Voor oefening 112 bellen

Auteur Topic: Voor oefening 112 bellen  (gelezen 12140 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bert_0341

• Forum gebruiker
Gepost op: 12 juli 2011, 10:50:47
Kan misschien zijn dat het hier al eens langsgekomen is maar ik kon hem niet vinden  8)

Zijn er meldkamers die meewerken aan bedrijven die hun bhv organisatie willen oefenen en dus ook daadwerkelijk 112 bellen bij een oefening. Waarbij vaak als argument wordt aangegeven "ja men weet als men een ander nummer moet bellen dan 112 dat het om een oefening gaat en reageert men anders"

Ik ben van mening dat dit niet hoort en of kan, 112 is bedoeld voor acute hulp en niet voor oefenen van een bhv organisatie. Maar goed ik ben 1 van de 16miljoen inwoners die een mening heeft en benieuwd of die gedeeld wordt of niet  :)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2011, 11:40:10
Tja, het idee klinkt heel nobel. maar kun je een lijn bezet houden om te oefenen met iets wat waarschijnlijk nooit gebeurd, terwijl iemand anders die z'n auto met 2 kinderen in het water heeft liggen in de wacht gezet word? Ik denk het niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2011, 11:43:08
... Waarbij vaak als argument wordt aangegeven "ja men weet als men een ander nummer moet bellen dan 112 dat het om een oefening gaat en reageert men anders" ...
Even los van het feit of er dan wel of geen 112 gebeld wordt: bij een oefening hoort altijd duidelijk te zijn dat het om een oefening gaat. Dat een oefening onverwacht gestart wordt is prima. Maar voor de veiligheid van de deelnemers en LOTUS moet duidelijk zijn dat het niet echt is. Dat zal inderdaad de reacties van de deelnemers wat veranderen, maar veiligheid staat voorop.

roekeloos

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2011, 12:30:06
interessante vraag is het zeker,

het zou mensen goed kunnen trainen om de oefening zo echt mogelijk te laten lijken en dat er 112 gebeld word kan wel bijdrage aan de getraindheid, maar dit kan je ook anders ondervangen door degene die meld te vertellen dat het om een oefening gaat en hem of haar een fictief alarm nummer te laten bellen. Aan de andere kant van de lijn een persoon die de oefening organiseerd met een uitvraagprotocol.

Daarnaast denk ik dat Lunatum ook een punt heeft, en veiligheid erg belangrijk is.

Dagelijks worden er zoveel oefeningen gehouden, met rook, zonder rook, met brandmeldcentrale of ontruimingsalarm, Op openbaar terrein of gewoon op de binnenplaats van een bedrijf. zowiso is het handig een aantal van deze oefeningen aan te melden bij de alarmcentrale brandweer/MKA/PMK. Het zal niet de eerste keer zijn dat er voor niets het een en ander aan potentieel op de stoep staat als dit niet (of niet goed) gemeld is. (maakt de oefening wel echter maar dat is niet de bedoeling in dit geval)

Als de BHV niet 100 % zou functioneren zou er per BHV oefening weleens 2 of 3 x gebeld kunnen worden door een of dezelfde melder. Het lijkt me voor de alarmcentrale niet wenselijk om naast de standaard spoedmeldingen ook dit werk er extra bij te doen voor alle BHV organisaties.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2011, 12:54:32
Volgens mij is altijd handig een GMK even op de hoogte te stellen...

Echter 112 bellen kan je toch simpel op een andere manier simuleren..,

desnoods met een minitelefooncentrale, met vier toestellen, en een verkorte kieskode, die niet aan het openbare net is gekoppeld..

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2011, 13:07:53
...
Aan de andere kant van de lijn een persoon die de oefening organiseerd met een uitvraagprotocol.
...
Dat is een goed punt, vaak ratelen hulpverleners en leken een heel verhaal af tegen de centralist, zonder al te veel structuur. Het is goed om te trainen om een mailding volgens een vaste volgorde te doen, bijvoorbeeld met een (aangepaste) MIST. Daarnaast is het fijn als de beller weet wat de centralist ongeveer gaat vragen, zodat hij de benodigde informatie paraat heeft bij bij belletje naar 112.

roekeloos

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2011, 17:52:12
Het is goed om te trainen om een mailding volgens een vaste volgorde te doen, bijvoorbeeld met een (aangepaste) MIST.

Nou ben ik even benieuwd wat is MIST ? is dat een medisch uitvraagprotocl?

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2011, 18:11:14
Nou ben ik even benieuwd wat is MIST ? is dat een medisch uitvraagprotocl?

Zie voor uitleg MIST prtocol http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=20948.msg546440#msg546440
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

roekeloos

• Forum gebruiker

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2011, 19:14:34
Zie voor uitleg MIST prtocol http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=20948.msg546440#msg546440

Dankjewel, dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten :).