Ambulance botst op begeleidende politieauto

Auteur Topic: Ambulance botst op begeleidende politieauto  (gelezen 2325 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Gepost op: 28 november 2004, 23:39:44
Ambulance botst op politieauto     
 
BREDA - Op de Fatimastraat in Breda is zaterdagmiddag een ambulance op een begeleidende politieauto gebotst. De patiënt die op dat moment in de ambulance werd gereanimeerd, overleed later op weg naar het ziekenhuis.

Beide voertuigen maakten gebruik van sirene en zwaailicht. De politieauto reed voorop en moest plotseling remmen voor stilstaand verkeer. De ambulance kon vervolgens de politieauto niet meer ontwijken. Na de botsing reed de ambulance meteen door naar het ziekenhuis, maar de hulp voor de patiënt kwam te laat.

Bij de aanrijding raakten twee agenten lichtgewond.

http://www.omroepbrabant.nl/?id=36333

--------------------------------------------------------------------

Dit zou de al eens gevoerde discussie over het wel of niet begeleiden van ambulances door niet speciaal daarvoor opgeleide agenten (al weet ik niet of dat zo is geweest in dit geval) wel weer eens kunnen aanwakkeren. Namens mij in elk geval sterkte aan de nabestaanden van het overleden slachtoffer en sterkte gewenst aan de betreffende politiemensen.


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


guest1564

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 november 2004, 17:28:15
Hier in Twente mag er al geen politievoertuig een ambulance meer begeleiden.
Alleen de kruispunten mogen nog worden afgezet.
Heel af en toe rijdt er een motor voor maar dan wel op flinke en veilige afstand.

Ik vind dat ze dit door heel nederland moet ingevoerd worden, want de politieagenten houden soms blijvend nekletsel over na zo´n aanrijding


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2004, 19:19:36
Ik denk niet dat het probleem zozeer ligt bij het personeel van de spoedeisende voertuigen, maar bij de overige weggebruikers.
Vanuit de overheid moet naar mijn idee veel meer aandacht besteed worden over hoe te reageren met naderende hulpdiensten die optische en geluids signalen voeren.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2004, 19:22:57
Ik denk niet dat het alleen aan de agenten heeft gelegen. De ambulance reed dat blijkbaar veel te kort op de politiewagen.


fireman77

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2004, 19:24:55
Ik denk niet dat het probleem zozeer ligt bij het personeel van de spoedeisende voertuigen, maar bij de overige weggebruikers.
Vanuit de overheid moet naar mijn idee veel meer aandacht besteed worden over hoe te reageren met naderende hulpdiensten die optische en geluids signalen voeren.

Ja dat is inderdaad waar, heel veel mensen die deelnemen aan het verkeer weten niet hoe ze moeten reageren op een naderende hulpdienst die gebruik maakt van optische geluidssignalen.
Veel mensen halen de vreemdste capriolen uit indien er een hulpdienst achter ze rijden.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #5 Gepost op: 29 november 2004, 22:26:57
Ik denk niet dat het probleem zozeer ligt bij het personeel van de spoedeisende voertuigen, maar bij de overige weggebruikers.
Vanuit de overheid moet naar mijn idee veel meer aandacht besteed worden over hoe te reageren met naderende hulpdiensten die optische en geluids signalen voeren.

Daar ben ik helemaal mee eens!!

Verder ben ik voor de begeleiding van ambulances uitsluitend door motoragenten. Zijn veel mobieler in het verkeer.

Ik heb bij 'Blik op de weg' een keer gezien hoe een begeleiding werkt. 2 motoragenten rijden vooruit en zorgen dat de kruizingen worden afgezet en het verkeer doorstroomt. De 3e houdt contact met hun en geeft de snelheid en route aan voor de ambulance. Sowieso moeten er minimaal 2 voertuigen begeleiding verzorgen, zodat verder vooruit gekeken kan worden naar het verkeersaanbod.
Brandwacht 1e klas + WVD


CLUT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2004, 22:31:14


Ja dat is inderdaad waar, heel veel mensen die deelnemen aan het verkeer weten niet hoe ze moeten reageren op een naderende hulpdienst die gebruik maakt van optische geluidssignalen.
Veel mensen halen de vreemdste capriolen uit indien er een hulpdienst achter ze rijden.

Maar het is ook waar dat de ambu tekort op de politiewagen heeft gereden, hoe dan ook iedereen weet onderhand wel 2 sec afstand houden... Ambu chauffeur zou het toch moeten weten, neemt niet weg dat het niet altijd toegepast.

Ben zelf ook van mening dat er is een regelgeving moet komen waar de toeters moeten komen, sommige korpsen hebben ze namelijk onder de bumper andere op het dak wat veel beter te horen is. En als ik dan naar sommige filmpjes kijk waarbij je "meerijd" in een amerikaanse brandweer wagen die vele malen meer herrie maakt, zie je het verkeer vaak al ruim van te voren netjes aan de kant gaan. Maar volgens mij maakt de overheid zich meer zorgen om onze oortjes...

Als laatste wil ik nog ff de betrokken hulpverleners strekte toewensen, want het komt natuurlijk op een ongelukkig moment zo voor die sinterklaas :D ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2004, 16:23:14
Ik denk niet dat het probleem zozeer ligt bij het personeel van de spoedeisende voertuigen, maar bij de overige weggebruikers.
Vanuit de overheid moet naar mijn idee veel meer aandacht besteed worden over hoe te reageren met naderende hulpdiensten die optische en geluids signalen voeren.

misschien een grote campagne in nederland, vanuit 3vo of iets dergelijks zeker een goed idee
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2004, 17:32:39
het is natuurlijk spijtig dat er iets is gebeurt dat vooropgesteld!

Maar we hebben de laatste weken diverse incidenten gehad waarbij wij (brw) met blaum blauw tuut tuut rijden en netjes afremmen voor een rood verkeerslicht omdat de kruising niet volledig te overzien is en er een politieauto ons in komt halen.
Ik reken er niet op als chauffeur zijnde dat als ik met prio 1 ergens naar toe ga ik ook nog ingehaald word.

De 2 seconde regeling werkt niet altijd als je met 2 voertuigen achter elkaar met prio 1 rijdt. (den k even aan ts en hw of ts en hv) de mensen horen een sirene gaan opzij en wagen is voorbij en ze rekenen er niet meer op dat er nog een tweede wagen achterna komt. Op de snelweg werkt dit goed maar in de stad niet. Hier houden we er dus rekening mee dat of het tweede voertuig zit er kort op of houd bewust afstand (meer dan 2 seconde).

Dus om echt begeleiding te krijgen moet er wel samen getraind worden. Het is niet zo van ik zal de weg wel eens even vrij maken en dan kan de rest er zo doorheen.
Daar komt ook nog bij dat een brw een beetje groter en trager is. In een ambu ligt ook nog een persoon (en ik kan uit ervaring spreken dit is geen pretje!) als je dit niet gewend bent doe het dan aub niet. je loopt er dit soort ongelukken mee op.