Grote brand (strandtent De Kwartel) Zuiderstrand - Den Haag 16-07-2011

Auteur Topic: Grote brand (strandtent De Kwartel) Zuiderstrand - Den Haag 16-07-2011  (gelezen 8312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Citaat
Het verbaats mij dat brandweerkorpsen die op het strand moeten opereren niet de beschikking hebben over een eenvoudige aanhangwagen oid die met dompelpomp er aan opgehangen in zee kunnen worden gereden.
De reddingsbrigades kunnen wel makkelijk materieel in zee rijden.
Je zou natuurlijk ook kunnen denken aan een simpel vlotje met daaronder een dompelpomp,dat vlotje kan eenvoudig verankerd worden.
Lijkt zo simpel op papier, maar de reden waarom het (nog)niet gebeurd is dat het in de praktijk niet zo makkelijk uitvoerbaar is. Maar ik zie wel wanneer de eerste Willie Wortel met aan 4x4 en aanhanger met dompelpomp vanaf het strand de zee in rijdt om een dompelpomp 60 cm onder water te droppen.
Wel graag foto's maken, ik wil wel weer eens lekker ;D 098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Lijkt zo simpel op papier, maar de reden waarom het (nog)niet gebeurd is dat het in de praktijk niet zo makkelijk uitvoerbaar is. Maar ik zie wel wanneer de eerste Willie Wortel met aan 4x4 en aanhanger met dompelpomp vanaf het strand de zee in rijdt om een dompelpomp 60 cm onder water te droppen.
Wel graag foto's maken, ik wil wel weer eens lekker ;D 098uo

Als je even kijkt bij een aannemer of de reddingsbrigade(s) zie je hoe het gaat en zonder moeilijke 4x4 etc. aanhangers. In het verleden bij de toen nog KNZHRM ging het met tractors of een Unimog die een reddingboot op een aanhanger de zee in duwden ook bij het slechtste weer en heel vroeger ging het trouwens met paarden ! (Als je mooie fotos wilt maken van de paardentactie,ze demonsteren het nog regelmatig op Ameland en als je fotos wilt maken van bijv, grote vissersschepen die vanaf het strand zee in gaan Torup  Strand Denemarken)
Dus Willy Wortel is helemaal niet nodig want het werkt al jaren, dus gewoon even kijken hoe anderen het doen.
Een beetje capaciteit dompelpomp met drijvers loop je trouwens gemakkelijk met twee man zee in als je een bijv. nat pak aantrekt en de derde man neemt even het anker mee,allemaal zo gebeurd en als het anker gaat krabben verzet je het weer even.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Citaat
Als je even kijkt bij een aannemer of de reddingsbrigade(s) zie je hoe het gaat en zonder moeilijke 4x4 etc. aanhangers. In het verleden bij de toen nog KNZHRM ging het met tractors of een Unimog die een reddingboot op een aanhanger de zee
Citaat
Een beetje capaciteit dompelpomp met drijvers loop je trouwens gemakkelijk met twee man zee in als je een bijv. nat pak aantrekt en de derde man neemt even het anker mee,allemaal zo gebeurd en als het anker gaat krabben verzet je het weer even.
Ik regel de spullen regel jij twee man die je willen helpen, dan mag jij een dompelpomp met vier lengtes 150 mm slang in zee gaan leggen. Een Unimog heb ik ook voor je, maar die gaat niet de zee in, veel te veel kans dat hij vast komt te zitten in in de zachte zee bodem en niet meer loskomt. Dus mocht je ergens een 4x4 kunnen vinden die al afgeschreven is mag je die ook meenemen. >:D
Heb je komende week nog vrij.....?
Als het allemaal zo makkelijk zou zijn als jij schrijft was het natuurlijk al lang een standaard optie voor korpsen met strandtenten in hun verzorgingsgebied, denk je ook niet. 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Thor

• Senior gebruiker
Ik regel de spullen regel jij twee man die je willen helpen, dan mag jij een dompelpomp met vier lengtes 150 mm slang in zee gaan leggen. Een Unimog heb ik ook voor je, maar die gaat niet de zee in, veel te veel kans dat hij vast komt te zitten in in de zachte zee bodem en niet meer loskomt. Dus mocht je ergens een 4x4 kunnen vinden die al afgeschreven is mag je die ook meenemen. >:D
Heb je komende week nog vrij.....?
Als het allemaal zo makkelijk zou zijn als jij schrijft was het natuurlijk al lang een standaard optie voor korpsen met strandtenten in hun verzorgingsgebied, denk je ook niet. 8)

Kijk meteen een 6" en een 6 " slang van 180 meter,toe maar.Er zijn legio korpsen die werken met een 3" pomp en slang voor het watertransport 3200 l/min. En dat werkt even makkelijker en sneller en veelal voldoende water.

