Om over serieuze concurrentie te spreken gaat inderdaad vrij ver. Het is weliswaar hinderlijk. Maar over concurrentie zou ik niet willen spreken.
Gelukkig gaan mijn klanten er vaak goed mee om, maar ik heb het ook meegemaakt dat een foto van een wijkagent op de voorpagina van de papieren krant stond. Het betrof een café waar iemand de overhang van de bar per ongeluk naar beneden had getrokken. Het was een foto van een vernield interieur. Dat is niet iets waar een persalarm voor wordt gegeven. Maar stel dat dat wel was gebeurd. Als ik dan het café binnen loop om een foto te maken had diezelfde agent mij waarschijnlijk tegen gehouden. Ik kan er dan alleen in als de eigenaar toestemming geeft. Dus vroeg ik later aan de twitteragent of hij toestemming had van de eigenaar om een foto te maken. De agent keek mij glazig aan en het antwoord moet nog komen ;-)
In het zelfde weekend had ik een foto gemaakt van een ander incident die ook de voorpagina had kunnen halen. Gelukkig stond deze wel op de website van de krant, anders had ik serieus overwogen om de politie een rekening te sturen.
Zelfde twitteragent, ander verhaal: Bij een ontruiming van een terrein kreeg ik van een deurwaarder een grote bek toen ik 1 meter op het terrein stond. Daar stond deze agent bij. Kennelijk was hij een beetje doof want vervolgens maakt hij wel een foto gebruik makend van een monopolopositie. Jammer voor hem was het een ontruiming in opdracht van de gemeente en heeft hij op z'n kloten gehad van de wethouder ;-)
Ik begrijp goed dat verschilde fotografen hier de pest aan hebben. Ik verkoop alleen video dus heb er geen last van. Maar voor de foto's wordt het wel eens vervelend.
Je moet denken dat (freelance) cameraman of fotograaf zijn geen 40 uur of fulltime baan is. Fotograaf ben je altijd. Ook als je slaapt, ook op oudjaarsavond en zowel 1ste als 2de kerstdag. Tuurlijk kan je wel eens skippen, maar over het algemeen gaat het 24/7 door. Ik snap best dat mensen er de pest aan hebben als ze uit bed komen, wetende dat ze nog maar 3 uurtjes slaap over hebben, om ergens aan het werk te gaan en dat er dan een agent (Maar ook een burger) is die al een eigen foto geleverd heeft. Het gaat niet eens zozeer om de misgelopen tientjes, maar meer om de verloren tijd die je gepland had anders te besteden als er niets zou gebeuren.
Tuurlijk. Daar kies je voor als je dit werk gaat doen. Maar het is wel irritant. Zeker wanneer je er van rond moet komen.
Elke foto is er een. En nogmaals, bij mijn klanten valt het wel mee, maar het gaat om het principe waarbij de overheid mij het brood uit de mond stoot. Als je dat laat voortwoekeren komen straks in een politie-gestuurde nieuwsvoorziening terecht.