GRIP 3 meerdere gewonden na explosie op speedboot Alkmaardermeer - De Woude 01-08-2011

Auteur Topic: GRIP 3 meerdere gewonden na explosie op speedboot Alkmaardermeer - De Woude 01-08-2011  (gelezen 24519 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
15 Mensen in een speedboot ?
Dat lijkt me sterk.
Een speedboot kan ook 15 meter zijn. Zeker met kinderen er bij gaat dat aantal mensen zeker lukken ;-)



En de rest op www.incidentnet.nl


sylvester1986

  • Gast
Gewonden na explosie op speedboot
ALKMAAR -  Op het Alkmaardermeer (Noord-Holland) bij het eiland De Woude zijn maandag negen mensen gewond geraakt na een explosie op een speedboot. Volgens de politie zijn twee van hen naar het brandwondencentrum in Beverwijk gebracht met ernstige brandwonden.

Drie volwassenen en vier kinderen zijn eveneens gewond geraakt. Zij hebben ook brandwonden.

Twee andere schepen zijn beschadigd. Die lagen naast de boot waar de ontploffing plaatsvond. De explosie gebeurde nadat de motor van de speedboot werd gestart. Politie, ambulances en de brandweer rukten massaal uit. Waardoor de ontploffing is veroorzaakt, is nog onduidelijk.

Op de boten bevonden zich ten tijde van de ontploffing in totaal vijftien mensen. Zes bleven er ongedeerd. De boot is gezonken.

Bron: telegraaf


nookie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Ex-brandwacht, Ex-BHV-er, Hulpverleningsfotograaf
Wat ik me afvraag is waarom Castricum, Uitgeest en Noord Holland Noord gealarmeerd zijn geweest voor dit ongeval.
West Graftdijk ligt naar mijn mening in de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland.
Er werd gealarmeerd dat er een ongeval op het Alkmaardermeer zou zijn geweest. Later zelfs een melding van een explosie op het Uitgeestermeer.
Het zou kunnen zijn dat de meldingen bij de meldkamer vaag zijn binnengekomen, maar de blusboot van Akersloot was op dat moment als eerste aanwezig (vanwege een oefening vlakbij) en wisten dus exact de locatie die ze door hebben gegeven neem ik aan.

Het Alkmaardermeer en het Uitgeestermeer zitten aan elkaar vast en betrekken een gigantisch groot gebied wat voor een deel in Kennemerland ligt, voor een deel in Noord Holland Noord en een deel in Zaantstreek Waterland. De brandweer van Uitgeest en Castricum hebben zelfs een pont moeten pakken. Er liggen aardig wat kazernes van Zaanstreek-Waterland op een veel kortere afstand dan de kazernes waar gisteren van uitgerukt is.

De dichtsbijzijnde is kazerne Noord, op vijf minuten afstand. Ik weet dat er in de avonduren geen beroeps aanwezig is en uitgegaan wordt van vrijwilligers, maar volgens mij zijn de brandweermensen van Castricum en Uitgeest ook vrijwilligers.

Heeft iemand voor mij hier een reden voor waarom op deze wijze gealarmeerd is geweest.


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Wat ik me afvraag is waarom Castricum, Uitgeest en Noord Holland Noord gealarmeerd zijn geweest voor dit ongeval.
West Graftdijk ligt naar mijn mening in de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland.
Er werd gealarmeerd dat er een ongeval op het Alkmaardermeer zou zijn geweest. Later zelfs een melding van een explosie op het Uitgeestermeer.
Het zou kunnen zijn dat de meldingen bij de meldkamer vaag zijn binnengekomen, maar de blusboot van Akersloot was op dat moment als eerste aanwezig (vanwege een oefening vlakbij) en wisten dus exact de locatie die ze door hebben gegeven neem ik aan.

Het Alkmaardermeer en het Uitgeestermeer zitten aan elkaar vast en betrekken een gigantisch groot gebied wat voor een deel in Kennemerland ligt, voor een deel in Noord Holland Noord en een deel in Zaantstreek Waterland. De brandweer van Uitgeest en Castricum hebben zelfs een pont moeten pakken. Er liggen aardig wat kazernes van Zaanstreek-Waterland op een veel kortere afstand dan de kazernes waar gisteren van uitgerukt is.

De dichtsbijzijnde is kazerne Noord, op vijf minuten afstand. Ik weet dat er in de avonduren geen beroeps aanwezig is en uitgegaan wordt van vrijwilligers, maar volgens mij zijn de brandweermensen van Castricum en Uitgeest ook vrijwilligers.

Heeft iemand voor mij hier een reden voor waarom op deze wijze gealarmeerd is geweest.

