, wordt hier alleen gevraagd als er om politie gevraagd wordt.

De toekomst gaat voor ons eind van deze maand in (zeggen ze).
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

DirkjanO

• Rode Kruis
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #19 Gepost op: 1 mei 2014, 11:55:27
Citaat van: vuurvlieg link=msg=1263855 date=1398899099
De vraag van welke woonplaats, wordt hier alleen gevraagd als er om politie gevraagd wordt.

De toekomst gaat voor ons eind van deze maand in (zeggen ze).

Afgelopen zaterdag nog moeten bellen voor een ambulance, en er werd gewoon naar de woonplaats gevraagd.