Maar... zodra een rechter rekening houd met publieke opinie dan is hij/zij dus in wezen beïnvloed, m.a.w niet meer objectief. Ben er wel een voorstander van dat bij (zware) misdrijven een minimale staf zou worden ingevoerd (die iemand dan ook minimaal opgelegd krijgt) en niet zoals nu dat er alleen maar een maximale straf is.
Voor beide stelsels valt wel iets te zeggen, maar denk zelf dat jury rechtspraak (qua schuldvraag) niet iets is waar we in NL op zouden moeten vertrouwen.
Een minimumstraf is helemaal een slecht idee. Je kunt dan namelijk geen onderscheid meer maken naar zwaarte van het misdrijf. Er kan heel veel verschil tussen casussen zitten, terwijl ze mogelijk wel onder hetzelfde artikel vallen en dan dus ook dezelfde minimumstraf kennen. Denk aan het three strikes out systeem in Amerika, waar je voor een relatief licht derde vergrijp een gigantische celstraf kunt krijgen. Dat lijkt me onwenselijk.
Zoals ik in 2011 al schreef ben ik geen voorstander van juryrechtspraak cq lekenrechtspraak. Wel vind ik nog steeds dat de rechterlijke macht rekening mag houden met de publieke opinie. Daarmee bedoel ik niet dat zij zich daardoor moeten laten leiden, maar dat er een zorgvuldige afweging wordt gemaakt waarbij óók recht wordt gedaan aan het gevoel van de samenleving en van slachtoffers. Straf heeft namelijk ook een stukje vergelding tot doel. De wetgever spreekt in dat verband ook wel over een geschokte rechtsorde. Ik heb zelf het idee dat dat stukje vergelding niet altijd tot recht komt in vonnissen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke kijk op iets wat misschien een meer filosofische discussie is.