GRIP 2 Grote Brand zendmast Smilde - Hoogersmilde 15-07-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote Brand zendmast Smilde - Hoogersmilde 15-07-2011  (gelezen 77065 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #120 Gepost op: 18 juli 2011, 08:42:10
Die masten zullen elkaar echt niet storen, er staan door het land heen wel meer masten kort op elkaar. Hooguit als de masten op dezelfde frequenties zouden zenden EN ontvangen, maar waar gebeurt dat nog tegenwoordig? Radio/TV/Digitenne is alleen zenden, de apparatuur thuis ontvangt. GSM is weliswaar zenden en ontvangen, maar dat gebeurt op aparte frequenties, net als bij de politiekanalen vroeger maar tegenwoordig ook bij C2000. Daarnaast bevat de bestaande mast zo te zien (Google Maps) alle GSM/UMTS providers dus die zullen er echt niet bij komen in de noodmast, dat is een beetje dubbelop als ze echt zo dicht bij elkaar komen te staan :)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #121 Gepost op: 18 juli 2011, 09:09:24
Ik heb een beetje vreemde hobby: trigoniometrie (of heel simpel: rekenen aan cirkels en driehoeken)
In het kader van die hobby ben ik al eens aan het meten geweest aan de mast van de Zendmastweg
(De sinus van de hoek van de zon 'maal' de lengte van de schaduw 'is gelijk aan' de hoogte van de mast)
Ik ben toen op verschillende momenten uitgekomen op exact 50 meter.  8)


Ik zou eerder hebben gedacht dat je uit moest gaan van de tangens of cotangens
de schaduw staat toch loodrecht op de mast en je meet de lengte van de schaduw.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #122 Gepost op: 18 juli 2011, 11:17:38
Heeft iemand een afbeelding van die noodmast? Ik ben wel benieuwd hoe zo'n ding eruit ziet. Staat hij op een betonnen voet of heeft hij een piramidevormige stalen basis?
Bijdragen op persoonlijke titel.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #123 Gepost op: 18 juli 2011, 12:15:54
Ik zou eerder hebben gedacht dat je uit moest gaan van de tangens of cotangens
de schaduw staat toch loodrecht op de mast en je meet de lengte van de schaduw.

Klopt, de tangens. Maar dan zijn er ineens een stuk minder mensen die nog weten waar het over gaat.
Sinus en cosinus klinkt ze nog wel bekent, maar daarna wordt het al snel anders.

Maar zo je wilt.

De zon stond op 19 graden.
Hoek alpha was dus 19 graden.
Hoek alpha beschrijft de hoek tussen de schuine zijde (de zon) en de aanliggende zijde (de schaduw)
Om de overstaande zijde (de hoogte van de mast) te berekenen dienen we de tangens van hoek alpha te vermenigvuldigen met de lengte van de aanliggende zijde (daar de tangens gelijk is aan de lengte van de overstaande zijde gedeeld door de aanliggende zijde)

alpha is dus 19 graden
de tangens van 19 graden is 0.34
De lengte van de schaduw was 145 meter  (+/- 5 meter) i.v.m. hekwerk waarbinnen de mast zich bevind.
145m * 0.34 = 49.93m


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #124 Gepost op: 18 juli 2011, 12:35:59
Heeft iemand een afbeelding van die noodmast? Ik ben wel benieuwd hoe zo'n ding eruit ziet. Staat hij op een betonnen voet of heeft hij een piramidevormige stalen basis?

Geen idee hoe hij er uit komt te zien.
Maar op basis van wat ik heb zien rijden in Assen lijkt het zo'n piramide te worden.
Er zitten een hoop forse schuine 'flensen' op het buizen werk.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #125 Gepost op: 18 juli 2011, 12:40:16
Klopt, de tangens. Maar dan zijn er ineens een stuk minder mensen die nog weten waar het over gaat.
Sinus en cosinus klinkt ze nog wel bekent, maar daarna wordt het al snel anders.

Maar zo je wilt.

De zon stond op 19 graden.
Hoek alpha was dus 19 graden.
Hoek alpha beschrijft de hoek tussen de schuine zijde (de zon) en de aanliggende zijde (de schaduw)

Eens. maar even een vraagje hoe meet je eenvoudig die hoek van de zon.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #126 Gepost op: 18 juli 2011, 12:49:54
Klopt, de tangens. Maar dan zijn er ineens een stuk minder mensen die nog weten waar het over gaat.
Sinus en cosinus klinkt ze nog wel bekent, maar daarna wordt het al snel anders.


Overigens bij deze kleine hoeken zijn de sinus en de tangens qua uitkomstvrijwel gelijk.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #127 Gepost op: 18 juli 2011, 12:52:29
Met een sextant, erg eenvoudig.

Maargoed de hoogte van een toren = afstand tot toren * hoek voet toren-top toren. Wiskundeles 1 mensen, daar heeft de zon noch de schaduw iets mee te maken. Voor meer uitleg: http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=293

Offtopic trouwens mensen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Laurensvanheerde

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Hobbyfotograaf | omroeplaurens.nl
Reactie #128 Gepost op: 18 juli 2011, 13:00:30
Ben er net geweest. Ze zijn nu bezig om ruimte te maken. Ze zijn bomen aan het weghalen.

OmroepLaurens.nl | Laurens van Heerde | twitter: @laurensvheerde |
15 jarige hobbyfotograaf | Contact: info@omroeplaurens.nl | Canon 6D, Tamron 70-300 f4-5.6, Tamron 2


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #129 Gepost op: 18 juli 2011, 13:08:00
Met een sextant, erg eenvoudig.

 Voor meer uitleg: http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=293

Offtopic trouwens mensen.

Toch nog even snel bedankt een heel leuk stukje dat wiswijzer.
Een sextant loopt natuurlijk niet iedereen mee rond.