Als Rode Kruizer in hart en nieren en RK verbindelaar in hart en nieren vraag ik me oprecht af wat de meerwaarde is van het dragen van piepers (of portofoons) door sleutelpersonen??
Het Rode Kruis is niet dus danig belangrijk dat het ala minuut moet komen opdraven bij een gebeurtenis (SIGMA laat ik hier even buiten beschouwing). Natuurlijk snap ik dat het stoer is en het er belangrijk uitziet om met een pieper (of portofoon) 24/7 rond te lopen, maar er is geen toegevoegde waarde.
Er kan altijd via telefoon/gsm contact gezocht worden. Gelijktijdige uitval van het vaste telefoonnet en gsm netwerk is zeer uitzonderlijk en is in mijn ogen dus geen argumentatie om te zeggen, dan maar een pieper/porto (die ook uit kunnen vallen). Niet alle relais zijn voorzien van bijvoorbeeld noodstroom bij een stroomstoring... Daarnaast heeft een pieper/porto een beperkte dekking en een gsm een landelijke dekking... Maar dan nog, wat is de toegevoegde waarde???
Voorts, hoevaak denk je dat het gebruikt gaat worden? Uit ervaring kan ik zeggen; nooit (behalve eens een test oproep).
Over ervaring: Wij hebben het ruim 12 jaar geleden wel gedaan, maar zijn er snel vanaf gestapt om o.a. bovenstaande argumentatie.