GRIP 2 Grote Brand zendmast Smilde - Hoogersmilde 15-07-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote Brand zendmast Smilde - Hoogersmilde 15-07-2011  (gelezen 77112 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #110 Gepost op: 17 juli 2011, 10:57:38
Als deze torens in het verleden gebouwd zijn voor een bepaalde capaciteit is dan de extra belasting op deze torens niet te hoog geworden in de loop der jaren?

Ik denk dat dat wel meevalt. Ten eerste kun je niet meer signalen naar boven sturen dan je kabels hebt, tenzij je signalen gaat combineren (dat kan). Regelmatig worden nieuwe of extra kabels getrokken, dat gebeurt ook in GSM-masten als er een nieuwe provider of extra antennes worden geplaatst. De mast zelf bepaalt dus niet zozeer de capaciteit. Wel is het natuurlijk zo dat er een maximaal vermogen kan door een kabel en die kan op de dag van de bouw al overschreden worden, de duur dat een mast staat staat daar in feite los van. Wel zou het kunnen dat kabels aangetast zijn door weersinvloeden en/of ongedierte waardoor een soort kortsluiting is ontstaan en dat zou natuurlijk weer een wisselwerking kunnen zijn met het eventueel verhogen van het vermogen omdat er problemen waren in Lopik. Beetje speculatie natuurlijk, maar de belasting opzich zou het probleem niet mogen zijn, zolang men simpelweg de maximale vermogens per kabel maar niet overschrijdt.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #111 Gepost op: 17 juli 2011, 10:59:00
Tijdelijke zendmast op Defensieterrein Assen
16 juli 2011, 19.04 uur

Op de Johan Willem Friso Kazerne in Assen wordt op korte termijn een zendmast door KPN geplaatst. De 100 meter hoge noodmast vervangt de deels ingestorte mast in Hoogersmilde en kan een groot deel van de functies overnemen. Het opzetten van de mast begint op zijn vroegst morgen. De mast blijft enkele weken staan.

Novec, de eigenaar van de zendmast in Hoogersmilde, installeert de tijdelijke mast. Het 101 Communicatie- en Informatiesystemen (CIS)-bataljon van de Koninklijke Landmacht levert hierbij ondersteuning. Er wordt nog bekeken welke functies de noodmast precies kan overnemen. Defensie levert ook personeel ter ondersteuning voor het werken op hoogte. De bouwploegen tijdens de opbouw worden geleverd door KPN.

101 CIS-bataljon
Het CIS-bataljon verzorgt het opzetten, bedienen en onderhouden van data- en telecommunicatie en computernetwerken. Dankzij het CIS-bataljon kunnen eenheden met elkaar communiceren bij operaties. Het bataljon voorziet ook speciale, kleinschalige missies van communicatieverbindingen.

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/07/16/46184922/Tijdelijke_zendmast_op_Defensieterrein_Assen


http://zideo.nl/player.swf?playzideo=6c494b536d315a77
Aan komst van de noodmast in Assen

Overingens worden al geplaatste GSM masten verstrekt om de dekking te garandren, zie onderstaande link
http://zideo.nl/player.swf?playzideo=6c494b536d315a74

Viedo's zijn van persbureau Meter.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #112 Gepost op: 17 juli 2011, 11:06:29
Ik denk dat dat wel meevalt. Ten eerste kun je niet meer signalen naar boven sturen dan je kabels hebt, tenzij je signalen gaat combineren (dat kan). Regelmatig worden nieuwe of extra kabels getrokken, dat gebeurt ook in GSM-masten als er een nieuwe provider of extra antennes worden geplaatst. De mast zelf bepaalt dus niet zozeer de capaciteit. Wel is het natuurlijk zo dat er een maximaal vermogen kan door een kabel en die kan op de dag van de bouw al overschreden worden, de duur dat een mast staat staat daar in feite los van. Wel zou het kunnen dat kabels aangetast zijn door weersinvloeden en/of ongedierte waardoor een soort kortsluiting is ontstaan en dat zou natuurlijk weer een wisselwerking kunnen zijn met het eventueel verhogen van het vermogen omdat er problemen waren in Lopik. Beetje speculatie natuurlijk, maar de belasting opzich zou het probleem niet mogen zijn, zolang men simpelweg de maximale vermogens per kabel maar niet overschrijdt.

Ok, bedankt voor je antwoord, Hunter.  O0

Edit: Ik denk dat het hele gebeuren heel wat aandacht heeft gevestigd op het zenden en ontvangen van signalen.
(getuige ook het filmpje wat S.Strijk heeft toegevoegd)
Inmiddels is het instorten van de toren in Smilde (Hoogersmilde) al behoorlijk wereldnieuws geworden. In bijna alle talen kom je het filmpje van het instorten tegen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #113 Gepost op: 17 juli 2011, 13:55:53
Qua bescherming van de mast is het terrein van defensie in Assen misschien een goede oplossing maar zelf had ik meer gedacht aan Wijster (VAM).
Met name de hoogte van de mast (100 m) is veel minder dan de oorspronkelijke mast in Hoogersmilde (296 m).
In Wijster zijn hoger gelegen plaatsen waar de mast veel hoger geplaatst kan worden.

Persoonlijk denk ik dat het vergunningtechnisch eenvoudiger is om op defensieterrein objecten te plaatsen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #114 Gepost op: 17 juli 2011, 14:22:33
Eind deze week weer landelijke publieke zenders
GRONINGEN - Pas aan het eind van de week zullen de landelijke publieke zenders weer in de hele provincie (Groningen) te beluisteren zijn via de FM. Nu zijn grote delen van de provincie nog verstoken van onder meer Radio1, Radio2 en 3FM. Novec, de eigenaar van de zendmast die vrijdag door brand omviel, heeft de noodzendmast inmiddels naar de legerkazerne in Assen gebracht. Defensie heeft aangeboden te helpen de mast zo snel mogelijk neer te zetten. Dat gaat echter nog dagen duren.

Ook voor Digitenne zijn maatregelen getroffen. KPN heeft masten in omliggende gebieden aangepast om zoveel mogelijk klanten weer te bereiken. Digitenne-kijkers moeten daarvoor wel de ontvanger hoog zetten en ze zullen het kastje moeten resetten om contact te maken met een van deze andere zendmasten. Voor de periode dat Digitenne-klanten geen contact hebben kunnen krijgen, hoeven zij niet te betalen, meldt KPN. Naar schatting wonen circa 40.000 Digitenne klanten in het getroffen gebied. (bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=102241)

Directe omgeving zendmast Hoogersmilde nog niet veilig
HOOGERSMILDE - Het technisch onderzoek naar de brand in de zendmast in Hoogersmilde kan nog niet beginnen. Inspectie van de gemeente Midden-Drenthe heeft uitgewezen dat het gebied in de directe omgeving van de toren nog niet veilig is, omdat er nog materiaal vanaf het restant van de mast naar beneden kan komen.

Dat betekent dat de bewoners van de woning aan de voet van de mast nog niet naar hun huis kunnen terugkeren. De gemeente heeft Alticom, de eigenaar van de betonnen constructie gevraagd om de situatie ter plekke te verbeteren. Alticom moet dat doen in overleg met het Openbaar Ministerie.

Inmiddels hebben de tactische en technische recherche al wel overleg gevoerd met het onderhoudspersoneel dat vrijdag in de zendmast aan het werk was. Op hun aanwijzing kan nadat het sein veilig is snel en gericht worden gezocht naar de mogelijke oorzaak van de brand die ertoe leidde dat de stalen constructie van de mast vrijdag naar beneden kwam. (bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/63622/directe-omgeving-zendmast-hoogersmilde-nog-niet-veilig_


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #115 Gepost op: 17 juli 2011, 21:59:11
Recherche kan woensdag in toren Hoogersmilde
17 jul. 2011, 20:20

De recherche kan naar verwachting woensdag beginnen met het onderzoek in de deels ingestorte zendmast van Hoogersmilde. Dat heeft de gemeente Midden-Drenthe zondag laten weten.

De toren wordt in de komende drie tot vier weken ontmanteld. Eigenaar Novec en exploitant Alticom beginnen maandag met de voorbereidingen, waarbij onder meer de toegangsweg wordt verstevigd en zeecontainers worden geplaatst om een tunnel te vormen naar de toren.

Bron: www.telegraaf.nl


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #116 Gepost op: 17 juli 2011, 23:39:08
Weet iemand hoe hoog die andere zendmast aan de Balkenweg in Assen is? (en waar is deze voor)

Er staat n.l. schuin tegenover het complex van defensie nog een hele grote antenne.
In hoeverre zou hiervan gebruik gemaakt kunnen worden en ontstaat er straks geen communicatiestoring doordat beide masten dicht bij elkaar staan?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


theo01

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #117 Gepost op: 17 juli 2011, 23:55:12
Die staat haast in mijn achtertuin daar zijn ze gisteren de hele dag bezig geweest met kabels aanleggen schotels en antenmnes te plaasten.

Vanaf de komende week kijken we dus tegen extra zendmast aan van honderd meter hoog. Ik hoop dat de beide masten niet mekaar gaan storen.

Wat er in de zendmast zit bij de benzinepomp van Veen is antennes van de KPN denk aan digitenne, mobiel netwerk verder weet ik het niet.

Maar hij iseen dikke 50 meter hoog.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #118 Gepost op: 18 juli 2011, 00:26:10
Aha, dank je voor deze info, Theo.  O0
Ik ben ook benieuwd naar de uitkomsten, denk dat het niet zo maar kan dat er 2 masten zo dicht bij elkaar staan.
We zullen het gaan afwachten.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #119 Gepost op: 18 juli 2011, 08:13:11
Die staat haast in mijn achtertuin daar zijn ze gisteren de hele dag bezig geweest met kabels aanleggen schotels en antenmnes te plaasten.

Vanaf de komende week kijken we dus tegen extra zendmast aan van honderd meter hoog. Ik hoop dat de beide masten niet mekaar gaan storen.

Wat er in de zendmast zit bij de benzinepomp van Veen is antennes van de KPN denk aan digitenne, mobiel netwerk verder weet ik het niet.

Maar hij iseen dikke 50 meter hoog.
Die mast aan de zendmastweg!! Die ken ik ook al te goed. Heb me gisteren nog zitten verwonderen over hoe hoog de noodmast wel niet moet worden in vergelijking tot deze.
Een dikke 50 meter is wat veel. Hij is exact 50 meter. En als je op de A28 vanuit Groningen komt al van verre te herkennen. (vandaar ook mijn verwondering over hoe hoog de noodmast gaat worden. 2X zo hoog als deze)

Ik heb een beetje vreemde hobby: trigoniometrie (of heel simpel: rekenen aan cirkels en driehoeken)
In het kader van die hobby ben ik al eens aan het meten geweest aan de mast van de Zendmastweg
(De sinus van de hoek van de zon 'maal' de lengte van de schaduw 'is gelijk aan' de hoogte van de mast)
Ik ben toen op verschillende momenten uitgekomen op exact 50 meter.  8)

En wat er in zit. 95% van wat er in hangt is GSM/UMTS gerelateerd.

Of ze elkaar in het vaarwater gaan zitten valt te bezien. De noodmast is 2 keer zo hoog. Ze stralen dus in zeker zin onder elkaar door en ze zitten in andere frequentie gebieden.
Bedenk dit.... dezelfde signalen zaten ook al onder, boven en naast elkaar op de mast van Smilde zonder elkaar in de weg te zitten. Het zal dus allemaal wel los lopen. Natte boomkronen geven meer problemen!

En wat Wijster betreft als alternatieve locatie. Kwa hoogte is dat inderdaad een goeie optie. Echter heeft de noodmast nogal een grote voetafdruk. Deze footprint moet op vlak terrein terecht komen, anders is hij niet goed stabiel neer te zetten. De toppen bij Wijster zijn relatief klein. Te klein voor een vlakke footprint voor de noodmast.