Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners

Auteur Topic: Het maken en publiceren van foto's van incidenten door hulpverleners  (gelezen 69125 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #160 Gepost op: 15 september 2015, 20:05:03
Citaat van: Berger link=msg=1372682 date=1442339831
Ik mag wel uitkijken, ook ik als berger gooi weleens een foto op twitter voor een 112-professional ter plaatse is, straks heb ik nog een rechtzaak aan mijn oranje boek! ;) ;) ;)
Ligt er aan wat de afspraken zijn die je met je baas hebt gemaakt. Menig bedrijf is actief bezig met communicatie en er zijn ook zeker bedrijven die het niet op prijs stellen als medewerkers uit zichzelf dingen gaan tweeten. Ook bij de politie, Rijkswaterstaat etc. zal er ongetwijfeld genoeg documentatie zijn over wat wel en niet kan.

Maar afgezien van het feit dat je daar als medewerker van een bergingsbedrijf bent (of politieagent, of RWS, etc. etc.): je levert een product voor de media, wat eigenlijk gewoon geld waard is. Je boort jezelf dus iets door de neus waar je moeite voor doet, tijd in steekt, etc. Als je baas je vraagt of je - zonder extra loon - per week een paar uur extra wil werken 'omdat je het werk zo leuk vind', dan denk je daar toch ook eerst even over na? Je bent toch ook geen gekke henkie? Stel je levert als wijkagent pak 'm beet 10 - 20 foto's per jaar via social media. Scheelt je toch al gauw een paar honderd euro als het 'nieuwswaardige incidenten zijn'. Kun je ook als wijkagent (privépersoon) eigenlijk wel leuke dingen van doen.
Citaat van: Red link=msg=1372688 date=1442340127
Klaag daar vooral over bij die media, en niet bij de agent die een foto van zijn werk twittert
Iets met financiering vanuit de overheid, bezuinigingen... wat dat betreft net de politie.  ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 15 september 2015, 20:07:24
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1372680 date=1442339801
Dat drie man - waaronder minstens twee agenten - het maar 'dom gezwets' vinden, kan natuurlijk ook gewoon iets zeggen over de tegengestelde belangen. Ik begrijp dat ook nog wel. ::)

Het gezwets slaat vooral op de manier waarop je het brengt. Je hebt de mond vol over oneerlijke concurrentie. Dat is onzin van de bovenste plank want de wijkagent is geeneens een concurrent. Dat is een welwillende agent die goed bezig is met het voorlichten en informeren van zijn klantenkring. Daar zit geen enkel commercieel belang aan vast. Dus nee, als je begint over oneerlijke concurrentie met C2000 en blauwe lampen maak je het er niet beter op.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 15 september 2015, 20:07:32
@Stefan Verkerk

Ik denk dat mijn baas er niet zo blij van wordt wanneer ik bij een incident foto's sta te maken om deze vervolgens door te verkopen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #163 Gepost op: 15 september 2015, 20:12:58
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1372684 date=1442339934
Wat een onzin. Vroeger met analoog kregen we meer mee en dat werd wel degelijk doorgespeeld naar de mediaklanten. In het begin van C2000 klaagden agenten dat we alleen op incidenten afkwamen en niet op andere dingen. Dus de voorlichter maar eens gevraagd wat een wijkangent bij een bepaalde woning deed. Dat ging me niets aan was het antwoord want dat is prive. Diezelfde wijkagent ging later allerlei 'prive'-meldingen twitteren met foto's en al.

En als je dan een keer met de politie meerijd dan krijg je een blik-op-de-weg-contract wat strenger is dan wat de twitteragenten nu doen.

Op zich slaat de politie een goed PR-slag met twitter e.d., maar daarbij zie je dingen die voor de persfotografen in het verleden niet mogelijk waren of waar men bezwaar tegen maakte. En dat is jammer.

Dat de communicatie beter kan, zal ik absoluut beamen. Zelf ben ik er op verschillende plekken regelmatig achter gekomen dat de bureaus communicatie omkomen in het werk en zich daardoor concentreren op de grotere steden. Zo worden er twee persberichten over uitgestuurd dat er winkeldieven zijn aangehouden maar een zware aanrijding en aanhouding met verzet in een ander gebied komen niet eens aan bod. Doordat die kleine bureaus niet terugkomen in de pers neemt iedereen aan dat de politie daar geen reet uitvoert terwijl het tegengestelde waar is.

