Leuke discussie,
Ik heb wel duikers ervaring, en ook veel ervaring in het opbouwen van scenario's voor rescuediver trainingen.
De reden waarom je de vaardigheid leert, is dat beademen als duiker (of rescueswimmer met rescuevest) wel goed mogelijk is en ook wel effectief kan zijn.
Of je het moet doen in de praktijk en of het effectief, is van vele factoren afhankelijk,
Type duik: Kantduik, bootduik, is er een standby bootje,
Golfhoogte, branding
Type uitrusting, techdiver, gasmengsel.
De Oorzaak van de ademstilstand.
Snelheid waar je in een stabiele omgeving je hulpverlening kan starten
Aantal medehulverleners aanwezig. of omstanders die je aan het werk kan zetten.
Verder komt je is de overlevingskans van het slachtoffer meer afhankelijk van je hoe je hulpverlening organiseert.
En elke situatie is ook weer anders..
Even alvast een paar details bespreken, die eenvoudig te beantwoorden zijn.
1. Een ontblote bovenlijf op het droge is een must.
Een droogpak zal je in 80% gevallen moeten opknippen, ten alle tijde, hier moet je niet op wachten tot een ambu er is. want dan gaat er waardevolle tijd verloren.. Sommige wetsuits gaan eenvoudig uit, maar aarzel niet om daar ook een SCHAAR in te zetten.
2. iemand uit het water halen, zal je nauwelijk zelf een pols voelen. daarom word er altijd gekeken naar andere tekenen van leven.
Het is een handige skill om te leren en te kennen, want het vergroot je opties maar in jouw voorbeeld zou ik een vergelijkbare keuze maken.
Maar ik kan me ook scenario's bedenken waar het wel een effectieve techniek is, bij gebrek aan beter..