Automatisering en Redders

Auteur Topic: Automatisering en Redders  (gelezen 3700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 1 december 2004, 15:17:51
Binnen onze eigen vereniging hebben we het afgelopen jaar diverse ontwikkelingen op IT gebied gezien die de hulpverlening en hulpverlener moeten ondersteunen. (zal ik een apart berichtje over neerzetten).

Waar ik nieuwsgierig naar ben zijn de volgende twee punten:
-Wat doet jouw vereniging/organisatie met automatisering/IT en met welk doel (rapportage, administratie, opleiding, pr, communicatie met leden, op boot, in auto..etc etc)
-In hoeverre vind je dat automatisering/IT een bijdrage leveren aan de daadwerkelijke inzet.


[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2004, 16:15:47
Al jaren ( 15 ofzo) geleden heb ik zelf een programmaatje in basic geschreven op een commodore 16 (!). Dat begon met een meerkeuze vragenscherm wie wat waar en zo en aan de hand van de vragen ( input a$; if a$="zeilboot" goto 100 else 200 of zoiets)  op de volgende schermen werd een rapport geschreven met de tijden er automatisch bij. Assistentie voorstellen aan de hand van het plaats incident en via zelf gemaakte dtms toontjes kon het ding ook nog voor je bellen. Met een klein databaseje (zoekroutine) van de leden erbij. In 16K  8), veel subroutines dus, stond er vol mee. Ik vond het toen al belangrijk, maar als er alarm was moewst je eerst van een cassettebandje inlezen en dat ging eerst 10 keer fout voor het goedging  ;D  ;D. Ik heb nu geen tijd meer voor zoiets te ontwikkelen, ik schrijf te lang in het forum  ;D.

Henk


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 december 2004, 17:21:54
Ik ook heel benieuwd hoe het programma RedReg ons hierbij gaat helpen. Dit jaar hebben we het nog niet gebruikt, maar voor volgend jaar zijn we het wel van plan.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 1 december 2004, 22:33:23
Een korte aanzet tot misschien wat meer discussie: een beschrijving van onze ontwikkelingen de afgelopen jaren tot nu.

-enkele jaren geleden zijn we begonnen met een simpele access database voor dagrapporten en incidentrapportage (inzetten, ehbo en kinderen) op een standalone computer. 2 posten en een loods. regelmatig met je floppy langs de 3 compu's alles naar excel, ontdubbelen etc. en een mooi jaarverslag.

-Dit jaar zijn er een aantal nieuwe ontwikkelingen

1)Draadloos/vast Intranet waarbij de twee posten zijn gekoppeld. Op 1 van de posten is een intern netwerk en een server met tweede back-up server. De andere post is middels een draadloos (=gratis!) netwerk gekoppeld. Totaal 4 user machines waarop de rapporten, strandboek, telefoonnummers etc draaien vanaf de centrale computer: 1 database, geen dubbeling meer en direct inzicht in de actuele situatie (kindje zoek misschien zit ie al op de andere post, actie: ff kijken hoeveel posters er op de andere post zitten, of moeten we alarmeren etc etc). Daarnaast een live chat funtie tussen de twee posten die vooral tijdens acties zeer nuttig blijkt te zijn (actie log)

2) recentelijk toegevoegd: eigen hosting van de internet site. Via een sponsor hebben we via 1 post ADSL. In de serverruimte is een nieuwe internet server toegevoegd waarop de (vernieuwde) website draait

3) koppeling intranet /internet = extranet: leden kunnen via Internet inloggen en beschermde informatie bekijken, maar ook direct de actuele stand van zaken op het strand (wie is er in het dagrapport ingeschreven etc). Beheerder kan via internet inloggen en onderhoud aan servers (zowel internet als intranet) plegen.

4) mail funtionaliteit en afhandeling. Dit doen we via een externe partij gesponsord (http://www.autec-europe.nl). Op dit moment wordt het oude systeem (draaide bij een lid thuis) omgezet in een nieuw systeem waarna de actieve leden een pop-adres kunnen krijgen en de centrale forward adressen draaien (bestuur@ opleidingen@ secretariaat@ enz enz..

