Daar heb je een goed punt vind ik, gebeurt weleens. prullenbak in het parkje in de brand staat vrij, verder geen gevaar, we laten de politie even kijken. Die pakken een poederblusser en spuiten hem helemaal leeg. brand uit.
Kijk en hier sla je de spijker op zijn kop. Een poederblusser blust geen brand maar gaat een chemisch proces aan met de brandbare stof, waardoor de vlammen worden afgebroken,(populair gezegd) En alle politie eenheden hebben schijnbaar poederblussers, en daar blus je dus niets mee maar onderdruk je de brand. Als je
geluk hebt is de brand misschien toch uit (door gebrek aan brandbare stof of omdat de temperatuur nog niet hoog genoeg was) maar meestal moet je toch nog met water of een ander blusmiddel de vaste stoffen verder afblussen.
En toch gaan agenetn met poederblussers woningbranden, vuilnisbranden, autobranden en een vlam in de pan te lijf, met vergiftiging van zichzelf als gevolg, en de kans dat ze meer schade als nodig aanrichten (Winterwonderland
)
Ik schrijf geen bonnen uit, doe geen uitspraken over de schuldvraag bij aanrijdingingen en bepaal niet of er wel of geen ambulance moet komen. Ik laat ieder dicipline zijn eigen vakgebied beoordelen.
En is het met meer eenheden als nodig ter plaatse komen niet iets wat bij de (vrijw)brandweer en politie plaats vindt? Motivatiebusjes, of allemaal doorrijden met Prio 1 als er al kleine brand is doorgegeven door de eerste BVD