Het verschilt een beetje per korps maar uiteindelijk beland je met een niveau 5 opleiding toch achter een bureau. Het ene korps doet dat direct na de opleiding, de andere geeft je een traject van 3 jaar in meerdere facetten waarna je een keuze moet maken welke functie je neemt maar ook dat zijn bijna allemaal voornamelijk kantoorfuncties.
Hier was ik dus bang voor, ik heb geen enkel probleem bij een kantoorfunctie binnen de politie maar zeker gezien het feit dat ik op jonge leeftijd al binnen de politie probeer te komen wil ik maar al te graag minimaal 10 jaar op straat werken (in mijn ogen hoor je daar dan ook te beginnen voordat je een leidinggevende functie betreed). Helaas is dat dus op dit moment niet mogelijk, altans, niet waarschijnlijk.
Niveau 4 is veel meer een straatfunctie maar geeft wel een doorstroom. Ik denk ook dat je met een HBO studie niet snel meer op niveau 4 aangenomen wordt. Dat geeft namelijk te weinig uitdaging zeggen ze.
Ook hier was ik dus bang voor, en mede hierdoor wordt mijn keuze een stuk ingewikkelder.
Vandaar ook dat ik benieuwd ben hoe andere hier tegenaankijken/zouden doen.
Anderzijds vraag ik mij af of jij wel een opleiding als Integrale Veiligheidskunde wil doen. Het is niet leuk maar het is altijd mogelijk dat je niet direct of helemaal niet bij de politie aan de slag kan. Je moet dan wel iets achter de hand houden.
Hier had ik al in zekere mate rekening mee gehouden, de afgelopen jaren is mijn persoonlijke hobby in het licht en geluid (DJ etc) een beetje uit de hand gelopen (van hobby naar klein bedrijf). Omdat ik dit nog steeds erg leuk vind was mijn idee om de HBO opleiding "Media en Entertaiment Management" te volgen bij In-Holland. Maar na de afgelopen nieuwsberichten over onder andere deze opleiding gehoord te hebben heb ik dat idee in de prullebak gegooid.
Mocht het om enig reden (tijdelijk) niet lukken met solliciteren dan kan ik altijd nog terugvallen op mijn "hobby" en de ervaring die ik daarin heb opgebouwd.
De reden dat ik uiteindelijk voor IVK gekozen heb is omdat vele kanidaten voor niveau 5 deze opleiding hebben gevolgd en het daarmee bijna een soort standaard is geworden voor de vele kanidaten (terwijl er in verhouding nog steeds erg weinig vacatures zijn binnen de politie). Ik hoop hiermee dus aan de ene kant mijn kansen tijdens een sollicitatie bij de politie te vergroten en aan de andere kant spreekt de opleiding mij ook redelijk (vele stages en ik ben nu eenmaal meer een doender dan een denker).
Als ik jou was ging ik ook voor optie 1. Van de HAVO naar de opleiding tot Hoofdagent is op papier misschien qua niveau een stap terug, maar als je hiermee je echte droom/doel, namelijk het echte straatwerk bij de politie, kan bereiken, waarom zou je het dan laten?
Tja, familie..
Eerste reactie van mijn vader toen hij hoorde dat ik bij de politie wou: "Ik heb nog liever dat je crmineel wordt." Inmiddels is hij ook een beetje bijgedraaid maar is wel van mening dat ik minimaal een HBO diploma moet behalen. Dit kan via niveau 5 of IVK, maar beide betekend helaas geen straatwerk voor mij. Ik heb geprobeerd hem te overtuigen over de doorstroom mogelijkheden binnen de politie maar (zeker gezien de bezuinigingen/overgang naar Politie Nederland) te veel speculeren ("Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst").
Ik spreek uit eigen ervaring en ik herken dit helemaal, vanuit mezelf en ook vanuit mijn omgeving. Ik heb zelf m'n VWO diploma gehaald en was toen ik ging solliciteren ook 17,5. Van VWO naar MBO 4 zou in de redenatie van jou ouders (niet vervelend bedoeld) en veel anderen 2 stappen terug zijn, maar het alledaagse politiewerk vind ik fantastisch!
Waarom zou ik dan een HBO studie gaan doen of solliciteren voor niveau 5?
Het is inderdaad wel een dilemma, maar ik zou toch adviseren om nu voor niveau 4 te solliciteren, juist om de redenen die je zelf al aangeeft. Heb je al enig idee bij welk korps je eventueel wilt solliciteren?
Ik wil wachten met solliciteren tot ongeveer januarie-februari-maart van het aankomende jaar, mede gelet op mijn jonge leeftijd wil ik eerst een aantal zaken regelen waardoor ik hopelijk volwassen genoeg overkom bij de sollicitatie. Zo wil ik eerst mijn rijbewijs halen en uit huis gaan (niet dat ik het thuis ongezellig heb, maar ik zie het zelf wel als een vereiste voor mijn sollicitatie).
Zelf woon ik in Bilthoven (naast Utrecht), mijn vader woont in Hilversum. Oorspronkelijk kom ik uit Bussem/Naarden. Ik heb de bewuste keuze gemaakt om in deze regio te blijven werken. Korps Utrecht of Korps Gooi- en Vechtstreek. Beide zullen waarschijnlijk (samen met Flevoland) samen gaan in 2012.
Gooi- en Vechtstreek lijkt mij een leuk korps aangezien het een erg klein korps is maar wel met redelijk grote plaatsen. Collega's kennen i.p.v iedere dag een nieuwe collega ontdekken (Amsterdam-Amstelland) lijkt mij een stuk pretiger werken.
Utrecht heeft in mijn ogen een leuker werk gebied en ben zelf bekender met het gebied.
Daarin tegen heeft Utrecht op de sollicitatie's veel meer kanidaten en stelt het hogere eisen (dus moeilijkere om met mijn leeftijd aangenomen te worden).
Aangezien beide korpsen toch samen gaan, zou ik (mocht ik morgen gaan solliciteren) bij Gooi- en Vechtstreek solliciteren. Beide zijn het leuke korpsen, beide zullen gaan samenvoegen (als het goed is) en bij Gooi- en Vechtstreek denk ik dat de kans om aangenomen te worden groter is (minder vacatures maar ook lagere eisen en minder kanidaten).
Mocht het zo zijn dat ik tijdens mijn eerste sollicitatiepoging afgewezen wordt, dan zal het voor mij erg moeilijk worden om geen HBO opleiding te starten en zal de kans op niveau 4 voor mij ook een stuk kleiner worden (HBO = geen niveau 4 meer). Ik wil dus goed voorbereid zijn voor de sollicitstie en wacht daarom nog even af (hopend dat de vacatures blijven).