Het probleem daarbij is dat jij voorbeelden noemt van foto's waarbij de maker niet specifiek over middelen beschikt die voor het grote publiek niet beschikbaar zijn.
Het weer: vrij toegankelijk voor iedereen, behoeft geen uitleg.
BN'ers spotten: kan iedereen doen met een beetje mazzel.
Popfotografen: kaartjes voor popconcerten zijn vrij verkrijgbaar.
Incidenten zoals achtervolgingen, grote drugslabs etc. worden meestal onder de pet gehouden of het persalarm is erg laat. Wijkagenten die in functie zijn, maken gebruik van middelen en bevoegdheden die burgers niet hebben. Denk aan: C2000 portofoons, vrijstellingen in het verkeer, blauwe lampen op het dak, binnen PD's, panden etc. werken. Er zijn talloze voorbeelden te noemen waar een agent meer kan dan een persfotograaf of een normale burger.
In het geval wat ik benoem is daar dus ook sprake van. Agenten die deelnemen aan een achtervolging, via C2000 alles kunnen volgen, met blauwblauw door het verkeer kunnen en vervolgens op het PD door de sporen heen kunnen lopen. Het zijn allemaal dingen die een normale burger in principe niet mag. En dan maken zij van hun werk een foto, zetten die direct op Twitter (ruim 10-15 minuten voor het persalarm). En ik als fotograaf wil dan mijn werk gaan doen, maar 'moet maar niet zeuren want tijden veranderen'. Of ik mij wel netjes aan de regels wil houden, netjes achteraan in de file wil aansluiten, bij het VOA onderzoek niet door de sporen wil lopen enzovoort enzovoort. Om nog maar niet te zwijgen over de een of andere drugslab die eens in de zoveel tijd ontruimd wordt maar waar men liever geen pers binnen wil zien.
Ik stel voor dat we de brandweer ook maar afschaffen. Brandjes kunnen we ook wel met emmertjes water en tuinslangen blussen, we alarmeren burgers gewoon middels rooksignalen of met mobiele telefoons (Burgernet kunnen we ook gebruiken daarvoor, geweldig idee!). Modern toch? De inzet van de brandweer kost toch alleen maar geld, terwijl het goedkoper of gratis kan! En vakkennis om branden te blussen hebben we niet nodig, want met een beetje water is een brandje zo geblust. Dusss...
Mijn voorstel: geef de burger net zoveel rechten als een politieagent in functie met diensttelefoon. Dan hebben we een eerlijke 'markt'. Dit is en blijft oneerlijke concurrentie. En het gekke is: politieagenten beseffen vaak niet eens dat ze eigenlijk gewoon 'werk' doen voor de media. Fotootje hier leveren en dan weer daar. Daar is afdeling communicatie dan toch uiteindelijk voor? Alhoewel. Nou ja, laat maar. ;-)