Aanpak overlast softdrugs niet met APV

Auteur Topic: Aanpak overlast softdrugs niet met APV  (gelezen 3718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 13 juli 2011, 10:37:44
Aanpak overlast softdrugs niet met APV

DEN HAAG -  Gemeenten mogen maatregelen tegen de overlast van softdrugsgebruikers niet regelen met de algemene plaatselijke verordening APV. De Raad van State heeft dat woensdag bepaald in een uitspraak over een blowverbod, waar een groep Amsterdammers bij de gemeente om had gevraagd.
  
Amsterdam heeft in de APV opgenomen dat de burgemeester een blowverbod mag instellen op plekken waar overlast is van softdrugsgebruikers. Volgens de Raad van State moet Amsterdam dat regelen met de Opiumwet.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10188159/__Geen_APV_voor_softdrugs__.html?sn=binnenland




Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2011, 11:12:32
Wat doen ze nu moeilijk?
Zet gewoon in de apv dat drugs gebruik in het openbaar verboden is. (dat is tenminste algemeen)
Het enige wat je dan meestal in je pv moet zetten is waaruit de overlast bestond.
Op speelplein of in park --> ik zag kinderen in de omgeving of ik hoorde omstanders klagen.
op straat --> ik hoorde omstanders zeggen dat zij last hadden van de stank van de joint en vervelend vonden dat er geblowd werd.
Tot nu toe nooit terug gekregen.
De meeste gemeenten hebben dit al in hun APV staan. Gewoon proberen en kijken of hij terug komt of gewoon door gaat.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2011, 18:15:28
Zoals ik het begrijp is het juist niet nodig om dit in een apv op te nemen.
Uit een artikel over deze uitspraak op nu.nl:
Volgens het rechtsorgaan betekent de uitspraak niet dat de burgemeester niet meer kan optreden tegen mensen die de openbare orde verstoren, als ze onder invloed van softdrugs zijn. De Gemeentewet biedt de burgemeester deze bevoegdheid, aldus de Raad van State.

De Raad van State heeft echter aangegeven dat verboden die al in andere landelijke wetten geregeld zijn, niet nog een keer geregeld mogen worden in een apv.
Drugs in het openbaar zijn al verboden, dus mag een gemeente nog niet een keer de mogelijkheid tot het aanwijzen van "verboden voor drugs" gebieden opnemen. Als een gemeente wil optreden tegen overlast dan moet dat gebeuren op grond van die landelijke wet, en niet op grond van de bepaling in de apv...

Ten minste zo lees ik de uitspraak als burger met bijzondere interesse in wetgeving en rechtspraak. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2011, 01:20:37
Blowverbod in Heerlen gaat donderdag toch in

HEERLEN -  In Heerlen geldt vanaf donderdag een blowverbod voor de hele gemeente. Deze maatregel gaat gewoon in, ondanks een uitspraak van de Raad van State woensdag. Dat liet de gemeente weten.
 
De Heerlense gemeenteraad besloot vorige week een blowverbod op te nemen in de algemene plaatselijke verordening (APV). In een zaak over de gemeente Amsterdam herhaalde de Raad van State woensdag dat gemeenten maatregelen tegen de overlast van softdrugsgebruikers juist niet mogen regelen met de APV.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10191490/__Toch_blow-verbod_Heerlen__.html?sn=binnenland


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2011, 16:19:19
Citaat
Politie Heerlen beboet blowers niet
Blowen Blowen ANP
Toegevoegd: donderdag 14 jul 2011, 14:39

Het blowverbod dat vandaag in Heerlen is ingegaan, wordt tot nu toe niet gehandhaafd. De politie weigert blowers op de bon te slingeren. De reden is dat de Raad van State heeft gezegd dat zo'n blowverbod niet kan.

Volgens de Raad zijn drugs al bij wet verboden. Daarom heeft het geen zin om er nog eens een extra verbod voor uit te vaardigen, oordeelde de Raad.

De politie vindt het daarom niet zinvol om bekeuringen uit te schrijven die waarschijnlijk allemaal de prullenbak ingaan. Gemeente, openbaar ministerie en politie gaan op korte tijd praten over de aanpak van het blowen in de stad.

bron: nos.nl
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2011, 17:43:03
Wat doen ze nu moeilijk?
Zet gewoon in de apv dat drugs gebruik in het openbaar verboden is. (dat is tenminste algemeen)

Maarre .... Drugs (en het gebruik daarvan) zijn toch al verboden ?  ^-^
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2011, 11:19:29
Maarre .... Drugs (en het gebruik daarvan) zijn toch al verboden ?  ^-^
Het gebruik van drugs is in Nederland niet verboden, tenzij opgenomen in de APV.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2011, 11:40:00
De uitspraak van de Raad van State behelst juist dat het gebruik valt onder het bezitten van drugs (als het nog niet helemaal op is dan) en dat is in alle gevallen wel strafbaar.
Echter omdat het OM ten aanzien van softdrugs bepaald dat er hierop geen actieve vervolging gaat plaatsvinden kan je er weinig mee dan in beslag nemen. Daarop hebben gemeentes dit in de APV strafbaar gesteld zodat er toch gesanctioneerd kan worden. Nu oordeeld de Raad van State (mi terecht) dat iets wat wettechnisch al verboden is niet nog eens verboden kan worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2011, 13:03:50
De uitspraak van de Raad van State behelst juist dat het gebruik valt onder het bezitten van drugs (als het nog niet helemaal op is dan) en dat is in alle gevallen wel strafbaar.
Echter omdat het OM ten aanzien van softdrugs bepaald dat er hierop geen actieve vervolging gaat plaatsvinden kan je er weinig mee dan in beslag nemen. Daarop hebben gemeentes dit in de APV strafbaar gesteld zodat er toch gesanctioneerd kan worden. Nu oordeeld de Raad van State (mi terecht) dat iets wat wettechnisch al verboden is niet nog eens verboden kan worden.
Hoogste wetgeving telt immers te allen tijde.
Ik vond het sowieso al vreemd, gemeente Haarlemmermeer stelt ook blowen op straat verboden, en heb van jongeren uit Amsterdam gehoord dat zij daar oo keen sanctie voor kregen omdat zij een blowtje deden zonder enige overlast te veroorzaken. Ze kregen te horen"ja maar je moet de APV kennen in de gemeente waar je bent".
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2011, 13:40:33
Het gebruik van drugs is in Nederland niet verboden, tenzij opgenomen in de APV.

Maar bezit wel ... (en dus gebruik ook).

Ik blijf het een wassen neus vinden, daarom wordt er denk ik ook niets aan gedaan ... Kromme regelgeving.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !