Wie gebruikt er early smoke detection en wat zijn de ervaringen ?

Auteur Topic: Wie gebruikt er early smoke detection en wat zijn de ervaringen ?  (gelezen 4407 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2011, 13:10:22
Leuk deze discussie, maar kijk even naar wat de oorspronkelijke vraag is svp  >:D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

MJWB

• Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 14 april 2011, 09:51:19
early smoke detection (m.a.w. aspiratie brandmeld systeem)  wordt gebruikt in alle verkeerscentrales in Nederland. De ICT apparatuur daar stuurt alle matrixborden e.d. aan. Omdat dit een veiligheidssysteem is, is het voorkomen van brand een van de belangrijkste zorgen van de verkeerscentrale, en dan met name de "systeemruimten". In combinatie met het aspiratiesysteem wordt ofwel Aerosol gebruikt, óf blusgas. Dit alles wordt automatisch in gang gezet. De ervaringen zijn dat er af en toe gebruik wordt gemaakt van het gecombineerde systeem, en dat voor zover mij bekend, in de afgelopen 5 jaar nog niet daadwerkelijk brand uit is gebroken in één van de 6 centrales in Nederland
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.

Henk van Buuren

• NCP erkend Projecteringsdeskundige BMI
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #12 Gepost op: 22 april 2011, 00:43:57
Ik heb de vraag op jullie verzoek inderdaad nog eens gelezen.
De NEN2535 noemt dit ASD of aspiratiedetector.

Kijk eens wat hierover in de norm geschreven staat.
Als je daarna hierover meer wilt weten dan mag je me inderdaad vragen wat je niet precies van ASD snapt.

succes
Met vriendelijke groet,    Henk van Buuren NCP erkend Projecteringsdeskundige BMI

HTI

• Forum gebruiker
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2011, 23:51:51
Er zijn diverse soorten Aspiratiedetectoren. Van standaard gevoelig tot zeer hooggevoelig. De standaard gevoelige aspiratiedetector is een normale rookmelder in een behuizing met een afzuigventilator. Bij mijn werkgever gebruiken wij deze detectoren voor diverse toepassingen, hierbij kan je ook denken aan liftschachtdetectie indien het een liftmachinekamerloze lift is en je liftschacht als technische ruimte wordt gezien. Maar ook voor ruimten waar een architect geen rookmelder wil zien aan het plafond kan je dit type detector toepassen.

De zeer hooggevoelige melders passen wij voornamelijk toe in serverruimten en ruimten waar een hoge luchtsnelheid heerst door grote koelinstallaties bijvoorbeeld. Het grote voordeel is dat je de alarmdrempel van deze detectoren kan instellen tussen 0,01% en 20%verduistering. De detector meet al vanaf 0,001%.

De instelbare aspiratiedetector is ook heel goed toepasbaar in ruimten waar productieprocessen plaatsvinden, auto's of heftrucks rijden of stoffige ruimten waar je een normale optische melder niet kan toepassen. Op basis van een proefbrand kan je de alarmdrempel instellen op de hoogste waarde die tijdens de proefbrand is gemeten. Alle verduistering die onder deze waarde blijft zal niet resulteren in een alarm. Eventueel kan je een vooralarm instellen om toch een controle te hebben.

Al met al genoeg toepassingen en wij zijn er zeer tevreden over. Op kostentechnisch gebied is het echter een ander verhaal. ;)
Alles komt goed!

Henk van Buuren

• NCP erkend Projecteringsdeskundige BMI
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2011, 22:12:32
De Aspiratiedetector die erg goed is en in gevoeligheid in te stellen is, ken ik van het merk http://www.hacousto.com/files/165rt8v9g.pdf Cerus.
Op de koppeling wordt beschreven hoe de werking hiervan is.
Met vriendelijke groet,    Henk van Buuren NCP erkend Projecteringsdeskundige BMI