mag dit?

Auteur Topic: mag dit?  (gelezen 7009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter1

  • Ambulance hulpverlener dienst 112, Rode Kruis, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2011, 23:30:11
Ok ik begrijp dus dat dit niet mag.
Maar mag het plaatsen van zo'n advertentie dan wel en zo nee is het dan niet mogelijk om deze persoon er op te wijzen dat wat hij doet niet mag?


Gast

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2011, 23:34:46
Een wit lampje in plaats van een oranje lampje in je richtingaanwijzer zetten mag ook niet maar valt mijns inziens, net zoals deze marktplaats meneer, dan onder de noemer "eigen verantwoordelijkheid, wordt je gepakt, vette pech".
Waarom maak jij je er zo druk over, als ik vragen mag? Laat die gozer toch, als hij dat nou graag in zijn auto wilt inbouwen. Gegarandeerd dat hij het een keer gaat gebruiken, gegarandeerd dat iemand dat hoort en geheid dat hij een keer gehoord wordt door iemand met een bonnenboekje. Dan is zijn lol wel snel over  ;)


Pieter1

  • Ambulance hulpverlener dienst 112, Rode Kruis, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2011, 23:36:32
Tsja mij persoonlijk maakt het niks uit ik heb er op geen enkele manier last van en idd zoals jij al zegt laat hem maar zijn gang gaan.
Ik dacht alleen misschien dat er van te voren al iets aan gedaan kon worden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2011, 09:39:29
Om de vraagsteller te kunnen geruststellen met een éénduidig antwoord NEE, het mag niet.
(...)
Hoe zou het zitten met een "spreekinstallatie" (microfoon + speaker)? Is er dan sprake van een geluidssignaal in de zin van de Regeling Voertuigen, of gaat het daarbij alleen om tonen?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2011, 10:25:38
Om de vraagsteller te kunnen geruststellen met een éénduidig antwoord NEE, het mag niet.

Het mag wel, alleen niet op de openbare weg. Inbouwen en kopen is uiteraard al helemaal niet strafbaar.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2011, 11:56:59
Het mag wel, alleen niet op de openbare weg. Inbouwen en kopen is uiteraard al helemaal niet strafbaar.

Als een auto niet voorzien mag zijn van betekend dat, dat er géén andere installatie in mag zitten. Dus het mag niet en het inbouwen is wel zeker strafbaar ...

Hoe zou het zitten met een "spreekinstallatie" (microfoon + speaker)? Is er dan sprake van een geluidssignaal in de zin van de Regeling Voertuigen, of gaat het daarbij alleen om tonen?

Dat is ook een geluidssignaalinrichting en dus ook niet toegestaan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2011, 12:14:39
Hoe zou het zitten met een "spreekinstallatie" (microfoon + speaker)? Is er dan sprake van een geluidssignaal in de zin van de Regeling Voertuigen, of gaat het daarbij alleen om tonen?
Dus wij zijn met onze bewakingsvoertuig eigenlijk strafbaar, want wij hebben bovengenoemde namelijk wel, plus dat we ook nog een werkende matrix bord in de lichtbalk hebben zitten.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2011, 12:23:30
Dus wij zijn met onze bewakingsvoertuig eigenlijk strafbaar, want wij hebben bovengenoemde namelijk wel, plus dat we ook nog een werkende matrix bord in de lichtbalk hebben zitten.

Nee, volgens 5.2.57 1.  Personenauto’s mogen zijn voorzien van : s. verlichte transparanten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2011, 12:35:02
Nee, volgens 5.2.57 1.  Personenauto’s mogen zijn voorzien van : s. verlichte transparanten.

Bepaalde voertuigen ;)



RVV1990
Artikel 1
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
aj1. verlicht transparant : verlicht transparant als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen;


Artikel 41a


1.
Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:

1°. in gebruik bij de politie;

2°. in gebruik bij de brandweer;

3°. in gebruik bij pechhulpdiensten;

4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat;

5°. die worden gebruikt door artsen;

6°. die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef;

7°. die worden gebruikt door ambulancediensten waaraan krachtens de Wet ambulancevervoer een vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer;

8°. van hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van een meldkamer als bedoeld in artikel 35 van de Wet veiligheidsregio’s bezighouden met het verlenen van eerstelijns spoedeisende hulpverlening;

b. autobussen van openbaar vervoerdiensten;

c. bedrijfsauto’s van transportbegeleiders;

d. personen- en bedrijfsauto’s ingericht als dierenambulance;

e. taxi’s.

3.Onverminderd het eerste lid mogen:
a. verlichte transparanten die worden gevoerd door de voertuigen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, onder 1° tot en met 4° en onderdeel c, aanwijzingen weergeven voor het overige wegverkeer,
b…….

5. Verlichte transparant en worden niet gevoerd door andere voertuigen dan genoemd in het eerste lid en worden niet gevoerd op een andere wijze dan bepaald in het eerste tot en met vierde lid.

Artikel 82a
Weggebruikers zijn voorts verplicht de aanwijzingen op te volgen die worden gegeven door middel van de verlichte transparant en op personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen in gebruik bij de in artikel 41a, eerste lid, onderdeel a, onder 1° en 4°, genoemde diensten en op bedrijfsauto’s van transportbegeleiders.

Artikel 83
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant , waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.


REGELING VOERTUIGEN
Artikel 1.1
In deze regeling wordt verstaan onder:
-verlicht transparant : verlichting op een voertuig dat uitsluitend informatie biedt over de bestemming of het gebruik van het voertuig, dan wel aanwijzingen weergeeft voor het overige wegverkeer;

Artikel 5.2.57

1. Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
s. verlichte transparanten;

5. Verlichte transparanten:
 a. moeten afzonderlijk zijn geschakeld;
 b. mogen niet breder zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en
 c. mogen niet langer zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd.




Heel zwart/wit mag men dus een transparant voeren waarop de tekst HUISARTS staat. Of het slim/wenselijk is om dat op deze manier te doen, dat vind/denk ik niet. De huisarts hier rijd met een Tiguan / Whelen LFL met daarin een wit verlicht gedeelte HUISARTS. Fel, maar niet zo dat men denkt dat het een politievoertuig is, veel beter opgelost denk ik!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2011, 12:47:44
Hoe kom je hierbij... En jij ziet geen probleem, maar welke functie bekleed jij buiten het rijden met een pijlwagen?  :)

Er was hier ooit iemand die heeft gezegd " je kunt nooit zien wat iemand al dan doet of heeft gedaan in het verleden".

Ik kan je vertellen dat er genoeg jurespedentie te vinden is over dit onderwerp die deze wet op losse schroeven zet. Diezelfde jurispedentie laat ook geen twijfel mogelijk over het gebruik en het hebben van. Gebruik op de openbare weg word resoluut beboet en in beslaggenmonen. Hebben van is niet zo klinkklaar als het aankomt op een rechtzaak.`

reden: Artikel 5.2.71 2.
 Personenauto’s mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers erop attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die ertoe strekt ongeoorloofd gebruik, diefstal van of ongeoorloofde toegang tot het voertuig te voorkomen.
Wanneer ik tijd heb zal ik een case hiervan opzoeken, maar ik heb bij de KMar 1 maal een sirene in beslag genomen en werd toen hard op mijn vingers getikt. Deze persoon demonstreerde het in een afgesloten loods terwijl hij was gemonteerd in het voertuig met een speciaal daarvoor bestemde schakelaar.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.