Grote Brand (schuur) Het Meer - Heerenveen 31-07-2011

Auteur Topic: Grote Brand (schuur) Het Meer - Heerenveen 31-07-2011  (gelezen 5873 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2011, 17:14:08
:'( Treurige vertoning, blus actie met twee HD stralen, verkeerd ingezet en toen dat geen affect had de hele omgeving maar omgetoverd in Winter Wonderland. Ik zou geen gemeente belasting meer betalen voor deze kwaliteit brandweerzorg.  >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2011, 17:34:06
:'( Treurige vertoning, blus actie met twee HD stralen, verkeerd ingezet en toen dat geen affect had de hele omgeving maar omgetoverd in Winter Wonderland. Ik zou geen gemeente belasting meer betalen voor deze kwaliteit brandweerzorg.  >:D

Ik heb geen verstand van blussen. Hoe hadden de 2x HD in het begin dan ingezet moeten worden?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2011, 17:39:08
Hoe hadden de 2x HD in het begin dan ingezet moeten worden?
Wat heb je bij een dergelijke brand aan HD? Weinig denk ik..

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2011, 18:34:25
In eerste instantie zal de HD van de eerst aangekomen TS (TS1) gebruikt zijn om vervolgens af te leggen naar brandputten in de omgeving. Met die twee HD stralen doe je vast meer dan wachten tot je LD klaar is of het schuimkanon. Die is nl bij de eerste alarmering niet meegegaan.

Maar goed, ben geen expert, dus misschien zie ik het wel verkeerd.  98uiye

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2011, 23:40:05
Citaat
Ik heb geen verstand van blussen. Hoe hadden de 2x HD in het begin dan ingezet moeten worden
Citaat
Met die twee HD stralen doe je vast meer dan wachten tot je LD klaar is of het schuimkanon
Direkt één straal LD rechtstreeks afleggen van de TS, deur openen en met een sproeistraal de vlammen in de schuur neer slaan. Als je dat doet met een 300/400 l straalpijp gedurende één/twee minuten zul je verbaasd staan van het resultaat. ???
En twee of drie lengtes LD uitleggen voor de eerste straal gaat voor een geoefende ploeg net zo snel als een HD haspel afrollen en slepen.
Die HD straal is het zelfde als met een plantenspuit boven een vlam van een brandende asbak spuiten. Water verdampt door de hitte van de vlammen en gaat als stoom omhoog de buitenlucht in. Bluseffect 0%, maar spuit je met een wat grovere straal direkt in de vlam van de brand gaat hij wel uit. En met een watertank van 1500 l/p min. zou een waterploeg toch wel een toevoerleiding moeten kunnen opbouwen.
Hadden ze het schuimkanon ook niet meer nodig gehad.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2011, 08:09:13
Direkt één straal LD rechtstreeks afleggen van de TS, deur openen en met een sproeistraal de vlammen in de schuur neer slaan. Als je dat doet met een 300/400 l straalpijp gedurende één/twee minuten zul je verbaasd staan van het resultaat. ???
En twee of drie lengtes LD uitleggen voor de eerste straal gaat voor een geoefende ploeg net zo snel als een HD haspel afrollen en slepen.
Die HD straal is het zelfde als met een plantenspuit boven een vlam van een brandende asbak spuiten. Water verdampt door de hitte van de vlammen en gaat als stoom omhoog de buitenlucht in. Bluseffect 0%, maar spuit je met een wat grovere straal direkt in de vlam van de brand gaat hij wel uit. En met een watertank van 1500 l/p min. zou een waterploeg toch wel een toevoerleiding moeten kunnen opbouwen.

Bedankt! Weer wat inzicht in blustechnieken!
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 2 augustus 2011, 08:40:15
Interessante discussie ;)

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik snap de inzet van de 2 HD stralen wel. Een beetje HD straal levert tegenwoordig 200 liter per minuut en daarmee kan je best een waterscherm maken om de omliggende gebouwen te beschermen. Ik vermoed dat dit ook de opzet van de bevelvoerder is geweest. Allen hadden de HD stralen beter in een wat meer sproeistand gezet kunnen worden. Dit kan later overgenomen worden door een straat waterkannon. Ondertussen kunnen 3 en 4 de LD klaarmaken en de chauffeur de waterwinning doen. Of eerste de waterwinning en daarna de lagedruk. Dit natuurlijk afhankelijk van de situatie.

