Juryrechtspraak

Auteur Topic: Juryrechtspraak  (gelezen 6167 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 28 juli 2011, 00:03:00
Volgens Wikipedia hebben we geen juryrechtspraak in Nederland meer, nu is mijn vraag:
 - Zouden we in Nederland een juryrechtspraak moeten hebben?




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2011, 00:22:50
Voor mij zou het niet goed zijn om in de jury te zitten, want ik ben bang dat ik mijn gevoelens laat winnen, zeker na bijvoorbeeld een heftige gebeurtenis zoals in Noorwegen te zien was.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2011, 18:45:39
Wat mij betreft houden we het bij het rechtsysteem dat we nu hebben, met dien verstande dat rechters iets meer rekening houden met de publieke opinie (aangaande strafmaat e.d.). Rechterlijke uitspraken hebben een enorme impact op iemands persoonlijke leven en moeten daarom zeer zorgvuldig tot stand komen. Dat moet je niet aan leken overlaten, maar aan professionals die weten waar ze over praten. Ook dan gaat het helaas wel eens fout -en dat is héél erg-, maar bij lekenrechtspraak denk ik dat de kans op rechterlijke dwalingen nog véél groter is!
Senior GGP / Oost-Brabant


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2011, 03:14:00
Komen door juryrechtspraak veel onschuldigen in de gevangenis eigenlijk?


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2011, 17:11:58
Komen door juryrechtspraak veel onschuldigen in de gevangenis eigenlijk?

Geen idee, ik heb even kort gezocht maar geen onderzoeken gevonden die daar antwoord op geven.
Mijn gevoel zegt dat de kans groter is, maar of dat echt zo is....?
Senior GGP / Oost-Brabant


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2011, 18:01:58
Slecht plan, ik heb weinig vertrouwen in de gemiddelde Nederlander...
Beslissen of iemand schuldig is hoort sowieso bij de rechter, de strafmaat zou dan eventueel door een jury bepaald kunnen worden. Maar verder dan dat hoeft het van mij niet.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2011, 00:48:55
Juryrechtspraakk is m.i. de slechtste vorm van rechtsspraak die er bestaat.

Een x-aantal totaal ongeschoolde mensen laten beslissen over schuld of onschuld is natuurlijk compleet mesjogge. Dat moet je overlaten aan rechters die de wet kennen. Daarnaast zij rechters veel minder bevattelijk voor geslepen advocaten dan mensen die onbekend met het systeem heel erg makkelijk te beïnvloeden zijn. Rechters zijn natuurlijk ook niet vrij fouten ( blijft mensenwerk) maar als ik bepaalde geruchtmakende zaken uit het verleden bekijk met juryrechtsspraak zeg ik: don't even go there!


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2012, 01:05:27
Misschien nieuwe meningen?


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2012, 14:51:57
In België is er (nog) wel juryrechtspraak, namelijk de jury van het Hof van Assisen. Ik kan dit wel schetsen, maar dan moet ik eerst het één en ander uitleggen.

In België zijn er drie soorten misdrijven: overtredingen, wanbedrijven en misdaden. De overtreding is het 'minst zwaar', de misdaad is het 'zwaarste'. Afhankelijk van welk soort misdrijf je pleegt, zal een andere rechtbank over je oordelen.

Een overtreding wordt bestraft met een politiestraf door de politierechtbank.
Een wanbedrijf wordt bestraft met een correctionele straf door de correctionele rechtbank.
Een misdaad wordt bestraft met een criminele straf door het Hof van Assisen.

Dit klinkt natuurlijk theoretisch erg mooi, maar er hangen zoveel ogen en haken aan dat dit model totaal NIET meer waarheidsgetrouw is. Zo heeft de wetgever de meeste overtredingen uit het strafwetboek gehaald zodat ze lokaal, door bestuurlijke overheden, gesanctioneerd kunnen worden met een "Gemeentelijk Administratieve Sanctie", gaan de wanbedrijven die te maken hebben met verkeer toch naar de politierechtbank en - belangrijk in dit geval - worden de meeste misdaden na aanname van verzachtende omstandigheden gecorrectionaliseerd: ze worden voor de correctionele rechtbank gebracht ipv het Hof (da straf zal dan ook LAGER liggen).

Uiteindelijk is het Hof van Beroep enkel nog bevoegd voor moord en brandstichting (evenals politieke misdrijven en drukpersmisdrijven, niet relevant), als ik het me correct herinner. Het levert bijzondere taferelen op, waarbij juryleden worden toegesproken door het OM, door de advocaat van de beklaagde en door de advocaten van de burgerlijke partijen. Vallen vaak harde woorden. De jury spreekt zich enkel uit over de schuldvraag, de straftoemeting gebeurt wel door magistraten.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2013, 11:41:13
Tijd om rechtspraak te democratiseren

De Nederlandse rechtsstaat is gebaat bij de invoering van juryrechtspraak, te beginnen bij de zware levensdelicten. Dat pleidooi houdt rechter Wouter van den Bergh, tot vorige week vice-president bij de Amsterdamse rechtbank, vandaag in deze krant.