Beademing van drenkelingen in het water

Auteur Topic: Beademing van drenkelingen in het water  (gelezen 4982 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 28 november 2004, 19:56:40
Graag jullie mening over het volgende:

Situatie:
Je vindt als duiker je buddy of een andere duiker op de bodem van het water (meer,rivier,zee),
het slachtoffer is kennelijk bewusteloos en heeft geen ademhaling (belletjes).
Je brengt dit slachtoffer zo snel als mogelijk en verantwoord naar boven.

Onze duikbond schrijft voor dit slachtoffer iedere 5 seconden beademt dient te worden:
- tijdens het zwemmende transport naar de waterkant en
- in de periode die je aan de kant nodig hebt om zowel je eigen uitrusting als die van het slachtoffer af te doen en veilig te stellen.

Ik ben hier om de volgende redenen op tegen:

1. de kans dat de naar boven gebrachte niet ademende duiker een intacte circulatie heeft is ongeveer nul
(bij afwezig circulatie is beademing uiteraard zinloos)

2. de beademingen in het water kosten door de lastige omstandigheden (golven etc) zo veel tijd, dat belangrijke minuten verloren worden.
de overlevingskansen nemen zo af met ongeveer 10% per minuut. de tijdswinst die je behaalt door niet te beademen weegt ruimschoots op tegen de kans dat je ooit een niet ademende duiker met intacte circulatie naar boven zal halen.

3. Ook wanneer de combinatie van afwezige ademhaling en aanwezige circulatie wel zou voorkomen dan is de kans groot dan beademing niet lukt als gevolg van spasme van de stemspleet
ingeblazen lucht verdwijnt nu in de maag ipv in de longen, controlle op diepte van beademing is door de uitrusting niet mogelijk.
Wanneer de stemspleet zich uiteindelijk weer opent is inmiddels de circulatie ook gestopt.
Als je kunt inblazen is de kans dat je water de longen inblaast is levensgroot.

Mijn advies is dus:
- zo snel mogelijk alarmeren,
- zo snel mogelijk naar de kant (scoop en run)
- pas daar overgaan op beademing (indien mogelijk met zuurstof) en thoraxcompressie.

We hebben het hier over een situatie waarbij de kant binnen enkele minuten bereikt kan worden en waar de duiker in staat is het water te verlaten met het slachtoffer
We gaan er voor het gemak even van uit dat de pols in het water niet bepaald kan worden als gevolg van de nekseal van het duikpak.


Wat vinden jullie en vooral waarom ?

Jacques


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2004, 22:54:52
Ik ben het wel met je eens, in het water is bademen haast niet uit te voeren. Maar zou je op de kant eerst het duikpak(wet of dry suit) uittrekken of gaat hier kostbare tijdverloren. Het is wel betre voor het slachtoffer maar zal lastig worden aan gezien de pakken meestal nou sluiten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2004, 23:06:28
Maar zou je op de kant eerst het duikpak(wet of dry suit) uittrekken of gaat hier kostbare tijdverloren.
Helemaal mee eens, zou ik ook niet doen tenzij ik de AED bij de hand had, dan zou ik het pak openmaken/knippen/snijden terwijl er rustig door gemasseerd wordt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2004, 00:04:25
Ik heb heb geen duikers ervaring, maar ik vrees dat het in de meeste gevallen een gelopen race is.

Wat het pak betreft, elke duiker heeft toch zo'n mooi duikersmes.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2004, 11:26:56
Leuke discussie,

Ik heb wel duikers ervaring, en ook veel ervaring in het opbouwen van scenario's voor rescuediver trainingen.

De reden waarom je de vaardigheid leert, is dat beademen als duiker (of rescueswimmer met rescuevest) wel goed mogelijk is en ook wel effectief kan zijn.

Of je het moet doen in de praktijk en of het effectief, is van vele factoren afhankelijk,

Type duik:  Kantduik, bootduik, is er een standby bootje,
Golfhoogte, branding
Type uitrusting, techdiver, gasmengsel.
De Oorzaak van de ademstilstand.
Snelheid waar je in een stabiele omgeving je hulpverlening kan starten
Aantal medehulverleners aanwezig. of omstanders die je aan het werk kan zetten.


Verder komt je is de overlevingskans van het slachtoffer meer afhankelijk van je hoe je hulpverlening organiseert.

En elke situatie is ook weer anders..

Even alvast een paar details bespreken, die eenvoudig te beantwoorden zijn.
1. Een ontblote bovenlijf op het droge is een must.
Een droogpak zal je in 80% gevallen moeten opknippen, ten alle tijde, hier moet je niet op wachten tot een ambu er is. want dan gaat er waardevolle tijd verloren.. Sommige wetsuits gaan eenvoudig uit, maar aarzel niet om daar ook een SCHAAR in te zetten.  

2. iemand uit het water halen, zal je nauwelijk zelf een pols voelen. daarom word er altijd gekeken naar andere tekenen van leven.

Het is een handige skill om te leren en te kennen, want het vergroot je opties maar in jouw voorbeeld zou ik een vergelijkbare keuze maken.
Maar ik kan me ook scenario's bedenken waar het wel een effectieve techniek is, bij gebrek aan beter..


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2004, 22:57:33
Hallo Jacques,

Ik wilde toch even reageren op je verhaal. Niet alles wat je vertelt, klopt. Ga eens naar de pagina www.verdrinking.nl en kijk onder de kop verdrinking.

Groetjes


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 1 december 2004, 10:04:19
Ik heb de link ook bekeken, erg mooie site trouwens,

maar ik begrijp niet wat er precies wat jij bedoeld aan wat er niet Jacques verhaal.

Bij een duiker kunnen er vrijveel oorzaken zijn voor ademstilstand. en bijvoorbeeld de mate van spasme van de stemspleet is mede afhankelijk van de oorzaak van de ademstilstand.
Niet veel duikers sterven onderwater door een natte verdrinking, maar meestal zijn er andere oorzaken. Ik zal de juiste statestieken even opzoeken..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #7 Gepost op: 1 december 2004, 10:31:33
Of je moet gaan beademen terwijl je slachtoffer in het water ligt lijkt mij vrij moeilijk als je er geen boot bij hebt, daarnaast krijg je een drenkeling ook het water niet uit als je aan het beademen bent.

9910001
9910001


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 1 december 2004, 11:40:43
Hallo Jacques,

Ik wilde toch even reageren op je verhaal. Niet alles wat je vertelt, klopt. Ga eens naar de pagina www.verdrinking.nl en kijk onder de kop verdrinking.

Groetjes

Hoi Jacqueline, kun je aangeven wat er volgens jouw niet klopt en wat het dan wel zou moeten zijn ?
Dat maakt het iets gemakkelijker om te reageren.

bij voorbaat dank

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 1 december 2004, 11:42:46
Of je moet gaan beademen terwijl je slachtoffer in het water ligt lijkt mij vrij moeilijk als je er geen boot bij hebt, daarnaast krijg je een drenkeling ook het water niet uit als je aan het beademen bent.

9910001

In et water beademen is soms mogelijk, maar nooit gemakkelijk, het buitenwater is immers geen zwembad.
Als je het slachtoffer de kant op aan het trekken bent stop je dit uiteraard niet om te beademen, wordt ook moeilijk omdat ie niet vanzelf in de lucht blijft hangen  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources