E-bikes die harder gaan dan 25 km/u, bekeuren of niet?

Auteur Topic: E-bikes die harder gaan dan 25 km/u, bekeuren of niet?  (gelezen 12084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #20 Gepost op: 4 april 2014, 01:47:33
Waar ik me dan zorgen om maak, is het zinnetje "En welke helm bijvoorbeeld geschikt is voor de berijder." Mijn "angst" is dat men, naar het uiterlijk van het voertuig (een fiets), zou kunnen gaan kiezen voor een fietshelm. En dan krijg ik toch een beetje mijn vraagtekens... De huidige scooters met voor en achter een knappe hydraulische schijfrem en 120mm breed rubber moet een jet/integraal/systeemhelm op, terwijl achter hem de "fietser" hangt (met theoretisch dezelfde snelheid) op 38mm breed rubber en velg- danwel trommelremmetjes die een simpel wielrennershelmpje op heeft.. Ik zou dat moeilijk vinden om uit te leggen aan de eerstgenoemde bestuurder...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #21 Gepost op: 4 april 2014, 04:07:40
Sowieso lijken mij hele interessante kwesties opduiken aangaande het rechtsgelijkheidsbeginsel. Want eenen Jongmensch in den kracht zijnes levens zal op een 'tot 25 km e-bike' met mee trappen gemakkelijk de 45 halen, daar waar opa met moeite aan de 20 komt. En hoe verhoudt zich dit tot wielrenners ? Nu woon ik op de prachtige heuvelrug en word ik zeer regelmatig links en rechts ingehaald door deze rappe broeders en zusters terwijl ik toch echt 60 rijdt in de auto (bbk) of 30 (bbk). Ook hier dus maar een voor brommers goedgekeurde helm, verzekering, rijbewijs, etc. ? Het gaat tenslotte om de te halen snelheden, en is dus zeer goed verdedigbaar vanuit het principe van de rechtsgelijkheid. Ik ben benieuwd of een of andere slimme advocaat (al dan niet ingehuurd door een e-bike fabrikant of vermogende medeburger) dit aanhangig gaat maken. >:D
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #22 Gepost op: 6 april 2014, 14:48:02
Ik heb het gevoel dat er heel veel spraakverwarring is en dat men alles maar onder 1 naam noemt terwijl er inderdaad verschillen zijn.

De meeste fietsen met electrische trapondersteuning die verkocht worden door de fietsenleveranciers stoppen met het leveren van trapondersteuning als men de snelheid van 25 km/u heeft gehaald en wil je harder gaan dan zal je je eigen beenspieren aan het werk moeten zetten simpeler als dat kan ik het niet verwoorden.

Echter er is een bedrijf c.q. zijn er bedrijven die dat blijkbaar nog niet snel genoeg vonden en is men het gaan door ontwikkelen waardoor je bijvoorbeeld deze fietsen  kan kopen die je een trapondersteuning levert tot 40 km/u ook wel de E-Speed c.q. Speed-Pedelec fietsen genoemd.
Juist dat laatste lijkt me heel dom van hun want daarmee had men redelijkerwijs kunnen vermoeden dat er weer aparte wet en/of regelgeving zou gaan komen.

Verder vraag ik me wel af hoe en of men dan ook gaat optreden tegen racefietsers die vaak als complete gekken overal doorheen knallen in het verkeer en veelal schijt hebben aan alle verkeersregels.

Nog een leuk weetje, er zijn bij diverse bedrijven ombouwpakketten te koop om van je reguliere fiets een fiets met electrische trapondersteuning te maken en naar wat ik nu weet kan je sommigen daarvan zelfstandig opvoeren ( geldt ook voor fietsen van de fietssenzaak ) alleen vervalt dan wel de garantie.
In België kan je ook deze pakketten bestellen die standaard zelfs tot 30 km/u en harder trapondersteuning leveren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen