GRIP 1 Zeer Grote Brand (Fabricage - Opslaggebouw) Almelosestraat - Raalte 15-07-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote Brand (Fabricage - Opslaggebouw) Almelosestraat - Raalte 15-07-2011  (gelezen 6523 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Fireball

• Senior gebruiker
Alarmcentrale Brandweer  ;)

Extra centralist dus.

Nee, ACB betekent actiecentrum brandweer.

bart007

• Senior gebruiker
"Toevallig" heb ik in Raalte gewoond.
Bedrijf bestaat uit 2 (eigenlijk 3) delen en gezien de foto's op de website van de Stentor is het gedeelte wat in de brand staat het gedeelte bij de kruising N348/N35.
Midden op onderstaande googlemap
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52.387151,6.288192&spn=0.010804,0.027874&sll=52.384807,6.290106&sspn=0.006295,0.006295&t=h&z=16

Het andere grote deel ligt rechts onder in de hoek (niet zichtbaar hier). Het kanaal van waaruit de waterwinning is opgebouwd zie je nog net links boven in de hoek.

(aangepast na verwijderen bericht waar ik op reageerde. :) )

sorry zwelgje, ik had inderdaad (wat laat) door,  aan de hand van bovengenoemde foto's, dat mijn deel van het bedrijfsterrein dat ik met een aanvullend verhaal had geplaatst niet klopte.  ( vandaar dat nu alleen nog mijn reactie met "fout" overbleef, ik kon het niet meer verwijderen ... waarschijnlijk omdat erop gereageerd werd)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Geen probleem, had de edit alleen even toegevoegd in het geval mensen het origineel al hadden gelezen. :)

(Ter info: de 2 vijvers die je aangaf zijn niet erg diep en dienen vooral als opvang van regenwater uit de woonwijk. )

Citaat
Brand Raalte onder controle

vrijdag 15 juli 2011 | 21:29 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 15 juli 2011 | 21:46

RAALTE - Ruim een uur na de eerste melding meldt een woordvoerder van de politie dat de brand bij een bedrijf in Raalte onder controle is. Het sein 'brand meester' is echter nog niet gegeven, er komt bijvoorbeeld nog rook uit de loods.

De brandweer houdt de situatie scherp in de gaten en bedenkt ondertussen hoe de brand geheel te doven. Wel is de rookpluim aanzienlijker kleiner geworden.

Volgens de politie liggen er houtsnippers in de loods. Het lijkt er op dat de brand bij het bedrijf Durisol in Raalte van een aanzienlijke omvang is geweest. De woordvoerder van de politie is meer informatie aan het verzamelen en staat daarna weer de pers te woord. Loco-burgemeester Ben Haarman van de gemeente Raalte is ter plaatse geweest.

De brandweer is vrijdag rond 20.00 uur uitgerukt naar het bedrijf dat is gevestigd nabij de kruising van de Almelosestraat met de N35. Uit een loods kwam in eerste instantie zeer veel rook, maar later waren er ook vlammen te zien.

Een beveiliger zei kort na de melding dat hij de brand heeft ontdekt. Hij reageerde op een automatische brandmelder. De politie zei ook vrij snel dat er zich naar alle waarschijnlijkheid geen mensen meer in het pand bevinden.

Vanuit een hoogwerker wordt geblust. Het terrein is door de politie afgezet, het toegestroomde publiek wordt op ruime afstand gehouden.

De brandweer heeft opgeschaald naar de code 'middelbrand'.

Ook de brandweer uit de regio is opgeroepen, zoals uit Ommen, Heeten, Luttenberg, Wijhe en Zwolle. Er is door de brandweer een slang naar het Overijssels kanaal uitgerold om meer bluswater voorhanden te hebben. Wat er precies aan de hand is en hoe de brand is ontstaan, is nog onduidelijk.  

bron: Website De Stentor. Aangezien dit een bericht is dat wordt geupdate lijken er nog delen in te staan die nu niet meer van toepassing zijn...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Voor fotografen/ramptoeristen was er vrij weinig te zien. Vanaf de N35 hebben we in het begin nog wat vlammen kunnen zien maar even later enkel een ingestort gebouw. Opvallend genoeg kwam de 2de HW van Zwolle (de 1651) ook nog met PRIO 1 voorbij. Geen idee waarom dat nog nodig was, brand leek nog erg klein gezien de zeer weinige rook. De andere HW (1650) liet enkel nog een zeikstraaltje naar beneden komen. :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Voor fotografen/ramptoeristen was er vrij weinig te zien. Vanaf de N35 hebben we in het begin nog wat vlammen kunnen zien maar even later enkel een ingestort gebouw. Opvallend genoeg kwam de 2de HW van Zwolle (de 1651) ook nog met PRIO 1 voorbij. Geen idee waarom dat nog nodig was, brand leek nog erg klein gezien de zeer weinige rook. De andere HW (1650) liet enkel nog een zeikstraaltje naar beneden komen. :)

