Het feit "Geen richting aangeven" staat op nummer 4 in de verkeersergernis top 10 2011-2012:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5356-verkeer-ergernissen-in-het-verkeer-top-10.htmlHet leeft dus redelijk serieus en breed binnen de samenleving. Het is maar dat de "verdedigers" van de dienders met slecht voorbeeldverkeersgedrag dit even weten als feitelijkheid, alvorens emotioneel en beschermend te reageren.
Wat mijn ergernis t.a.v. slecht voorbeeldgedrag van als professioneel opererende politie-agenten betreft:
Ten eerste: ik ben zelf motorrijder geweest. Als je motor rijdt, dan weet je als geen ander hoe belangrijk het is dat je nader verkeersdeelnemrs aan jou laten merken wat men van plan is te gaan doen. De motorrijder is de zwakste. Een motorrijdende kameraad van mij is bij een ongeval door een paar plotsening afslaande oudjes (geen dienders) gewond geraakt.
Ten tweede: hier in de stad Deventer valt het me vaak op hoe a-sociaal veel burgers en helaas ook Politie-beambten zich door het verkeer bewegen. Zowel bij voorsorteren, als bij het verlaten van een rotonde. Anderen staan onnodig te wachten bij het oprijden en het belemmert de doorstroming. Hierdoor wordt de hufterigheid in het verkeer vergroot, want wat is onze betrokkenheid nog bij de ander als we hem niet tonen dat we de rotonde gaan verlaten, zodat de ander kan oprijden..? Haast hebben, of een andere smoes is ook voor de politie
nooit een reden om je richtingaanwijzer niet te gebruiken. Het biedt ook geen tijdswinst of ander voordeel voor de bestuurder. Van een beroepsmatige chauffeur (zoals ook van vrachtautochauffers wordt verwacht i.g.v. rechtzaken bij letselgevallen) mag een professioneler of minimaal gelijk niveau van verkeersgedrag worden verwacht dan van een gewone burger.
Ten derde: Als je als korpsleiding het verkeer serieus neemt en je je burger wilt opvoeden door handhaving met korte lontjes als het gaat om kleine snelheidsoverschrijdingen (neen: ik ben in Deventer zelf nooit geflitst), zorg er dan in ieder geval voor dat je ook doet aan positieve wijze van stimuleren ofwel goed voorbeeldverkeersgedrag d.m.v. de eigen zichtbare visitekaartjes (de dienders in hun opvallende en onopvallende voertuigen) een goed voorbeeldgedrag vertonen. Het zou goed zijn als de politie Deventer ging handhaven op het niet gebruiken van richtingaanwijzers.
Ten vierde: Een actueel onderwerp is het ontbreken van respect voor dienders. Als dienders zelf al geen respect tonen, wat verwacht men dan van de burger?
Of schaffen we de regel gewoon geheel af en laten we het achterwege als voertuiginrichtingseis? Bespaart ook nog eens op voertuiggewicht, aanschafprijs en bevordert MVO... Richting aangeven: We doen het
consequent wel, of we doen het gewoon niet. Niet: de ene keer wel, de ander keer maar niet...
M.b.t. de vermeende ontheffing tot het gebruik van richtingaanwijzers door de politie:
- welk doel zou deze regel dienen en wanneer zou dit volgens uw korpsleiding mogen gebeuren?
- is de politie zich bewust van neven-effecten en de risico''s?
- ik zou graag door iemand het fragment uit het artikel hier afgedrukt willen laten, zodat we er eens inhoudelijk op kunne in gaan.