Heb je communicatie dan weer zover dat ze wel de persberichten uitsturen, krijg je de media die het negeert en na een paar keer heeft communicatie er ook niet zo'n zin meer in. En zo is het wieltje weer rond.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Professor in fictie

• Forum gebruiker
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #164 Gepost op: 15 september 2015, 20:37:47
Een veranderde vraag van de markt, een veranderde vraag van de klant, een veranderende omgeving, technologische ontwikkelingen. Innovatie in je vakgebied is een van de belangrijkste zaken om je bestaansrecht te handhaven. Dat geldt voor elke producent of dienstverlener. Waarin kun je je onderscheiden?

Op twitter zie je vaak plaatjes geschoten, er worden weinig mooie foto's "gemaakt" (speel met bv schaduwen bij brand, of een mooi scherpte-diepte verloop). Kwaliteit is een onderscheidende factor maar als je klant daar niet voor wil betalen? Tijdigheid is van groot belang maar daar kun je niet op tegen de passant met iPhone. Kun je als fotograaf bv niet iets met panorama of 360 graden foto's (drones was leuke mogelijkheid maar ligt steeds meer aan banden)

Soms heb je pech, dan sterft door technologische ontwikkelingen of bv nieuwe inzichten een vak of beroep uit. Kijk naar de Post. Zij moesten innoveren om de concurrentie met email aan te gaan. Email is goedkoper en sneller, het aantal brieven en kerstkaarten daalt dan ook elk jaar. PostNL zet dus in op nieuwe producten en dienstverlening, om bv de ouderwetse kaart sneller en luxer te maken is greetz.nl verzonnen (met cadeau verzendservice) en is er geïnnoveerd in het niveau van dienstverlening en communicatie richting de klant vwb pakketverzending.

Roepen dat andere mensen je werk inpikken is eigenlijk het begin van het einde, feitelijk zeg je dan dat je onvoldoende toegevoegde waarde kunt bieden voor je klant. Op de vrije markt betekent dat je (zakelijke) dood
Freude am Fahren

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #165 Gepost op: 15 september 2015, 21:48:55
Citaat van: DiNozzo link=msg=1372697 date=1442340778
Dat de communicatie beter kan, zal ik absoluut beamen. Zelf ben ik er op verschillende plekken regelmatig achter gekomen dat de bureaus communicatie omkomen in het werk en zich daardoor concentreren op de grotere steden. Zo worden er twee persberichten over uitgestuurd dat er winkeldieven zijn aangehouden maar een zware aanrijding en aanhouding met verzet in een ander gebied komen niet eens aan bod. Doordat die kleine bureaus niet terugkomen in de pers neemt iedereen aan dat de politie daar geen reet uitvoert terwijl het tegengestelde waar is.
Dat van die grote steden zie je bij de media ook alhoewel dat in mijn regio niet meer zo sterk is. Vroeger werd een ongeval in een grote stad eerder gepubliceerd dan een ongeval in een dorp. Dat was onbedoelde vooringenomenheid omdat met de stad wel kent het het dorp niet.

neemt iedereen aan dat de politie daar geen reet uitvoert terwijl het tegengestelde waar is.
Ik weet, net als jij, uit ervaring dat dat niet zo is ;-) ;-)

Heb je communicatie dan weer zover dat ze wel de persberichten uitsturen, krijg je de media die het negeert en na een paar keer heeft communicatie er ook niet zo'n zin meer in. En zo is het wieltje weer rond.
Er is geen verplichting om te publiceren. Maar ik zie vaak genoeg dat persberichten 1-op-1 worden overgenomen. (Zonder te vermelden dat het een politiepersbericht is). Echter weet ik ook dat als een journalist om meer informatie vraagt deze soms wordt afgewimpeld. En dat is ook niet goed.

Al met al snij je een paar interessante punten aan die het spanningsveld weergeven, maar ook best wel tussen de partijen een dicussiepunt mogen zijn.

Citaat van: Professor in fictie link=msg=1372707 date=1442342267
Kwaliteit is een onderscheidende factor maar als je klant daar niet voor wil betalen? Tijdigheid is van groot belang maar daar kun je niet op tegen de passant met iPhone. Kun je als fotograaf bv niet iets met panorama of 360 graden foto's (drones was leuke mogelijkheid maar ligt steeds meer aan banden)
Kwaliteit staat niet bij elke mediaklant voorop. En 360graden foto's kan ik zo maken. Ik heb zelfs een mast van 5,5 meter in de auto. Helaas zijn er weinig media die daar echt wat mee kunnen. Mijn grootste klant kon tot voor kort zelfs niets met staande foto's ;-)
En om het kwalitatief te doen is er ook tijd (ter plaatse en achter de computer) nodig. Buiten de incidenten kan je er overigens ook leuke dingen mee doen binnen de hulpverlening:

KNRM Stuurhutten

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #166 Gepost op: 15 september 2015, 23:18:09
Citaat van: DiNozzo link=msg=1372694 date=1442340444
Het gezwets slaat vooral op de manier waarop je het brengt.
Je hebt de mond vol over oneerlijke concurrentie.
Dat is onzin van de bovenste plank want de wijkagent is geeneens een concurrent.

Dat is een welwillende agent die goed bezig is met het voorlichten en informeren van zijn klantenkring.
Daar zit geen enkel commercieel belang aan vast. Dus nee, als je begint over oneerlijke concurrentie met C2000 en blauwe lampen maak je het er niet beter op.

Ik ben het niet met je eens DiNozzo en dan heb ik het nu puur even om het gedeelte wat ik blauw gemaakt heb.
Ik ben van mening dat een (wijk)agent die let wel, heldere en bruikbare foto's maakt wel een oneerlijke concurrent is voor ons persfotograven.
Als zijn/haar foto('s) van een dusdanig "goede" kwaliteit is waardoor het voor de media bruikbaar is en hij/zij toestemming geeft aan de media om zijn/haar foto('s) te gebruiken en hij/zij vraagt er geen geld voor dan is dat in mijn ogen oneerlijke concurrentie.

Plaatst een (wijk)agent 1 of meerdere foto('s) op twitter die wel een indicatie geven van een bepaalde situatie maar de kwaliteit van die foto('s) is van een dusdanige aard dat het voor de media niet interessant is om maar even gratis te plaatsen dan zal je de fotografen echt niet snel horen hier of via twitter. Gewoon een onscherpe foto maken is niet zo moeilijk toch ?

Snap ik c.q. snappen vele fotografen met mij dat een (wijk)agent over een bepaalde situatie 1 of meerdere foto('s) plaatst zal een groot deel Ja zeggen want het is de moderne tijd.
Waar wij ons wel aan storen is dat een (wijk)agent eerder en scherpe bruikbare foto's plaatst dan dat de fotografen ter plaatse kunnen zijn en hun werk kunnen doen en aan de media leveren al dan niet via een persburo ala AS Media of Ginopress.
De prijzen zeker via voornoemde persburo's staan al onder druk en per 1 januari a.s. heeft een overkoepelend orgaan van kranten al aangekondigd dat de tarieven naar beneden zullen gaan voor afgenomen beeldmateriaal wat inhoudt dat je zeker als je via 1 van de genoemde persburo's levert je nog minder gaat verdienen aan je foto. Dus Ja fotografen zijn al niet blij als de Politie kant en klare beelden aanlevert en die blijdschap zal steeds minder worden als de tarieven onder druk komen te staan.

Ik hoop dat de blauwe tak hier toch echt wat meer rekening gaat houden.
Informatie voorzien aan het publiek Ja maar wel met dit verhaal in het achterhoofd en een foto hoeft echt niet altijd en wacht er anders zeg minimaal 30 minuten mee of wat ik al eerder zei plaats een onscherpe foto die wel een indicatie geeft van het hoe en wat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #167 Gepost op: 16 september 2015, 11:07:15
Je moet gewoon met je tijd meegaan.
Toen de eerste trein in 1839 tussen Amsterdam en Haarlem reed ging er een man te paard met een rode vlag vooruit om de mensen te waarschuwen tegenwoordig is vrijwel alles geautomatiseerd...........
Je moet er voor zorgen, zoals in iedere tak van bedrijvigheid, dat het quotiënt van kwaliteit geleverde producties en de vraagprijs(kwaliteit/prijs) zo hoog mogelijk blijft en in ieder geval hoger dan de concurrentie dan kun je de "concurrentie" wel langer en meestal met succes aan.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #168 Gepost op: 16 september 2015, 11:37:11
Onmogelijk, agenten die direct bij een incident betrokken zijn en direct tweeten met 'fatsoenlijke foto's' die gratis geleverd worden. Daar valt niet op te concurreren met prijs/kwaliteit. Het is tegenwoordig eerder een verhouding prijs/snelheid met een klein vleugje kwaliteit. Als tegen snelheid niet eerlijk te concurreren valt, dan sta je als fotograaf buiten spel. Simpel zat.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #169 Gepost op: 16 september 2015, 11:49:07
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1372883 date=1442396231
Onmogelijk, agenten die direct bij een incident betrokken zijn en direct tweeten met 'fatsoenlijke foto's' die gratis geleverd worden. Daar valt niet op te concurreren met prijs/kwaliteit. Het is tegenwoordig eerder een verhouding prijs/snelheid met een klein vleugje kwaliteit. Als tegen snelheid niet eerlijk te concurreren valt, dan sta je als fotograaf buiten spel. Simpel zat.

Toegevoegde waarde overwegen.
Wij hadden bijvoorbeeld Paul Hartendorf als huis fotograaf filmer en die bracht naast het beeldmateriaal het nodige in.