En als je het goed leest ging die Unimog van de KNZHRM niet in zee.

Gewoon even gaan kijken bij de aannemers die palen etc. aan het strand de grond inspuiten.
Ik weet niet wat die korpsen er voor filosofie op nahouden m.b.t. branden op het strand.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Citaat
Kijk meteen een 6" en een 6 " slang van 180 meter,toe maar.Er zijn legio korpsen die werken met een 3" pomp en slang voor het watertransport 3200 l/min. En dat werkt even makkelijker en sneller en veelal voldoende water.
En als je het goed leest ging die Unimog van de KNZHRM niet in zee.
Gewoon even gaan kijken bij de aannemers die palen etc. aan het strand de grond inspuiten.
Ik weet niet wat die korpsen er voor filosofie op nahouden m.b.t. branden op het strand.
Kijk je laatste opmerking geeft aan dat jezelf al aangeeft dat je niet weet waar je over praat. Je hebt het over aannemers die palen in de zee plaatsen. (allemaal vooraf bekeken, berekend en met speciale middelen uitgevoerd). Dan heb je het over een watertransport systeem waar door een 75 mm slang, (3") 3200 liter water verpomp kan worden. 4 slangen van 150 mm zijn ook maar 20 meter lang dus geen 180 meter maar 80, ik maak het je niet gelijk onmogelijk,  :) Dit geeft wel aandat je weinig weet over pompen, drukverlies en wrijving in een brandweerslang. Eerst heb je het over met een voertuig de zee in rijden, en nu krabbel je weer terug. In Denemarken kon ik met mijn personen auto op RöMö het kilometersbrede strand oprijden tot de vloedlijn, doet iedereen daar. Mag je hier ook proberen, haal ik je er weer af met de Unimog.
Dus niet elk strand is met elkaar vergelijk, brandweerkorpsen aan de kust hebben best wel een filosofie over brandbestrijding maar de voorstellen die jij aandraagt zullen het niet halen. Simpeler oplossing(jammer dat je daar zelf niet opkomt), leg een buisleiding ver in de zee, en laat die als een soort geboorde put onder de vloedlijn naar de duinenrij bij de strandtenten lopen. Zuigbuis in de put laten en je kunt de hele Noordzee leegpompen.
Probleem, kost bergen geld, je hebt er heel veel nodig langs de kust en er brand maar af en toe een strandtent af. Kosten< > baten verhaaltje, maar dat kun je niet met Cos , Sin en Tan uitrekenen >:D

Thor

• Senior gebruiker
Kijk je laatste opmerking geeft aan dat jezelf al aangeeft dat je niet weet waar je over praat. Je hebt het over aannemers die palen in de zee plaatsen. (allemaal vooraf bekeken, berekend en met speciale middelen uitgevoerd). Dan heb je het over een watertransport systeem waar door een 75 mm slang, (3") 3200 liter water verpomp kan worden. 4 slangen van 150 mm zijn ook maar 20 meter lang dus geen 180 meter maar 80, ik maak het je niet gelijk onmogelijk,  :) Dit geeft wel aandat je weinig weet over pompen, drukverlies en wrijving in een brandweerslang. Eerst heb je het over met een voertuig de zee in rijden, en nu krabbel je weer terug. In Denemarken kon ik met mijn personen auto op RöMö het kilometersbrede strand oprijden tot de vloedlijn, doet iedereen daar. Mag je hier ook proberen, haal ik je er weer af met de Unimog.
Dus niet elk strand is met elkaar vergelijk, brandweerkorpsen aan de kust hebben best wel een filosofie over brandbestrijding maar de voorstellen die jij aandraagt zullen het niet halen. Simpeler oplossing(jammer dat je daar zelf niet opkomt), leg een buisleiding ver in de zee, en laat die als een soort geboorde put onder de vloedlijn naar de duinenrij bij de strandtenten lopen. Zuigbuis in de put laten en je kunt de hele Noordzee leegpompen.
Probleem, kost bergen geld, je hebt er heel veel nodig langs de kust en er brand maar af en toe een strandtent af. Kosten< > baten verhaaltje, maar dat kun je niet met Cos , Sin en Tan uitrekenen >:D

