Operatieassistent en de droom

Auteur Topic: Operatieassistent en de droom  (gelezen 4238 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Natural

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 27 april 2011, 20:53:09
Hoi allemaal,

Ik zit momenteel in een dilemma en ik hoop hier wat adviezen te kunnen krijgen. Ik weet overigens niet of ik in de juiste rubriek zit, maar dat terzijde =).

Momenteel zit ik in mijn examenjaar van het HAVO en mijn droom is om op het Geneeskunde te eindigen (ik heb vijf jaar lang Atheneum gedaan en wil weer op dat niveau komen). Nu is het zo dat ik vorig jaar oktober heb gesolliciteerd naar een opleidingsplek voor operatieassistente. Ik had me toentertijd niet gerealiseerd dat ik echt voor Geneeskunde zou willen gaan en operatieassistente leek en lijkt me een leuk beroep (echter voor mijn gevoel lang niet zo leuk als arts). Ik ben onwijs aan het twijfelen. Moet ik toch voor Geneeskunde gaan en operatieassistente laten liggen, of is het beter dat ik, mocht ik een opleidingsplek aangeboden krijgen, de opleiding tot operatieassistente volg en eventueel doorgroei? Ik moet er wel rekening mee houden dat Geneeskunde een lotingsstudie is en de kans op toelating niet enorm groot is.

Ik zou graag jullie reacties hierop willen zien, bedankt!




EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #1 Gepost op: 27 april 2011, 21:31:30
Als je iets echt wilt, dan gaat het je vast en zeker lukken. Ik zal als ik jou was je droom na jagen.

Ik ben ervaringsdeskundige daarin. Bij mij duurt het alleen even te lang


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #2 Gepost op: 27 april 2011, 21:49:28
Toevallig zit ik nu ook in het examenjaar van HAVO, en over een paar weken gaat het weer los  ::).

Jij zit te twijfelen tussen Geneeskunde en operatieassistente. Hierbij geef je aan dat Geneeskunde een lotingsstudie is, maar toch wel een voorkeur van jou heeft. Het is raadzaam om je aan te melden voor Geneeskunde, dit omdat het een lotingsstudie is, maar wanneer je toch ingeloot bent, kun je Geneeskunde studeren. Nu weet ik niet precies wat de toelastingseisen zijn, maar probeer het toch: want, niet geschoten is altijd mis.

Kies je voor de opleiding operatieassistente dan kun je later -met meer ervaring- altijd nog kiezen om de opleiding Geneeskunde te starten. De kans dat je dan wordt ingeloot is dan een stuk groter. Je moet ook kijken van wat je leuk vindt en waar later toekomst in zit. En eventueel, misschien zijn er nog andere plaatsen in Nederland waar Geneeskunde wordt gegeven waar je het ook nog kan proberen.

Maar jij moet doen, wat je het beste lijkt!

Succes in tijdens het examen!  ;)


Natural

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #3 Gepost op: 27 april 2011, 22:28:46
Als je iets echt wilt, dan gaat het je vast en zeker lukken. Ik zal als ik jou was je droom na jagen.

Ik ben ervaringsdeskundige daarin. Bij mij duurt het alleen even te lang

Bedankt voor je bericht.

Ja, ik hoor dat vaker inderdaad. Alleen het zal wel een onzekere weg zijn die ik bewandel. Met de opleiding tot operatieassistente is de zekerheid op een baan/succes toch wat groter. Maar goed, dat zou eigenlijk geen reden moeten zijn voor het overslaan van Geneeskunde.

Je zegt dat je ervaringsdeskundige bent, ik ben nu wel benieuwd :p


Natural

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #4 Gepost op: 27 april 2011, 22:39:59
Toevallig zit ik nu ook in het examenjaar van HAVO, en over een paar weken gaat het weer los  ::).

Jij zit te twijfelen tussen Geneeskunde en operatieassistente. Hierbij geef je aan dat Geneeskunde een lotingsstudie is, maar toch wel een voorkeur van jou heeft. Het is raadzaam om je aan te melden voor Geneeskunde, dit omdat het een lotingsstudie is, maar wanneer je toch ingeloot bent, kun je Geneeskunde studeren. Nu weet ik niet precies wat de toelastingseisen zijn, maar probeer het toch: want, niet geschoten is altijd mis.

Kies je voor de opleiding operatieassistente dan kun je later -met meer ervaring- altijd nog kiezen om de opleiding Geneeskunde te starten. De kans dat je dan wordt ingeloot is dan een stuk groter. Je moet ook kijken van wat je leuk vindt en waar later toekomst in zit. En eventueel, misschien zijn er nog andere plaatsen in Nederland waar Geneeskunde wordt gegeven waar je het ook nog kan proberen.

Maar jij moet doen, wat je het beste lijkt!

Succes in tijdens het examen!  ;)

Jij ook bedankt voor je nuttige bijdrage!

Als ik Geneeskunde wil doen, moet ik sowieso vier profielvakken op VWO-niveau halen en een propedeuse van een willekeurige HBO-opleiding. Stel dat ik de opleiding Operatieassistente afrond, moet ik alsnog deelcertificaten overdragen van biologie, scheikunde, natuurkunde en wiskunde om toegelaten te kunnen worden. Er wordt volgens mij geen onderscheid gemaakt in (medische) ervaring. Aangezien je niet tussentijds kan stoppen met de opleiding Operatieassistent (tenzij je de gevolgen daarvan kan dragen), kan je pas na vijf jaar je eventueel aanmelden voor Geneeskunde. En dat trekt mij niet zo. Dus het is in dit geval óf Operatieassistente met doorgroeimogelijkheid tot Physician Assistant óf de gok wagen en me op Geneeskunde storten. Als er andere mogelijkheden zijn, hoor ik dat graag haha.

Jij ook heel veel succes met je examens, we can do ittt! 8)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 28 april 2011, 09:46:29
Beste Natural,

als jij denkt dat je het VWO aankunt dan zou ik je aanraden dat nu meteen er achteraan te doen.

Voor geneeskunde heb je nou eenmaal VWO niveau nodig met het bijbehorende diploma.
Wat Hapambu zegt is waar, volg je droom, maar ik moet erbij zeggen dat de realiteit van de loting hard is, ik ben zelf 3 maal uitgeloot en een andere studie gaan doen, en overweeg op het moment of ik nog in het buitenland wil gaan studeren.
Elke keus die je maakt moet meenemen dat een 2e studie Heel duur is.

Kijk wat je liever wilt, zeker actief in de zorg of misschien op academisch niveau aan zorg gelieerd.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Marijke van IJzendoorn

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2011, 18:24:34
Hallo Natural,

Volg je hart! Doe wat je gevoel je ingeeft. Na 7 jaar les te hebben gegeven heb ik ook mijn hart gevold; nu doe ik de HBO-V opleiding. Het is NOOIT te laat om je droom na te jagen. (ter illustratie: in mijn klas zit iemand van 43 jaar, en we zijn pas over 3 jaar klaar).

Ik weet niet of jer inmiddels je keus hebt gemaakt. Ik ben wel heel benieuwd wat het eventueel geworden is of gaat worden! Hou je ons op de hoogte?

Heel veel succes met je keuze!

Groetjes, Marijke  :)