Er zijn weldegelijk wat aandachtspunten, waaronder het plaatsen van een gasfles in de volle zon. Ik moest naar de site van een kampeermiddelenhandel voor wat regeltjes.
http://www.de-wit.nl/nl/beleef/gasflessen/veilig-gebruik-van-een-gasflesRegel is dus wel dat je een gasfles niet in de volle zon moet zetten, daar was hier dus wel sprake van. De zon tesamen met het zwarte dak zal voor een behoorlijke druk verhoging in de fles zorgen. De dakwerkers hebben dus wel een risico genomen, zeker toen het +30 werdt buiten
Gezien hij waarschijnlijk half leeg is, zal de temperatuur goed hoog moeten worden wil het gas ver genoeg uitzetten dat de druk te groot word, mocht dit gebeuren zal het overdrukventiel in werking treden. dit werkt net zoals het ventiel op je band, het gas spuit er geleidelijk uit, en de fles ontploft niet. nu weet ik niet waar het spuitstuk heengericht is, want dat zou dan wel enige zorgen kunnen baren.
Maar vermoedelijk gebeurd er niks.
Overdrukventiel op een gasfles ?
Hoe kan het dat gasflessen nog steeds ontploffen bij een brand. Dus waar haal je het veiligheidsventiel vandaan?
Wat mij eigenlijk opvalt, maar ik ben een leek op dit gebied, is de kleur van de cylinder. Zijn hier standaard kleuren voor? Ik zou verwachten dat als zo'n ding buiten in de volle zon gebruikt en/of opgeslagen wordt, dat de kleur mede bepalend is voor de temperatuur. Nu is die cylinder nogal donker en zal dus significant warmer worden dan als hij wit geweest zou zijn, toch?
De meeste flessen zijn grijs of blauw of donkerrood, afhankelijk van het type fles. Dit zijn toch wel de standaart kleuren van een gasfles. Je kunt je voorstellen dat een grijze fles minder snel opwarmt, maar dan nog niet in de volle zon zetten.