Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 69123 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #150 Gepost op: 15 september 2015, 19:23:20
Het probleem daarbij is dat jij voorbeelden noemt van foto's waarbij de maker niet specifiek over middelen beschikt die voor het grote publiek niet beschikbaar zijn.

Het weer: vrij toegankelijk voor iedereen, behoeft geen uitleg.
BN'ers spotten: kan iedereen doen met een beetje mazzel.
Popfotografen: kaartjes voor popconcerten zijn vrij verkrijgbaar.

Incidenten zoals achtervolgingen, grote drugslabs etc. worden meestal onder de pet gehouden of het persalarm is erg laat. Wijkagenten die in functie zijn, maken gebruik van middelen en bevoegdheden die burgers niet hebben. Denk aan: C2000 portofoons, vrijstellingen in het verkeer, blauwe lampen op het dak, binnen PD's, panden etc. werken. Er zijn talloze voorbeelden te noemen waar een agent meer kan dan een persfotograaf of een normale burger.

In het geval wat ik benoem is daar dus ook sprake van. Agenten die deelnemen aan een achtervolging, via C2000 alles kunnen volgen, met blauwblauw door het verkeer kunnen en vervolgens op het PD door de sporen heen kunnen lopen. Het zijn allemaal dingen die een normale burger in principe niet mag. En dan maken zij van hun werk een foto, zetten die direct op Twitter (ruim 10-15 minuten voor het persalarm). En ik als fotograaf wil dan mijn werk gaan doen, maar 'moet maar niet zeuren want tijden veranderen'. Of ik mij wel netjes aan de regels wil houden, netjes achteraan in de file wil aansluiten, bij het VOA onderzoek niet door de sporen wil lopen enzovoort enzovoort. Om nog maar niet te zwijgen over de een of andere drugslab die eens in de zoveel tijd ontruimd wordt maar waar men liever geen pers binnen wil zien.

Ik stel voor dat we de brandweer ook maar afschaffen. Brandjes kunnen we ook wel met emmertjes water en tuinslangen blussen, we alarmeren burgers gewoon middels rooksignalen of met mobiele telefoons (Burgernet kunnen we ook gebruiken daarvoor, geweldig idee!). Modern toch? De inzet van de brandweer kost toch alleen maar geld, terwijl het goedkoper of gratis kan! En vakkennis om branden te blussen hebben we niet nodig, want met een beetje water is een brandje zo geblust. Dusss...

Mijn voorstel: geef de burger net zoveel rechten als een politieagent in functie met diensttelefoon. Dan hebben we een eerlijke 'markt'. Dit is en blijft oneerlijke concurrentie. En het gekke is: politieagenten beseffen vaak niet eens dat ze eigenlijk gewoon 'werk' doen voor de media. Fotootje hier leveren en dan weer daar. Daar is afdeling communicatie dan toch uiteindelijk voor? Alhoewel. Nou ja, laat maar. ;-)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 15 september 2015, 19:41:24
Kerel, wat loop jij nu slap te zwetsen. Zullen we dan maar de politie afschaffen? Want iedere burger mag ook aanhouden. En als we de politie laten bestaan, dan maar zonder afdeling Communicatie? Want daar hebben we eigenlijk de pers voor. Dus geen persberichten meer, geen persalarmen enz. Laat de media zelf maar haar informatie zoeken.

In het ene topic zeur je over jongens zonder PPK die een centje bijverdienen met de fotografie, in het andere topic zeur je op agenten die graag de burger informeren over het werk dat de politie verzet. Werk dat voorheen vaak ondersneeuwde en weinig aandacht van de media kreeg. En ja, die agent mag onder de lintjes komen, en ja die agent heeft blauwe lampen maar die gebruikt hij met een ander doel dan nieuws te brengen. Zij zijn groot en jij bent... Nou ja.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 15 september 2015, 19:48:55
Man man man

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 15 september 2015, 19:52:31
Manmanman wat een slap gezwets inderdaad.

Ik heb begrip voor je beklag, maar de wijze waarop je dit nu doet is echt onzinnig.
Je kan je enorm opwinden over dit soort foto's maar het is gewoon de moderne tijd waarin overheidsdiensten zelf steeds meer meedoen aan het verspreiden van informatie. Waar er vroeger een persbericht werd gefaxt verschijnt er nu een kort bericht met een foto.

Dat daarmee incident fotografen de wind uit de zeilen wordt genomen is vervelend. (Maar er sterven wel meer beroepen uit)

Als je wil klagen, klaag dan bij de media. Zij kiezen er (af en toe) voor om een foto van de politie te gebruiken. Ze kunnen er ook voor kiezen om fotos van een fotograaf af te nemen. Maar die keuze maken ze niet. Kennelijk gunt de ene journalist de andere dus al niet zoveel meer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #154 Gepost op: 15 september 2015, 19:55:08
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1372648 date=1442333411
De veroorzaker van het ongeval #A28 #Harderwijk reed in gestolen auto, via @poltharde. Gecrasht thv afslag #Lelystad. http://t.co/hp7yiQLVQp
De aangehouden verdachte veroorzaakte veel ellende, met name voor de vakantiegangers die onaangenaam verrast werden http://t.co/XDDgSzDWTD
Snelweg is NIET afgesloten: verkeer gaat via afrit en oprit weer richting #Amersfoort. File groeit snel. #Harderwijk. http://t.co/gYOEm4H1VP
Achtervolging a28. Gesignaleerd voertuig. Zwolle ri H'wijk bij h'wijk file! Onderzoek volgt. http://t.co/7TMX1C61n3