Sorry Stefan, maar op de een of andere manier vind ik dit bericht enigzins denigrerend overkomen. Ik kan er niets aan doen en kan het ook niet anders omschrijven.
Dat er een HW met prio 1 voorbij komt zal vast met een reden geweest zijn. Als de snelheid eraf kan dan wordt dit volgens mij direct medegedeeld door de meldkamer of leiding ter plaatse. Dat er een "zeikstraaltje" uit een HW komt zegt mij helemaal niets. Misschien klaar met blussen?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Misschien klinkt het wat krom gesteld, maar zo was het niet bedoeld. We vonden het wat vreemd dat er een hoogwerker met prio 1 voorbij komt rijden terwijl de andere hoogwerker bijna niet meer blust. Er zal ongetwijfeld een reden voor zijn geweest... het zag er alleen zo raar uit.  0098
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Misschien klinkt het wat krom gesteld, maar zo was het niet bedoeld. We vonden het wat vreemd dat er een hoogwerker met prio 1 voorbij komt rijden terwijl de andere hoogwerker bijna niet meer blust. Er zal ongetwijfeld een reden voor zijn geweest... het zag er alleen zo raar uit.  0098

Precies op dezelfde manier zag jouw reactie er daarom raar uit. Gelukkig heb je er niets verder mee bedoeld.  ;)
Misschien dat je een volgende keer hier wat meer rekening mee kunt houden.  O0

Edit: Sorry dat ik hierover viel.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Voertuigenlijst:

Tankautospuit
2032 TS Lemelerveld
2531 TS Wijhe
2532 TS Wesepe
2630 TS Raalte
2631 TS Raalte
2632 TS Heeten
2633 TS Luttenberg
2634 TS Heino

Redvoertuigen
1650 HW Zwolle Hoofdpost
1651 HW Zwolle Hoofdpost
1670 HV-2 Zwolle Hoofdpost

Dienstvoertuigen
1020 DA AGS
1090 DA HSvD
1091 DA HOvD
1092 DA HOvD
1490 DA OvD Kampen
1690 DA OvD Zwolle
2690 DA OvD Raalte / Olst / Wijhe
2890 DA OvD Deventer

Haakarmvoertuigen
1682 HA Zwolle Hoofdpost
1687 HA Zwolle Hoofdpost
2285 HA Ommen
2885 HA Deventer Hoofdpost

Haakarmbakken/Aanhangers
1666 DPH Zwolle Hoofdpost
1695 COH Zwolle Hoofdpost
2264 SLH Ommen
2265 DPA Ommen
2865 SLH Deventer Hoofdpost
2866 DPA Deventer Hoofdpost

Overig
1696 VC2 Zwolle Hoofdpost
2601 DB Raalte
2661 MSA Raalte
2682 VW Heino

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Zeer grote brand bij bedrijf Almelosestraat in Raalte

RAALTE – Vanavond even voor acht uur ontstond er een zeer grote bij een bedrijf aan de Almelosestraat in Raalte. In snel tempo werd de brand opgeschaald waardoor brandweer uit de wijde omtrek ter plaatse is geroepen.

Vanuit heel Raalte was de brand lange tijd zichtbaar. Zwarte rookwolken werden er uit de wijde omtrek gezien. Een loods tussen de Almelosestraat en de N35 in Raalte was in brand geraakt. In de loods werd hout opgeslagen om verwerkt te worden tot houtplaten.

Doordat het hout goed droog was is de brand razend snel uitgebreid in de loods, waardoor de brandweer veel materieel ter plaatste moest roepen.

Onder meer een groot water transport uit Zwolle en Ommen kwamen ter plaatse. De brandweer is tot half tien in de avond bezig geweest om de brand meester te worden. De brandweer is nog tot diep in de nacht bezig met nablussen.

De brand trok veel bekijks van mensen uit de regio. De politie heeft de omgeving groots afgezet om het publiek op afstand te houden en de brandweer hun werk te kunnen laten doen. Vanwege de goede windrichting kon het treinverkeer op naastgelegen spoor met aangepaste snelheid door blijven rijden.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend, zo liet de politie weten. Een nader onderzoek moet hier uitsluitsel over geven.

Bron+ veel meer foto's: http://www.regiosalland.nl/nieuws/10293/zeer-grote-brand-bij-bedrijf-almelosestraat-in-raalte.html

mike

• Senior gebruiker