Alarmering KNRM door RAC/GMK of KWC

Auteur Topic: Alarmering KNRM door RAC/GMK of KWC  (gelezen 4792 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 17 juli 2011, 19:22:50
Het valt mij op dat de KNRM (en RB) de ene keer door de RAC/GMK gealarmeerd wordt, en de andere keer via het KWC. Het overgrote deel wordt door het KWC gepiept.

Is er een speciale reden dat sommige regio's zelf de KNRM piepen? Wat is hier de meerwaarde van? Is het niet veel makkelijker, dat als de melding bij een RAC/GMK binnen komt, deze even door te spelen naar het KWC?

Volgensmij heeft het KWC zo een veel beter beeld over de incidenten en 1 aanspreek/communicatie punt lijkt mij toch makkelijker dan 2.
Tevens heeft de KWC (in mijn ogen) toch wat meer verstand van zaken in en om het water. Of heb ik dat mis?

Ik hoor het graag,
(gewoon uit interesse overigens)




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2011, 20:35:53
Is er een speciale reden dat sommige regio's zelf de KNRM piepen? Wat is hier de meerwaarde van? Is het niet veel makkelijker, dat als de melding bij een RAC/GMK binnen komt, deze even door te spelen naar het KWC?

Tuurlijk kan dat, maar dat kost tijd. Met het oog op tijdswinst alarmeert de partij waar de melding binnen komt. Een 112-melding komt logischerwijs bij een GMK uit, een noodoproep via de Marifoon bij het KWC.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2011, 20:46:25
Als je mobiel 112 belt, en dus in Driebergen uitkomt, stuurt de KLPD je dan door naar het KWC of naar de lokale (G)MK?


simon e

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2011, 21:55:23
altijd naar het kwc.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2011, 23:58:11
Volgensmij heeft het KWC zo een veel beter beeld over de incidenten en 1 aanspreek/communicatie punt lijkt mij toch makkelijker dan 2.
Tevens heeft de KWC (in mijn ogen) toch wat meer verstand van zaken in en om het water. Of heb ik dat mis?

Helemaal mee eens! O0


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2011, 10:01:38
Tuurlijk kan dat, maar dat kost tijd. Met het oog op tijdswinst alarmeert de partij waar de melding binnen komt. Een 112-melding komt logischerwijs bij een GMK uit, een noodoproep via de Marifoon bij het KWC.
Maar soms is het wel en zooitje. Er zijn regio's waar reddingboten in de systemen staan die de Kustwacht niet als zodanig accepteert en er zijn bij de Kustwacht reddingboten bekend die niet bij de Alarmcentrales zijn ingevoerd. Soms hangt het er dus van af hoe er gealarmeerd is of boot A of boot B naar je toe komt. Dat kan zo 10 minuten schelen.


roekeloos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2011, 13:10:56
Heeft het niet met verantwoordelijkheden te maken?? ik heb begrepen de gemeentegrens doorloopt tot 500meter uit de kust en daarom dus  verantwoordelijk tot 500meter uit de kust. De openbare veiligheid van een gemeente is belegd bij de Veiligheidregio.

Ik denk dat het stukje kusthulpverlening totaan die 500 meter per veiligheidregio anders geregeld is, de vraag of dit handig is............  Het KWC lijkt mij ook voor die 500 meter de beste parner, maar de aansluiting met het land is erg belangrijk, en soms word dat weleens vergeten. Een RAC/GMK heeft ook vaak belangrijke informatie.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2011, 17:05:29
Als je mobiel 112 belt, en dus in Driebergen uitkomt, stuurt de KLPD je dan door naar het KWC of naar de lokale (G)MK?
Ik denk de GMK.

Overigens kun je het KWC i.g.v. nood ook gewoon bellen op 0900-0111.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2011, 11:29:33
Ik denk de GMK.

Overigens kun je het KWC i.g.v. nood ook gewoon bellen op 0900-0111.
Als je mobiel 112 belt, zal Driebergen je altijd direct naar het KWC doorprikken, mits uit de melding duidelijk blijkt dat het hier om een incident op zee of het ruime binnenwater gaat.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2011, 12:12:16
Heeft het niet met verantwoordelijkheden te maken?? ik heb begrepen de gemeentegrens doorloopt tot 500meter uit de kust en daarom dus  verantwoordelijk tot 500meter uit de kust. De openbare veiligheid van een gemeente is belegd bij de Veiligheidregio.

Ik denk dat het stukje kusthulpverlening totaan die 500 meter per veiligheidregio anders geregeld is, de vraag of dit handig is............  Het KWC lijkt mij ook voor die 500 meter de beste parner, maar de aansluiting met het land is erg belangrijk, en soms word dat weleens vergeten. Een RAC/GMK heeft ook vaak belangrijke informatie.
Formeel heb je gelijk, al weet ik niet zeker of het 500 meter is.
Echter, bijvoorbeeld op Ijsselmeer en Markermeer is de zgn. SAMIJ-regeling van kracht.
Daarin is precies vastgelegd wat de verantwoordelijkheid is van de Veiligheidsregio's en wat op het bordje van de Kustwacht komt.
Search And Rescue (SAR) is daarbij geheel toegewezen aan de Kustwacht.

Hoe het met andere regio's en langs de kust zit weet ik niet exact, maar ik maak me sterk dat daar een vergelijkbare afspraak is gemaakt.
Het is namelijk niet te doen om met die 500?-meter grens te werken.
Stel: je krijgt bij de Kustwacht een melding binnen. Die gaat echt niet vragen: ligt u dichter dan 500 meter onder de kust?
Indien ja, dan moet ik u helaas doorverwijzen.

Als de RAC/GMK zelf reddingboten alarmeert voor SAR op zee of ruim binnenwater, dient ze gelijk ook het KWC in te lichten. Die leidt de boel verder.
In minstens 95% van de gevallen gebeurt die overdracht ook correct.