77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011

Auteur Topic: 77 doden bij aanslagen in Noorwegen (Oslo en Utoya) 22-07-2011  (gelezen 51415 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #110 Gepost op: 23 juli 2011, 17:48:24
Kan me overigens niet voorstellen dat dit een 1-mans actie is.
Dit werd ook gedacht van Alphen, Oklahoma bombing, moord op Theo van Gogh, aanslag
Apeldoorn. Er zijn nu eenmaal op de wereld gekken te vinden dus zich dusdanig terug kunnen
trekken uit het dagelijks leven dat wij als "normale" mensen geen zicht hebben op wat ze
doen. Dus trek deze conclusie niet te snel dat zoiets meer dan 1 persoon moet vergen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

mike

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 23 juli 2011, 17:51:08
Dodental schietpartij Noors eiland loopt op
Laatste update:  23 juli 2011 16:36 info

OSLO - Het dodental als gevolg van de schietpartij op het eiland Utoya vrijdag is opgelopen tot 85. Dit heeft de Noorse politie zaterdag gemeld.

Eerder was melding gemaakt van 84 doden.

Het totale aantal doden van de schietpartij op Utoya en de aanslag in Oslo komt daarmee op 92. Bij de bomaanslag in Oslo vielen zeven doden.

De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar.

Zoektocht

Volgens een woordvoerder van de politie moet er rekening mee worden gehouden dat het dodental nog verder kan oplopen. De Noorse politie is in het water rond het eiland op zoek naar meer mogelijke slachtoffers.

http://www.nu.nl/buitenland/2572689/dodental-schietpartij-noors-eiland-loopt.html

Collin1974

• Forum gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 23 juli 2011, 17:53:25
Dit werd ook gedacht van Alphen, Oklahoma bombing, moord op Theo van Gogh, aanslag
Apeldoorn. Er zijn nu eenmaal op de wereld gekken te vinden dus zich dusdanig terug kunnen
trekken uit het dagelijks leven dat wij als "normale" mensen geen zicht hebben op wat ze
doen. Dus trek deze conclusie niet te snel dat zoiets meer dan 1 persoon moet vergen.

Daar heb je wel een punt. Maar ik denk toch dat dit een ander verhaal is.

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 24 juli 2011, 11:59:30
Buiten de 92 doden zijn er ook nog eens 97 gewonden, zo is tijdens een recente persconferentie gemeld  :(

Bron: www.tv2.no (beetje luide opmaak maar veel info, wel handig als je Noors kan lezen)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

FlyingDutchman

• HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 24 juli 2011, 12:19:05
Over tv2.no, voor degenen die het Noors niet machtig zijn kan Google Translate misschien uitkomst bieden (de vertaling is wel érg houterig):

http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=no&tl=nl&u=www.tv2.no
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")

sylvester1986

• Gast
Reactie #115 Gepost op: 24 juli 2011, 12:34:42
Breivik bekent moordpartij

OSLO -  De verdachte van de gruwelijke moordpartij op een eiland in Noorwegen, waarbij minstens 85 kinderen werden doodgeschoten, heeft bekend.

De Noorse man noemt zijn daden afschuwelijk, maar noodzakelijk. Dat heeft zijn advocaat gezegd tegen het Noorse nieuwsstation TV.
“Hij heeft gezegd dat hij geloofde dat de acties gruwelijk waren, maar dat ze in zijn hoofd nodig waren.”
Breivik is volgens zijn advocaat Lippestad bereid om zijn daden toe te lichten in de rechtszitting maandag. Dan beslist de rechtbank of de verdachte in voorlopige hechtenis wordt gehouden.
Het is niet bekend of het 32-jarige monster, Anders Behring Breivik, ook heeft bekend verantwoordelijk te zijn voor de bomaanslag op het regeringscentrum in Oslo. Daarbij kwamen zeven mensen om het leven.
Over zijn motieven heeft de man volgens een politiewoordvoerder nog niets losgelaten. Evenmin is duidelijk of hij alleen heeft gehandeld. Ooggetuigen hebben melding gemaakt van een mogelijke tweede dader. De politie doet daar onderzoek naar.

