mag dit?

Auteur Topic: mag dit?  (gelezen 7135 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter1

  • Ambulance hulpverlener dienst 112, Rode Kruis, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Gepost op: 18 juli 2011, 00:35:21
Ik zie op marktplaats een advertentie staan van iemand die een amerikaanse sirene van de hulpdiensten zoekt.
Hij/zij wil de sirene in z'n eigen auto bouwen, maar hij wil ivm de discretie geen zwaailicht op zn auto.
Ik vroeg me af of dit is toegestaan dat iemand zomaar een sirene in zn auto mag bouwen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Hier een link naar de advertentie:
http://link.marktplaats.nl/462731232

Een hier de tekst:

"Ik zoek een goed werkende amerikaanse sirene voor in mijn auto. Zo eentje die in de VS door de politie en de ambulance wordt gebruikt. Moet echt professioneel ding zijn en minstens 105 DBA geluidsdruk geven. Geen zwaaibalk op het dak, want eea moet discreet worden ingebouwd. Ik stel geen lastige vragen hoe je er aan komt en zo, maar ik wil wel echte kwaliteit. En kan je hem voor me inbouwen, dan is dat helemaal top. Alleen als je in Groningen of Heerlen woont begrijp ik dat het gewoon opsturen wordt. Dus: maak me blij en doe me een mooi aanbod! "




HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2011, 12:53:46
Ik zie op marktplaats een advertentie staan van iemand die een amerikaanse sirene van de hulpdiensten zoekt.
Hij/zij wil de sirene in z'n eigen auto bouwen, maar hij wil ivm de discretie geen zwaailicht op zn auto.
Ik vroeg me af of dit is toegestaan dat iemand zomaar een sirene in zn auto mag bouwen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Hier een link naar de advertentie:
http://link.marktplaats.nl/462731232

Een hier de tekst:

"Ik zoek een goed werkende amerikaanse sirene voor in mijn auto. Zo eentje die in de VS door de politie en de ambulance wordt gebruikt. Moet echt professioneel ding zijn en minstens 105 DBA geluidsdruk geven. Geen zwaaibalk op het dak, want eea moet discreet worden ingebouwd. Ik stel geen lastige vragen hoe je er aan komt en zo, maar ik wil wel echte kwaliteit. En kan je hem voor me inbouwen, dan is dat helemaal top. Alleen als je in Groningen of Heerlen woont begrijp ik dat het gewoon opsturen wordt. Dus: maak me blij en doe me een mooi aanbod! "

Op het in het rood aangegeven na zie ik geen reden waarom het niet zou mogen. Het in het rode laat namelijk de mogelijkheid van herkomst uit diefstal toe en dat heet heling geloof ik. Je mag zo'n sirene in je auto hebben hij mag totzelfs zijn aangesloten echter je mag hem niet op straat gebruiken. Maar als je zo'n ding zou monteren voor "feestjes ed" zie ik geen probleem.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2011, 18:46:28
Nee dit mag niet en staat beschreven in regeling voertuigen, zie artikel 5.2.71

Personenauto’s moeten zijn voorzien van ten minste een geluidssignaalinrichting die bestaat uit een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte. Een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns wordt als één hoorn beschouwd.

Bij aantreffen zal de sirene in beslag worden genomen, er volgt proces-verbaal en de officier van justitie bepaalt het sanctiebedrag.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2011, 18:58:05
Je mag zo'n sirene in je auto hebben hij mag totzelfs zijn aangesloten echter je mag hem niet op straat gebruiken. Maar als je zo'n ding zou monteren voor "feestjes ed" zie ik geen probleem.

Hoe kom je hierbij... En jij ziet geen probleem, maar welke functie bekleed jij buiten het rijden met een pijlwagen?  :)


CaspervdH

  • Fotograaf, geinteresseerde, webmaster.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • Coordinator 112HM.nl
    • 112HM
Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2011, 19:35:14
Nee dit mag niet en staat beschreven in regeling voertuigen, zie artikel 5.2.71

Personenauto’s moeten zijn voorzien van ten minste een geluidssignaalinrichting die bestaat uit een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte. Een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns wordt als één hoorn beschouwd.

Bij aantreffen zal de sirene in beslag worden genomen, er volgt proces-verbaal en de officier van justitie bepaalt het sanctiebedrag.

Als ik het zo lees, mag het wel degelijk? De enige vereiste is dat er "ten minste een geluidssignaalinrichting is die bestaat uit een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte", volgens het artikel hierboven.
Met vriendelijke groeten, Casper.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2011, 20:01:22
Als ik het zo lees, mag het wel degelijk? De enige vereiste is dat er "ten minste een geluidssignaalinrichting is die bestaat uit een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte", volgens het artikel hierboven.

Vaste toonhoogte...


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2011, 20:18:25
De woorden "ten minste" sluiten niet uit dat meerdere geluidsinrichtingen toegestaan zijn, waarvan dan in ieder geval één geluidsinrichting bestaat uit de goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.
"Ten minste" betekent letterlijk -minimaal-, dus méér dan één, je zou dan eerder verwachten te lezen "maximaal een geluidssignaalinrichting"


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2011, 21:02:28
Uit welk jaartal stamt deze wet waarin dit beschreven staat?

Ik weet b.v. dat vroeger (ook voor mijn tijd dat ik auto begon te rijden) het toegestaan was om buiten je normale claxon een zogenaamde paseerhoorn te hebben.
Dat zijn dus ook twee toeters op een auto!
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2011, 23:00:33
Het legaliteitsbeginsel van onze rechtsstaat zegt dat "alles is toegestaan mits het niet verboden is" (alleen dan wat mooier verwoord).

Zolang een sirene dus niet expliciet verboden is, is het dus toegestaan. Het artikel waar Maxx op doelt is geen expliciet verbod.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2011, 23:19:13
Om de vraagsteller te kunnen geruststellen met een éénduidig antwoord NEE, het mag niet.

Uit het nieuwe Reglement Voertuigen, artikel 5.2.71 is lid 3 van dit artikel de beperkende regelgeving.

1.
Personenauto’s moeten zijn voorzien van ten minste een geluidssignaalinrichting  die bestaat uit een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte. Een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns wordt als één hoorn beschouwd.
   
2.   
Personenauto’s mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting  die andere weggebruikers erop attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting  die ertoe strekt ongeoorloofd gebruik, diefstal van of ongeoorloofde toegang tot het voertuig te voorkomen.
   
3.
Personenauto’s mogen, onverminderd het in artikel 29, eerste lid, en artikel 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake tweetonige hoorns, niet zijn voorzien van andere geluidssignaalinrichting en dan bedoeld in het eerste en tweede lid.
   
4.
Krachtens artikel 71 van de wet kunnen voorschriften worden gesteld betreffende de tweetonige hoorn.