Testrapport van materialen

Auteur Topic: Testrapport van materialen  (gelezen 2288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 1 december 2004, 15:49:55
Collega preventisten,

De meeste producten worden getest op brandwerendheid door TNO.
maar...

Wie heeft er ook wel eens ter goedkeuring een testrapport gekregen van een instantie dat geen TNO heet??
Dit maal een ontvangen van Rockwool Lapinus bv Fire Laboratory.  Hoe gaan jullie hiermee om.

graag jullie reactie.

Guust




mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2004, 16:12:08
Als het gaat over produktinformatie kun je dit normaal gesproken voor waarheid aannemen. Bij bijvoorbeeld kalkzandsteen krijg je ook geen tno rapport. Voor de rest kun je uitzoeken of er geen nederlandse norm op los gelaten is. Als je twijfelt over de uitkomst van dit rapport leg ik het weer terug naar diegene die dit rapport aanlevert. Deze moet tenslotte aantonen of een produkt aan de regelgeving voldoet. Bij twijfel niet akkoord gaan. Dan volgt vanzelf wel meer informatie. tno bellen over de waarde van dit rapport is mischien een optie. Ik geef normaal gesproken geen goedkeuring aan iets waar niet de juiste documenten bij zijn en leg de verantwoording weer terug.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 2 december 2004, 19:45:56
Guust,

Instanties die op kwaliteit mogen keuren en daar een officieel keurmerk aan kunnen geven zijn te vinden bij www.rva.nl.
Daar kom ik http://www.rva.nl/scopes/l115-scn.pdf van TNO tegen.
Rockwool Lapinus bv Fire Laboratory is daar niet te vinden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 20 december 2004, 23:44:15
Guust,

Instanties die op kwaliteit mogen keuren en daar een officieel keurmerk aan kunnen geven zijn te vinden bij www.rva.nl.
Daar kom ik http://www.rva.nl/scopes/l115-scn.pdf van TNO tegen.
Rockwool Lapinus bv Fire Laboratory is daar niet te vinden.

Rockwool heeft, zoals elke grotere fabrikant, een kwaliteitsafdeling die controleert of hun product aan de richtlijnen voldoet op het moment dat het de fabriek verlaat.

Op basis daarvan brengen zij een KOMO c.q. CE keur aan.

En KOMO zal er ongetwijfeld op toezien dat hun keurmerk alleen aangebracht wordt als ze voldoen aan de gestelde eisen