Ze kunnen de foto dus niet meer jatten van een bericht van een agent
Vindt het echt asociaal van de media.
Het lijkt mij geen jatten en niet asociaal.
Volgens mij mogen deze foto's in principe door iedereen gebruikt worden. Tenzij de Politie nadrukkelijk het auteursrecht claimt en de vraag is dus of dit inderdaad gebeurt. Mij lijkt het in veel gevallen niet zo te zijn.
De auteurswet kent namelijk een uitzondering voor werken die door "de openbare macht" (lees "de overheid") gemaakt worden:
Als inbreuk op het auteursrecht op een door of vanwege de openbare macht openbaar gemaakt werk van letterkunde, wetenschap of kunst, waarvan de openbare macht de maker of rechtverkrijgende is, wordt niet beschouwd verdere openbaarmaking of verveelvoudiging daarvan, tenzij het auteursrecht, hetzij in het algemeen bij wet, besluit of verordening, hetzij in een bepaald geval blijkens mededeling op het werk zelf of bij de openbaarmaking daarvan uitdrukkelijk is voorbehouden. Ook als een zodanig voorbehoud niet is gemaakt, behoudt de maker echter het uitsluitend recht, zijn werken, die door of vanwege de openbare macht zijn openbaar gemaakt, in een bundel verenigd te doen verschijnen.
Dit hangt ook af van de vraag of de rechten van de foto automatisch aan de Politie als werkgever vervallen of aan de foto nemende agent toebehoren.
(Hier zegt de auteurswet ook wat over, maar ik zal niet alle artikelen quoten.) In principe lijkt mij het eerste het geval omdat het binnen de uitvoering van de taken van de agent plaats vindt.
Uit nieuwsgierigheid, zijn er twitterende agenten op dit forum en claimen jullie auteursrecht bij het Twitteren van foto's?
Zijn er richtlijnen vanuit de organisatie omtrent auteursrecht?
Als burger zou ik het jammer vinden als het watermerk door de hele foto te zien is. Dat maakt het gebruik voor andere doeleinde dan nieuwsvoorziening ook een stuk minder makkelijk.
Daarbij begrijp ik dat de markt verstorende werking voor nieuwsfotografen niet gewenst is en er een oplossing nodig was/is.