Die staat haast in mijn achtertuin daar zijn ze gisteren de hele dag bezig geweest met kabels aanleggen schotels en antenmnes te plaasten.
Vanaf de komende week kijken we dus tegen extra zendmast aan van honderd meter hoog. Ik hoop dat de beide masten niet mekaar gaan storen.
Wat er in de zendmast zit bij de benzinepomp van Veen is antennes van de KPN denk aan digitenne, mobiel netwerk verder weet ik het niet.
Maar hij iseen dikke 50 meter hoog.
Die mast aan de zendmastweg!! Die ken ik ook al te goed. Heb me gisteren nog zitten verwonderen over hoe hoog de noodmast wel niet moet worden in vergelijking tot deze.
Een dikke 50 meter is wat veel. Hij is exact 50 meter. En als je op de A28 vanuit Groningen komt al van verre te herkennen. (vandaar ook mijn verwondering over hoe hoog de noodmast gaat worden. 2X zo hoog als deze)
Ik heb een beetje vreemde hobby: trigoniometrie (of heel simpel: rekenen aan cirkels en driehoeken)
In het kader van die hobby ben ik al eens aan het meten geweest aan de mast van de Zendmastweg
(De sinus van de hoek van de zon 'maal' de lengte van de schaduw 'is gelijk aan' de hoogte van de mast)
Ik ben toen op verschillende momenten uitgekomen op exact 50 meter.
En wat er in zit. 95% van wat er in hangt is GSM/UMTS gerelateerd.
Of ze elkaar in het vaarwater gaan zitten valt te bezien. De noodmast is 2 keer zo hoog. Ze stralen dus in zeker zin onder elkaar door en ze zitten in andere frequentie gebieden.
Bedenk dit.... dezelfde signalen zaten ook al onder, boven en naast elkaar op de mast van Smilde zonder elkaar in de weg te zitten. Het zal dus allemaal wel los lopen. Natte boomkronen geven meer problemen!
En wat Wijster betreft als alternatieve locatie. Kwa hoogte is dat inderdaad een goeie optie. Echter heeft de noodmast nogal een grote voetafdruk. Deze footprint moet op vlak terrein terecht komen, anders is hij niet goed stabiel neer te zetten. De toppen bij Wijster zijn relatief klein. Te klein voor een vlakke footprint voor de noodmast.