Na 1,5 uur overmeesterd
De schietpartij heeft volgens de politie anderhalf uur geduurd. De verdachte beschikte over twee vuurwapens. Hij gaf zich over zonder zich te verzetten zodra de politie was gearriveerd.
Breivik schoot volgens ooggetuigen zeker drie kwartier lang op alles wat bewoog, voordat inderhaast ingevlogen veiligheidstroepen hem met behulp van bedwelmend gas konden overmeesteren.

Bomaanslag Oslo
Over de bomaanslag eerder op vrijdag in de regeringswijk van de hoofdstad Oslo, die aan zeker zeven mensen het leven kostte, heeft de verdachte nog geen bekentenis afgelegd. De politie vermoedt dat hij ook die terreurdaad op zijn geweten heeft. Inmiddels is vast komen te staan dat een autobom is gebruikt.

Christenfundamentalist
Breivik is een nationalistische christenfundamentalist. Hij is volgens Noorse media fel gekant tegen de islam en de multiculturele samenleving. Ook koestert hij een afkeer tegen progressieve landgenoten, zoals de achterban van de sociaaldemocratische partij van premier Jens Stoltenberg. De jeugdafdeling daarvan noemde hij wel de 'Stoltenberg-jeugd'.
Het is nog onduidelijk of Breivik alleen heeft gehandeld.

Bron: telegraaf

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 24 juli 2011, 16:20:50
Citaat
Drie jongens die het bloedbad op het eiland Utoya hebben overleefd, deden aan de Noorse krant VG hun verhaal. Ze vertelden hoe ze zelf ontsnapten en hoe de schutter het blijkbaar in eerste instantie op de mooiste meisjes had gemunt. Ze maken ook gewag van iets wat andere overlevenden al meldden: dat er volgens hen niet één maar twee schutters waren.

Marius Helander Roset: 'Ik rende met drie anderen het bos in toen de man begon te schieten. Ik kon me verbergen achter een rots. Een paar anderen kwamen op dezelfde plaats schuilen. Na dik 45 minuten besloten we om van het eiland weg te zwemmen. Maar dat lukte me niet met mijn kleren aan en ik moest terugkeren. In een grot heb ik met twee anderen geschuild tot we twee vissers hoorden roepen dat de dader gepakt was.'

Twee daders?
Roset vertelde hoe de schutter voortdurend probeerde slachtoffers uit het bos te lokken om ze daarna te vermoorden. Hij is er overigens van overtuigd dat er twee daders waren. 'Ik weet zeker dat er vanuit twee verschillende plaatsen op het eiland werd geschoten op hetzelfde moment', zei hij.

Volgens de politie is Anders Behring Breivik (32) de enige dader, en hij was vermomd als een politieman. Breivik is blond, maar overlevenden hebben het ook over een man die niet verkleed was als agent, dik, donker haar had. 'Hij had een pistool in zijn rechterhand en een geweer op zijn rug', volgens Roset.

Ook Alexander Stavdal zag twee daders. 'We dachten dat we het nooit zouden overleven. Ik belde nog naar huis om afscheid te nemen.'

Genadeschot
Een 16-jarig meisje dat anoniem wenst te blijven zei dat de dader altijd zeker wou zijn dat hij zijn slachtoffer had doodgeschoten. 'Ik zag een jongen liggen op de grond. Hij rilde en schudde. Ze kwamen terug en schoten opnieuw.'

Mats Moen Kristiansen vertelde hoe hij stond te douchen toen hij de eerste schoten hoorde. Samen met enkele anderen in het badhuis, sloot hij de deur naar de douche. Ze slaagden erin om twee uur lang verborgen te blijven. 'We hoorden de schutter op enkele meters passeren. Hij schreeuwde om zich heen. Het waren de langste twee uur van mijn leven. Uiteindelijk kwam de politie. Ik wist niet eens zeker dat het echt de politie was.'

'Tien politieagenten begeleidden ons uiteindelijk naar het haventje. Ze zeiden dat we niet naar de grond mochten kijken. Maar we deden het toch en daar lagen al die dode mensen.'

Biddend
Een meisje van 15 dat anoniem wenst te blijven vertelde hoe de schutter misbruik maakte van zijn vermomming als agent om slachtoffers naar zich toe te lokken. 'Kom naar mij, ik heb belangrijke informatie, het is niet gevaarlijk riep hij. Daarna schoot hij op de jongeren die op hem afkwamen.'

Het meisje kon onder een rots schuilen. De schutter kwam erg dicht. 'Hij hijgde en op een gegeven moment begon hij een gebed op te zeggen.'
(Redactie)
Bron: AD

Citaat
Hieronder volgt een selectie van over Nederland uit het manifest dat dit weekend opdook op het internet en dat wordt toegeschreven aan de man die wordt verdacht van de aanslagen in Noorwegen. Het document telt ruim 1700 pagina’s en is opgesteld in het Engels.

„Nederland, dat eeuwenlang een toevluchtsoord was voor vrije denkers, wordt steeds meer een totalitaire staat als een direct resultaat van massa-immigratie in het algemeen en moslimimmigratie in het bijzonder.”

„Misschien stierf Nederlands kans om zichzelf te redden wel samen met Fortuyn. Ik hoop van niet. Ik heb altijd van Nederland gehouden en het zou heel droevig zijn als een natie die er zoveel tijd en moeite in heeft gestoken om de zee buiten te houden, vernietigd zou worden door een vloedgolf van sharia-barbarisme.”

„Pim Fortuyn werd indirect vermoord door de politieke, culturele en media-elites, waar Theo van Gogh vermoord werd door moslims. Ayaan Hirsi Ali is verdreven uit het land. Het islam-kritische parlementslid Geert Wilders is er nog, maar hij wordt net als Pim Fortuyn een racist genoemd, ontvangt dagelijks bedreigingen van moslims en krijgt niet subtiele hints van de gevestigde orde dat hij zijn kritiek over moslimimmigratie moet afzwakken.”

„Als het Nobelcomité relevant wil blijven, moet het wat veranderingen aanbrengen. De grootste uitdaging voor de wereldvrede op dit moment is niet de wereldwijde opwarming, maar de wereldwijde Jihad. Ik stel daarom voor dat de volgende Nobelprijs voor de Vrede gaat naar Ayaan Hirsi Ali.”
Bron: De Gelderlander
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

erik 67

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #117 Gepost op: 24 juli 2011, 20:37:11
'Breivik had nog grote hoeveelheden munitie'

OSLO -  Anders Behring Breivik had bij zijn arrestatie tijdens het bloedbad op het Noorse eiland Utoya vrijdag nog grote hoeveelheden munitie bij zich. Dit heeft de politie in Oslo zondag laten weten. Met haar „snelle en competente interventie” heeft de politie volgens een woordvoerder een nog ergere afloop van de tragedie voorkomen.

Volgens de laatste gegevens verstreek een uur tussen de eerste oproep aan de politie en de arrestatie van de schutter om 18.27 uur. Eerder werd gezegd dat Breivik anderhalf uur de tijd had om om zich heen te schieten.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10248159/___Groter_bloed-_bad_voorkomen___.html

trancefreak

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 25 juli 2011, 17:26:24
Dodental aanslagen Noorwegen teruggebracht naar 76

De autoriteiten gaan er nu van uit dat 76 mensen om het leven zijn gekomen. Op het eiland Utoya vonden 68 mensen de dood, waar eerst nog werd uitgegaan van 86 doden.

De bomaanslag in Oslo kostte aan acht in plaats van zeven mensen het leven.

Eerder werd er gesproken over een totaal van 93 slachtoffers.

http://www.nu.nl/buitenland/2574111/dodental-aanslagen-noorwegen-teruggebracht-76.html

s.strijk

• BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 25 juli 2011, 19:47:24
Dodental Noorwegen bijgesteld

OSLO -  Het dodental van de aanslagen in Noorwegen is naar beneden bijgesteld. De politie meldt nu dat er 76 sterfgevallen zijn.

Eerder meldde de politie dat er 93 doden gevallen waren door de ontploffing in Oslo en de schietpartij op het eiland Utoya.
Op het eiland vonden 68 mensen de dood, waar eerst werd uitgegaan van 86. De bomaanslag kostte aan acht mensen het leven in plaats van zeven.
De autoriteiten wijten de onjuiste meldingen over de dodentallen aan problemen bij het verzamelen van informatie over de schietpartij op het eiland. De politie meldde dat tijdens een persconferentie.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10252659/__76_doden_Noorwegen__.html?p=3,1