Gezien de foto's was de schuur toch al niet meer te redden dus dan maar inzetten op  uitbreiding verkomen.

Aan de hand van de foto's snap ik de inzet van het schuim niet en als het dan nodig is dan moet het volgens mij in de schuur gespoten worden en niet erop.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #17 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:21:32
Dit is zeker een interessante discussie.

Waarom zou je in dit geval de deur openen en het vuur in de schuur neerslaan? De schuur is bij aankomst al verloren. M.i. heeft de bevelvoerder besloten om in te zetten op het voorkomen van overslag naar de naastliggende hal en dit is volgens mij het enige en beste besluit. Deze eerste inzet kan zowel met HD als LD. De beslissing om met HD de eerste inzet te doen kan te maken hebben met de waterwinning in dat gebied, misschien is er op korte afstand geen open water. Je hebt ongeveer 1500 liter aan boord, als je de inzet doet met 2 LD stralen heb je ongeveer 2 minuten water. In die tijd moet de waterwinning zijn opgebouwd anders sla je een enorme flater omdat je geen water meer hebt. Bij een HD inzet heb je 4 minuten en is de kans op een lege watertank een stuk minder.

Wij hebben zelf eens een dergelijke brand gehad naast een woonhuis. Doordat de woning aan een sloot ligt hadden we binnen een minuut voldoende water op de pomp en hebben we met LD meteen ingezet op het behoud van de woning. Als er geen open water beschikbaar was, hadden we waarschijnlijk ook de eerste inzet gedaan met HD om de tijd te hebben met het opbouwen van de waterwinning.

De inzet van de SBH vindt ik daarentegen een enorme kolder. Was het SVM op de datum? Of moeten ze bij de brandweer even laten zien dat ze ook met schuim kunnen blussen? Wil de gemeente gaan bezuinigen en de SBH wegdoen? Een grote show met dat schuim. Je hebt totaal geen blussend vermogen met dat kanon op een schuurtje waarvan het dak nog niet is bezweken en de deur nog niet is geopend. De inzet van de hand schuimstraalpijpen heeft 100% meer effect. Daar kan ik de inzet nog enigzins van begrijpen met het oog op eventuele brandbare vloeistoffen die in het pand liggen opgeslagen. Maar een grote schuimparty maken voor een schuurtje van 20 vierkante meter is natuurlijk de grootste onzin.
Alles komt goed!

RUIJ

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 2 augustus 2011, 10:39:18
Inderdaad een leuke discussie aangezien er ook een uitgebreid fotoverslag is.
Wel is het voor ons natuurlijk makkelijk l*llen dus is dit geen kritiek maar zijn dit opbouwende tips.

Persoonlijk zou ik in eerste instantie ook kiezen voor de twee hogedruk.
Niet om de brand te blussen maar puur om de naastliggende gebouwen nat te houden.
De stralen zijn dus niet helemaal gunstig ingezet.
Je zult de manschappen heeeeel duidelijk moeten aangeven om alleen op het naastgelegen gebouw te spuiten en niet op de brand.

Het pand is naar mijn mening niet meer veilig te redden. Waarom risico's nemen?
Er zit immers niemand meer binnen.

Wat ik ook wel opvallend vind is dat op een gegeven moment aan de voorzijde een ld staal word ingezet in de valschaduw van de gevel.
Later ligt deze gevel ook om....

Voor wat betreft de one-seven inzet. Leuk, maar had de naastgelegen panden ingeschuimd.

Hoeveel lessen hebben we nog nodig voordat we "durven" te besluiten iets uit te laten branden en van gepaste afstand kanonnen/stralen in te zetten.

Ik ben erg benieuwd naar de verdere discussie.
Maar laten we het wel netjes houden aub.

mallemiering

• bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2011, 15:52:58
Het is leuk discussieren vanaf de bank, maar ik zie toch een heleboel aannames. Misschien dit en waarschijnlijk dat... Uiteindelijk is er in de praktijk een besluit genomen, wat ongetwijfeld een goede basis heeft. Of dit een goede beslissing is geweest of niet kun je alleen achter komen door de betrefffende bevelvoerder om uitleg te vragen naar zijn motivatie.
Kortom, discussieren is goed, maar probeer het bij feiten te houden  O0
Assumption is the mother of all fuck-ups