5) digitale nieuwsbrief: per 1 januari gaan de leden periodiek een digitale nieuwsbrief ontvangen. Sinds enkele jaren ontvang je de brigade nog maar 1x per kwartaal en een eigen blad hebben we niet. De nieuwsbrief gaat in combinatie met de website voorzien in zaken als herhalingsroosters, opleidingsdata, nieuws vanuit bestuur etc etc.

tenslotte niet onbelangrijk
6) organisatie: om een en ander soepel te laten verlopen is de inzet van een aantal leden wel noodzakelijk: 2 leden zijn verantwoordelijk voor de website (technisch), 1 lid voor het netwerkbeheer. 2 leden leveren technische ondersteuning (vanuit hun eigen werkervaring) en 3 leden zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke kant van voornamelijk het internet, maar ook gedeelte intranet: in totaal zijn dus 8 leden nauw betrokken bij het opzetten en verder ontwikkelen van het systeem.
[img]/img]


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 december 2004, 15:52:16
Wauw!!! Dat klinkt fantastisch!  :D

Dat is voor ons echt verre toekomstmuziek. Wij zijn  nu wel bezig met een website aan het maken met forum etc, maar het aantal vrijwilligers dat met de site bezig is en met de inhoud haalt het bij lange na niet met die van jullie!

Hebben jullie RedReg ook al gebruikt? Je zult het dan zeker wel een nadeel vinden dat er nog geen netwerkversie is...


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2004, 16:13:19
zoals ik al zei (geldt trouwens ook voor andere activiteiten binnen je vereniging) alles valt of staat met de inzet van een aantal enthousiastelingen. Wij hebben inderdaad het geluk dat een aantal leden beroepsmatig/hoby matig zeer veel expertise heeft en het leuk vindt dat voor de vereniging in te zetten.

vwb redreg, wij hebben het pakket bekeken, maar voor ons is het niet zo handig(achteruit ipv vooruit). Wel hebben wij ons systeem vwb terminologie op redreg aangepast zodat voor de rapportage naar de bond dezelfde categorieen worden gehanteerd
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 5 december 2004, 00:23:12
Interessant is het misschien op te merken dat een draadloos netwerk (WIFI)  belangrijk is te verbeteren door een firmware upgrade op te zoeken via internet, waarbij het mogelijk wordt het beschikbare vermogen ten volle te benutten. Mijn Linsys router/gateway kan nu 100% vermogen geven tegen 25% eerst. Voorts kunnen er nu allerlei dingen die eerts niet konden (DDNS ed)

Henk

Citaat
Authentication Type:  Auto Shared Key  (Default: Auto)     
      Basic Rate:  1-2 Mbps      Default All  (Default: Default)     
      Transmission Rate:   1 Mbps 2 Mbps 5.5 Mbps 6 Mbps 9 Mbps 11 Mbps 12 Mbps 18 Mbps 24 Mbps 36 Mbps 48 Mbps 54 Mbps Auto            (Default: Auto)     
      CTS Protection Mode:  Disable    Auto  (Default: Disable)     
      Frame Burst:  Disable    Enable  (Default: Disable)     
      Beacon Interval:   (Default: 100, Milliseconds, Range: 1 - 65535)     
      DTIM Interval:   (Default: 1, Range: 1 - 255)     
      Fragmentation Threshold:   (Default: 2346, Range: 256 - 2346)     
      RTS Threshold:   (Default: 2347, Range: 0 - 2347)     
      TX Antenna:   Left Diversity  Right  (Default: Diversity)
     
      RX Antenna:   Left Diversity  Right  (Default: Diversity)
     
      Antenna transmit power:  100% 19.25 dBm 75% 18.75 dBm 65% 18.00 dBm 50% 17.00 dBm 25% 15.00 dBm 12.5% 12.75 dBm  (Default: 25%)     
   More...   
 
         


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 december 2004, 19:47:10
Bij de KNRM is automatisering ook van de partij. Alle computers (op de stations) staan in verbinding met het hoofdkantoor. Ook is het nu makkelijker om reddingrapporten op te maken, het hoofdkantoor kan ze dan ook meteen inzien.


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 december 2004, 22:13:04
Dat is inderdaad heel handig ja. Op wat voor manier is dat dan gekoppeld? Web-base? of softwarematig.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 8 december 2004, 09:16:53
Erny,

dit topic geeft maar wederom aan dat regionale samenwerking verder kan gaan dan het sturen van 1 of 2 boten naar een buur reddingsbrigade voor assistentie.

Bij deze sluit ik de andere link en topic.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=4052.0
Elke hulpverlening start met communicatie.