En dan krijg je dus dit:

http://nos.nl/artikel/2057845-achtervolging-a28-eindigt-in-ongeluk.html
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2098772/Achtervolging-gestolen-auto-eindigt-in-ongeluk-op-A28
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.258.06

De foto's van de wijkagenten stonden er allemaal eerder op dan het persalarm door de meldkamer gegeven was. En omdat er dus een forse file stond, was ik pas na ruim een uur ter plaatse. Weer een 'prachtig' voorbeeld van oneerlijke concurrentie: wij als pers hebben geen C2000, geen blauwe lampen, wij hebben geen ontheffing om b.v. over de vluchtstrook te rijden wanneer wij maar willen. En ondertussen kost het mij dus wel inkomsten. Dat heeft nog niet eens zo zeer te maken met 'afspraken hebben met je afnemers'.

Het wordt in ieder geval een klacht richting de politie en de NVJ. Jammer.
Heb je je foto's wel ingezonden/geleverd aan de NOS en Omroep Gelderland? Zo ja, dan ligt het toch echt aan die (beeld)redacteur dat hij of zij genoegen nemen met een telefoonfoto. Man man man..

Denk dat daar het grootste probleem ligt en niet zozeer bij de politie.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #155 Gepost op: 15 september 2015, 19:56:41
@Red: Dat klopt, daarom werk ik ook hard om goede contacten te houden met de redacties. Maar omdat dat wél goed loopt, lees je daar niks over.

Dat drie man - waaronder minstens twee agenten - het maar 'dom gezwets' vinden, kan natuurlijk ook gewoon iets zeggen over de tegengestelde belangen. Ik begrijp dat ook nog wel. ::)

@Bramdb: Jup, beeld is aan alle omroepen geleverd, aangemeld, alles. Zelfs ruim voordat ik ter plaatse was vooraankondiging. Een aantal media hebben ook wel netjes van b.v. AS Media afgenomen, anderen kiezen voor politiefoto's.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Berger

• Forum gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 15 september 2015, 19:57:11
Ik mag wel uitkijken, ook ik als berger gooi weleens een foto op twitter voor een 112-professional ter plaatse is, straks heb ik nog een rechtzaak aan mijn oranje boek!

;) ;) ;)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #157 Gepost op: 15 september 2015, 19:58:54
Citaat van: DiNozzo link=msg=1372673 date=1442338884
Werk dat voorheen vaak ondersneeuwde en weinig aandacht van de media kreeg.
Wat een onzin. Vroeger met analoog kregen we meer mee en dat werd wel degelijk doorgespeeld naar de mediaklanten. In het begin van C2000 klaagden agenten dat we alleen op incidenten afkwamen en niet op andere dingen. Dus de voorlichter maar eens gevraagd wat een wijkangent bij een bepaalde woning deed. Dat ging me niets aan was het antwoord want dat is prive. Diezelfde wijkagent ging later allerlei 'prive'-meldingen twitteren met foto's en al.

En als je dan een keer met de politie meerijd dan krijg je een blik-op-de-weg-contract wat strenger is dan wat de twitteragenten nu doen.

Op zich slaat de politie een goed PR-slag met twitter e.d., maar daarbij zie je dingen die voor de persfotografen in het verleden niet mogelijk waren of waar men bezwaar tegen maakte. En dat is jammer.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 15 september 2015, 20:02:07

Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1372680 date=1442339801
@Red: Dat klopt, daarom werk ik ook hard om goede contacten te houden met de redacties. Maar omdat dat wél goed loopt, lees je daar niks over.
<knip>
@Bramdb: Jup, beeld is aan alle omroepen geleverd, aangemeld, alles. Zelfs ruim voordat ik ter plaatse was vooraankondiging. Een aantal media hebben ook wel netjes van b.v. AS Media afgenomen, anderen kiezen voor politiefoto's.
Kennelijk loopt dat contact niet goed genoeg, anders namen ze jou foto's wel af. De door jou genoemde media nemen kennelijk genoegen met een foto van een telefoon. Klaag daar vooral over bij die media, en niet bij de agent die een foto van zijn werk twittert.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #159 Gepost op: 15 september 2015, 20:02:19
Citaat van: Red link=msg=1372678 date=1442339551
Als je wil klagen, klaag dan bij de media. Zij kiezen er (af en toe) voor om een foto van de politie te gebruiken. Ze kunnen er ook voor kiezen om fotos van een fotograaf af te nemen. Maar die keuze maken ze niet. Kennelijk gunt de ene journalist de andere dus al niet zoveel meer.
Dat is absoluut waar. Helaas. Aan de andere kant heb ik nog een aantal klanten die liever van mij afnemen, mede omdat er dan ook meer info bij zit.  Helaas zijn er ook mediabedrijven die meer bezig zijn met geld dan met nieuws. En dan gaan jullie weer klagen over de slechte media ;-) ;-)