Beste Nookie, ik kan je vertellen dat het uitgeestermeer en het alkmaardermeer beiden niet in ZaWa liggen. Dit is goed te zien op de kaarten in de volgende links: http://www.imergis.nl/map/2011-R11-Zaanstreek-Waterland-bgs.jpg, http://www.imergis.nl/map/2011-R10-NHN-bgs.jpg en http://www.imergis.nl/map/2011-R12-Kennemerland-bgs.jpg.
West Graftdijk ligt links van Graft-De Rijp en dat is VR NHN. Wat betreft jouw uitspraak over de kortere afstand die de kazernes in ZaWa hebben, zal ik je ongelijk moeten geven. De gealarmeerde korpsen (Uitgeest en Akersloot) liggen zo goed als aan het alkmaarder en uitgeestermeer. Daarnaast ligt Limmen dichterbij dan Krommenie. Misschien had men wel korpsen uit ZaWa gealarmeerd als er meerdere brandweereenheden gewenst waren, maar in dit geval is er voornamelijk opgeschaald op geneeskundig vlak.
Alles komt goed!


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Wat ik me afvraag is waarom Castricum, Uitgeest en Noord Holland Noord gealarmeerd zijn geweest voor dit ongeval.
West Graftdijk ligt naar mijn mening in de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland.

(...)

Heeft iemand voor mij hier een reden voor waarom op deze wijze gealarmeerd is geweest.

West-Graftdijk en De Woude liggen wel degelijk in de VR Noord-Holland Noord (ZaWa begint zelfs pas bij de brug van West-Knollendam). Dus logisch dat vanuit NHN primair wordt ingezet.
Ik ben het met je eens dat operationele grenzen tussen regio's wel wat eenvoudiger kunnen, maar of dat in dit geval zo'n probleem is?

Ik vermoed dat de alarmeringen van BRW Uitgeest (BRW-vaartuig) en ambulances vanuit Kennemerland al direct bijstandsmeldingen zijn geweest. En anders komt het wel vaker voor dat beide korpsen worden gealarmeerd juist omdat beide meren naast elkaar liggen.
Er is lokaal een goede samenwerking met de pont (de pontbaas woont ernaast) dus dat is geen probleem.

Uitsnede kaartje Imergis:



nookie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Ex-brandwacht, Ex-BHV-er, Hulpverleningsfotograaf
Dank voor je uitleg, ik dacht dat die locatie in de regio van ZaWa lag.
Het is ook een lastig punt, maar het kan inderdaad anders geregeld worden,
aangezien de locatie meer in de buurt van kazernes van ZaWa ligt.
Lastig, die grensgevallen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Daarnaast zit je met een (groot) binnenmeer altijd met getraindheid op een bepaald gebied. Zo is het al meerdere keren voor gekomen dat er bij incidenten op de Westeinderplassen (tussen Amsterdam-Amstelland - Kennemerland & Hollands-Midden) gewerkt wordt door Amsterdam-Amstelland en Hollands-Midden of tussen Amsterdam-Amstelland en Kennemerland.



Overigens zie ik op de foto's een voor mij onbekend politievaartuig (de RIB) en een Boston Whaler. Zijn hier meer foto's van ?


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
West-Graftdijk en De Woude liggen wel degelijk in de VR Noord-Holland Noord (ZaWa begint zelfs pas bij de brug van West-Knollendam). Dus logisch dat vanuit NHN primair wordt ingezet.
Ik ben het met je eens dat operationele grenzen tussen regio's wel wat eenvoudiger kunnen, maar of dat in dit geval zo'n probleem is?

Ik vermoed dat de alarmeringen van BRW Uitgeest (BRW-vaartuig) en ambulances vanuit Kennemerland al direct bijstandsmeldingen zijn geweest. En anders komt het wel vaker voor dat beide korpsen worden gealarmeerd juist omdat beide meren naast elkaar liggen.
Er is lokaal een goede samenwerking met de pont (de pontbaas woont ernaast) dus dat is geen probleem.

Uitsnede kaartje Imergis:



Even wat offtopic, maar dit kaartje klopt overigens niet helemaal.... Dat gebied waar "Graft-de Rijp" staat, daar is ook nog Spijkerboor. En Spijkerboor valt onder de gemeente Wormerland, en die weer onder de VR ZaWa. Het kaartje laat zien dat "Graft-de Rijp" grenst aan Wormerveer/West-Knollendam maar in werkelijkheid is dit zeer zeker niet zo.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Vreemd is het wel inderdaad. Als er op de naastgelegen N246 een aanrijding plaatsvind wordt regelmatig politie ZaWa gevraagd om als eerste aan te rijden, simpelweg omdat ZaWa daar veel sneller kan zijn dan de Alkmaarse politieenheden. Op de foto zie ik ook geen enkel Zaans politievoertuig. Enige wat ik zie is 2 VZA ambu's die vermoedelijk uit de Zaanstreek komen, maar die kunnen ook achteraf gealarmeerd zijn.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
De vraag in deze is natuurlijk ook niet waar het incident plaats had, maar waar de mensen aan land komen. Als in de praktijk blijkt dat zij door omstanders al naar de wal gebracht worden op en plek die beter door Kennemerland / Noord-Holland Noord te bereiken is, dan worden daar de meeste manschappen gealarmeerd.