Beetje verward helaas al die reacties :

1. Ik heb het over aannemers die op het strand palen de grond in spuiten
dus niet in de zee. Nogmaals gewoon even gaan kijken als ze aan het werk zijn verhelderend.
2.Vier slangen in zee maakt inderdaad 80 meter lang maar je moet ook nog even zeg 100 m vanaf de vloedlijn het strand op 80 + 100 maakt 180 even doordenken je wil het water toch naar de duinenrij.
3.Ik heb het over een dompelpomp van 3200 l/m en wat er door de slang gaat hangt helemaal af van de Q/h curve van de pomp.
4. Geen verstand van..... : Toevallig ben ik aan de toenmalige TH nu TU afgestudeerd aan de leerstoel Stromingsleer en Warmteoverdracht,ooit gehoord van Nijhuis enkele duizenden m3 per uur,SIHI, pompen etc.?
5.Ik heb het gehad over een Unimog die de boten op een aanhanger zee in reden
6.Romo : veertig jaar geleden was er al iemand die op het strand weggezakte autos weer los trok. Gewoon even verder doorrijden omhoog in Denemarken dan kun je kilometers over het strand rijden van dorp naar dorp.
7.Brandweer korpsen aan de kust ... ik heb gezegd dat ik hun filosofie net ken en ik heb niet gezegd dat ze geen filosofie hebben.
8.Horizontale buisleiding : waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan
Die horizontale buis zit en binnen de kortste keren vol zand en als je een buis niet goed begraaft spoelt hij op de duur door de eb/vloed stroom weg.
Als je dan toch wat wilt met buizen boor dan op het strand een voldoende diepe bron dat is wel even praktiser.
9.Cos,Sin,Tan wat is de zin van die toevoeging ? Je bent trouwens Cotan vergeten want die bestaat ook.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Wel doorgeleerd maar dus geen praktijkervaring, en jij wilt mij vertellen hoe ik een brand in een strandtent moet bestrijden  ;D. Word ik zo moe van, al die doorgeleerde puntmutsen die wel even met hun studie mij gaan vertellen hoe ik een brand moet blussen. Kennen de zee van plaatjes op het Internet en het strand van de zonvakantie aan de Middelllandse zee.
Doei.... 98uiye

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker

Ik betwijfel of er daadwerkelijk over nagedacht is / werd / wordt.

Dat een zoutwaterpomp lastig is kan ik me nog wel voorstellen. Dat er feitelijk niet adequaat geblust kan worden op het strand verbaast mij. Dat er bijvoorbeeld geen voertuig met extra water (haakarmbak heet dat bij jullie?) in de Duinstraat staat verbaast mij dan ook. Als er één plek in de regio is waar watergebrek een rol zou kunnen spelen dan is het wel langs de kust en op het strand. Maar het is veel effectiever die bak ergens in Pijnacker te zetten.....

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Er is een brandweerkorps die een afspraak met de KNRM had / heeft voor branden op het strand. De KNRM gaat met een boot en een pomp een aantal meter van het strand af liggen en voorziet de brandweer van water.

Dit was volgens mij een proef en ik heb ook geen idee of dit nog steeds wordt toegepast of beoefend. Maar zou dit principe in situaties zoals deze geen meerwaarde kunnen leveren bij het bestrijden van zo'n fik op het strand?

Na even zoeken ook een topicje hierover gevonden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4223.0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Ik heb ook wel wat ideeen over deze brand en hoe het anders had gekund.
Maar de optie van water uit de noordzee pompen, die had ik niet bedacht.

Ik denk dat de korpsen aan de kust, hier best wel over gedacht hebben, en de (on)mogelijkheden bekeken hebben.
Het zal mogelijk een kosten- baten verhaal zijn.

De opmerkingen van tower-ladder zien er best wel doordacht uit.

mijn 2 centen:
een vlot verankeren op de noordzee voor de kust, en daar een pomp opzetten lijkt mij geen optie.
Buiten dat het best wel moeilijk is om dat om 4 uur snachts in het donker te doen, heb je daar ook weer flink wat materiaal en mensen voor nodig. En in hoeverre is dit te realiseren onder tijdsdruk, omdat er een brand is.

Hoe vaak is er een brand op het strand, dat je daar deze optie nodig is?

Misschien dat een shovel met een graafbak handig is. Met de bak kan je water scheppen uit zee om te blussen.
Of je gooit er met de shovel zand over, dan gaat de brand ook uit.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven