Vergeet niet dat de freelance-fotografen benadeeld worden met politiefoto's, maar dat de redacties (lees journalisten in loondienst) er heel erg blij mee zijn. En die tweede groep heeft vaak weinig compassie met de eerste groep.
Alleen: als er continu foto's gemaakt door brandweer en politie gebruikt worden, betekent dat dat het helemaal niet meer rendabel is om aan incident fotografie te doen. Dus: dan grijpen ze de volgende keer mis, als er toevallig geen foto's door de hulpdiensten gemaakt zijn.
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt toen een zender een afnamestop afkondigde omdat ze hun budget voor dat jaar al besteed was. En vervolgens bellen ze me 'hebben jullie beelden van <vul maar in> ?'. Nou nee, het was niet interessant voor regio15, en jullie nemen de laatste tijd haast niets af; dus ik ben niet gaan rijden.
De diesel kost geld, hier in Den Haag. Dus als het niets is voor de site en het goed mogelijk is dat het niet afgenomen gaat worden, rijd ik niet.
Als een zender/krant continu voor 'gratis' foto's gaat, krijg je dat effect ook. Dan rijdt er niemand meer voor ze.
De politie gaat geen civiele zaak inspannen omdat er geen belang van de politie beschadigd is. Helaas vinden de juristen en communicatie-adviseurs het al onhaalbaar om op te treden tegen alle tendentieuze berichtgeving die roddelkranten als De Telegraaf verspreiden.
Nope; het schaadt ze niet als de twittercop foto's gebruikt worden. Daarom is de kans groot dat er andersom een zaak wordt aangespannen: door de beroepsvereniging tegen de politie.
En over de berichtgeving van de Televaag: het is mijn krant ook niet. Maar: als zij wat willen blaten, mogen ze dat. Zolang je uit de hoek van laster/discriminatie blijft, is er inderdaad geen enkele juridische grond om 'op te treden'.
Kijk eens naar een site als 'nieuwspaal.nl'. En hoeveel mensen serieus reageren (en: zich druk maken) om onzin artikelen als
http://nieuwspaal.nl/sharona-ik-ben-gewoon-te-knap-om-te-werken/. Zolang dat soort nieuwsconsumenten er zijn, heeft de Televaag een plaats in het krantenlandschap....
Peen